Škoda Scala za 91-tisíc a Tiguan za vyše 116-tisíc eur. To sú normálne ceny áut v Singapure. Prečo je to tak?

Ak máte pocit, že sú u nás nové autá príliš drahé, vedzte, že v najvyspelejšej krajine sveta ich ceny ďaleko prevyšujú čokoľvek, čo by ste mohli očakávať.
Vydané  Text: 
### Ceny nových áut rastú Zatiaľ čo Škoda Octavia tretej generácie v čase svojho debutu na trhu stála 13 990 eur v základnej konfigurácii, dnes cena štvrtej generácie začína na 17 900 eur. To je rozdiel 3 910 eur, ktorý si nevymyslela automobilka, aby navýšila svoju maržu, **zvýšenie základnej ceny je odrazom regulácií trhu**. Najmä v Európe sú na nové autá kladené veľmi vysoké nároky, ktoré sa dotýkajú **aktívnej a pasívnej bezpečnosti a tiež ich vplyvu na životné prostredie**. Všetky tieto technologické inovácie niekto musí zaplatiť, prirodzene je to zákazník. Odborníci pritom avizujú, že toto [zdražovanie nových automobilov bude v nasledujúcich rokoch naďalej rásť](https://www.unitedlife.sk/pandemia-urychlila-zmeny-v-automobilovom-priemysle-a-zaroven-meni-spravanie-spotrebitelov/). „*V súčasnosti v súvislosti s pandémiou čelíme zvyšujúcim sa cenám automobilov, ktoré pri nižšej strednej triede dosahujú nárast za posledných 12 mesiacov až 20 percent,*“ pripomína Vladimír Orth, špecialista na dopravu a automobilový priemysel. „*Aj keď sa to laikom nezdá, je obrovský nedostatok čipov v sektore spojený hlavne s nástupom digitalizácie. Objednávkový systém „just in time“ na súčasné obdobie pri poklese výroby nebol schopný alokovať kapacity v dostatočnom množstve*.“ ### Čipy, plasty a Singapur **Nedostatok čipov pre automobilový priemysel** ale nie je jediný vážny problém, ktorý v dohľadnej dobe tvrdo zasiahne samotný koncept súkromného vlastníctva automobilov. Novovznikajúci nedostatok ďalších materiálov potrebných pri výrobe áut sa bude čoraz intenzívnejšie premietať do konečnej ceny automobilu, ktorá sa veľmi pravdepodobne už čoskoro stane pre bežného motoristu neakceptovateľná. Na výber bude mať niekoľko alternatív, okrem využívania hromadnej dopravy a taxíkov aj prenájom vozidla. V podstatnej miere sa tiež na zvyšovaní cien nových, ale aj jazdených vozidiel, bude podieľa regulácia jednotlivých krajín a regiónov sveta. Cieľom je znížiť uhlíkovú stopu osobnej dopravy nielen v mestách a zabezpečiť tak menší negatívny vplyv ľudstva na životné prostredie. Doprava v tejto ambícii zohráva kľúčovú úlohu. Cestou **drastickej regulácie** **osobnej dopravy** sa vybrala aj najvyspelejšia krajina sveta, [Singapur](https://www.unitedlife.sk/tag/singapur/). Má jeden z najvyšších príjmov na osobu, jednu z najdlhších dĺžok života obyvateľstva, špičkovú životnú úroveň, vzdelávanie i zdravotnú starostlivosť a hoci je formálne parlamentnou republikou, už 55 rokov stavia na princípoch meritokracie. Systém, v ktorom štát vedú tí najlepší z najlepších, sa ukazuje ako ideálny a zároveň vytvára základ pre celkom **iný pohľad na individuálnu dopravu**. V Singapure sú tak zavedené prísne opatrenia fakticky v neprospech osobných automobilov, aby sa zabezpečilo, že nikto nebude zbytočne jazdiť na autách produkujúcich emisie, ak to naozaj nepotrebuje. Systém verejnej dopravy je v Singapure prvotriedny a vysoko bezpečný, preto nie je dôvod, aby mali bežní ľudia autá ako také. Napokon, mohlo by to platiť aj pre slovenské mestá – veď **na čo je jedincovi auto, keď žije aj pracuje v rovnakom meste?** Pod ťarchou tejto regulácie trhu sú ceny nových automobilov nevídane vysoké. Zaraďujú sa do **emisných tried VES Band** označovaných písmenami a číslami. * Nová **Škoda Scala** patrí do emisnej triedy B a v konfigurácii Ambition 1.5 TSI 110kW sa predáva od 148 900 singapurských dolárov (1 SGD = 0,61 EUR), čo predstavuje 91 562,81 eur. * Za crossover **Škoda Kamiq** Ambition 1.5 TSI 110kW (emisná trieda B) miestni zaplatia 149 900 SGD, teda 92 179,51 eur. * No a za najväčšie **SUV Kodiaq** 4X2 Ambition Plus 1.4 TSI 110kW v emisnej triede C1 zaplatia až 188 900 SGD, v prepočte 116 182,84 eur. ([zdroj](https://www.skoda.com.sg/offers-and-pricing/vehicle-pricing)) Inak na tom nie sú ani iné automobilky s ich ponukou modelov: * **Volkswagen Polo** Comfortline 1.0 TSI: 132 400 SGD = 81 438,83 eur * **VW Passat** Business 2.0 TSI: 192 900 SGD = 118 635,04 eur * **VW Tiguan** Highline 1.4 TSI: 189 400 SGD = 116 482,52 eur * **VW Touareg** Elegance 3.0 TSI: 342 400 SGD = 210 588,88 eur ([zdroj](https://www.volkswagen.com.sg/price-list)) * **BMW 318i Sedan Sport**: 218 888 SGD = 134 621 eur * **BMW 520i Sedan**: 278 888 SGD = 171 527 eur * **BMW X5 xDrive40i xLine** (7-miestna verzia): 376 888 SGD = 231 787 eur ([zdroj](https://www.bmw.com.sg/content/dam/bmw/marketASIA/bmw_com_sg/pricelist/pricelist.pdf.asset.1620378161940.pdf)) Takto by sme mohli pokračovať s viacerými ďalšími značkami áut, ale mnohé modely, ktoré sú u nás samozrejmosť, v Singapure vôbec zastúpené nie sú. Prekvapivé je, že medzi nedostupné modely patria aj tie na elektrický pohon, ktoré majú momentálne v Európe veľmi dobré vyhliadky. Je evidentné, že ceny nových áut v Singapure nie sú realistické a zásadne ovplyvnené prísnou reguláciou. Napriek tomu SIngapur funguje a patrí k najvyspelejším ekonomikám sveta a má tiež jedných z najšťastnejších obyvateľov sveta. Teda na mieste je otázka, či naozaj aj my na Slovensku potrebujeme mať autá, aby sme mohli dochádzať do práce, byť produktívni a šťastní. Možno to všetko s autami vôbec nesúvisí.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia