Manuál alebo automatika? Zvážte oboje, majú svoje výhody aj nedostatky
Kupujete si nové auto a neviete sa rozhodnúť, či si vybrať automatickú alebo manuálnu prevodovku? Prečítajte si viac o ich výhodách aj nevýhodách bez tendenčných komentárov.
Vydané Text: Erik Stríž
Manuálna prevodovka v HYUNDAI i30 Family 1,5 DPi
Automat alebo manuál? Ktorá prevodovka je lepšia?
Rozhodovanie sa o kúpe automatickej či manuálnej prevodovky je zvyčajne subjektívna záležitosť. Sú motoristi, ktorí preferujú manuálne prevodovky preto, že majú autentický kontakt s vozidlom vďaka tomu, že majú úplnú kontrolu nad radením. Najmä pri športovo ladených automobiloch vie byť jazda s manuálom zábavná, napríklad aj pre používanie medziplynu (i keď aj automaty ho zvládajú automaticky). V praxi ale vidíme aj to, že motoristi odmietajú automatické prevodovky preto, lebo sa obávajú prípadných porúch alebo toho, že stratia ten správny dojem z jazdy. Manuálna prevodovka nachádza využitie aj pri naloženom aute, ťahaní prívesu, stúpaní do prudkého kopca či pri úžitkových autách. Môže byť veľmi prínosné vedieť pracovať s prevodovkou a spojkou manuálne a prispôsobiť tak výkon pohonu aktuálnej potrebe. Moderné automaty toto ale už zvládajú bez problémov a nesnažia sa jazdiť s nízkymi otáčkami tam, kde je práve potrebný väčší krútiaci moment.Manuálna prevodovka v automobile značky Mercedes-Benz
Mechanická páka prevodovky DSG v SEAT TARRACO 2.0 TSI. Naoravo od páky je na fotke otočný volič jazdných režimov a vedľa elektronickej parkovacej brzdy je tlačidlo funkcie AUTO-HOLD. FOTO: Erik Stríž
Volič automatickej prevodovky typu shift-by-wire v ŠKODA OCTAVIA RS iV kombi. Popri režime D je tu aj režim S, teda športový mód prevodovky. Páčkami za volantom si môžete ručne nastaviť prevodové stupne. FOTO: Erik Stríž
Volič automatickej prevodovky typu shift-by-wire v ŠKODA ENYAQ iV. Režim D znamená jazdu vpred, režim B je takisto vpred, ale s účasťou dôraznejšej rekuperácie energie. FOTO: Erik Stríž
Pozor na CVT prevodovky
Špecifický problém CVT prevodoviek je citlivosť na dlhú jazdu rovnakou rýchlosťou, uvádza český servis KAPS Automatic: V tomto prípade nemá prevodovka dôvod meniť prevodový pomer a dochádza k neustálemu treniu reťaze o to isté miesto, ktoré je nadmerne obrusované a vzniká drážka, do ktorej reťaz zapadne. To spôsobí, že pôvodne plynulé radenie prestane byť plynulým. Riadiaca jednotka sa bude snažiť problém spočiatku vyriešiť, ale v prípade hlbokej drážky bude počítač hlásiť chybu a je nutné navštíviť autoservis.Samozrejme, že vývoj materiálov v uplynulých rokoch pokročil a moderné CVT prevodovky môžu byť menej náchylné na takéto poškodenia, je dobré ale myslieť na koncepciu funkčnosti variátorov aj v nových autách.
Volič automatickej prevodovky spracovaný do tlačidiel v HYUNDAI TUCSON 1.6 CRDI 48V mild-hybrid. Podobné riešenie používa napríklad aj HONDA. FOTO: Erik Stríž
Automatov je viac, ale stále podstatne menej ako manuálov
Je evidentné, že automobily s automatickou prevodovkou sú čoraz populárnejšie. Sú jednoduchšie na ovládanie, veľmi často umožňujú aj manuálne radenie stupňov (páčkami -/+ za volantom alebo samotným voličom prevodovky) a umožňujú dosahovať na vozidle optimálnu spotrebu paliva. To, ako sa automatika správa, sa častokrát dá ovplyvniť výberom jazdných režimov.Väčšina áut u nás sa však naďalej predáva s manuálnou prevodovkou. Platí to nielen pri nových autách, ale aj tých jazdených. Spoločnosť AURES Holding, ktorá na Slovensku prevádzkuje najväčší autobazár, začiatkom roka informovala, že počas roka 2020 si už takmer štvrtina Čechov a Slovákov vybrala kúpu jazdených áut práve s automatom. Teda viac ako tri štvrtiny boli autá s manuálom.
Páka automatickej prevodovky v HYUNDAI KONA facelift 1.0 TGDi s otočným voličom jazdných režimov DRIVE a TRACTION. FOTO: Erik Stríž
Čo si teda vybrať?
Článok sme začali konštatovaním, že výber manuálnej alebo automatickej prevodovky je najmä subjektívnou záležitosťou. My rozumieme obom stranám, zároveň ale potvrdzujeme aj to, že s automatikou vie byť tiež zábava. A aj to, že moderné manuálne prevodovky sa ovládajú s ľahkosťou, sú takpovediac „blbuvzdorné“, teda bránia zhasnutiu motora, majú vysokú mieru tolerancie pri nesprávne zaradenom prevode a spoločne s funkciou hill-holder vedia podržať auto v kopci počas rozbiehania.Stále teda platí, že by ste si mali vybrať práve to, na čo sa práve cítite.
Ak sa rozhodnúť predsa len neviete, odporúčame rozhodnúť sa pre automatickú prevodovku s možnosťou manuálneho radenia.
Inzercia
Aktuálne, Auto, Automatická Prevodovka, Magazín, Manuálna Prevodovka, Poradňa, Porovnanie, Prevodovka, Prevodovky, Servis, Str, Údržba, Zaujímavosti
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia