Manuál alebo automatika? Zvážte oboje, majú svoje výhody aj nedostatky

Kupujete si nové auto a neviete sa rozhodnúť, či si vybrať automatickú alebo manuálnu prevodovku? Prečítajte si viac o ich výhodách aj nevýhodách bez tendenčných komentárov.
Vydané  Text: 
* **Kedy je lepšia automatická prevodovka a kedy manuálna?** * **Naozaj automatická prevodovka pripravuje o zábavu za volantom?** * **Kedy vznikla prvá automatická prevodovka?** * **Ktorú prevodovku si vybrať, ak sa neviete rozhodnúť?** Automatické prevodovky nie sú v automobiloch žiadnou novinkou uplynulých dvadsiatich rokov. Prvé sa datujú až k roku 1904, kedy vo výrobe bratov Sturtevantových vznikla historicky prvá automatická prevodovka. Mala dva prevodové stupne, čo bol štandardný počet stupňov ešte aj o dlhé roky neskôr, keď svet od roku 1908 poznal prvé sériovo vyrábané auto, Ford Model T. Najväčší rozmach automatických prevodoviek prebehol počas druhej svetovej vojny a po nej, keď ľudia začali preferovať jednoduché a bezpečnejšie ovládanie automobilov. Tie sa stávali čoraz samozrejmejšou súčasťou ciest nielen vo svete, ale aj u nás. Napriek tomu do nášho regiónu automatické prevodovky prichádzali neskôr a ich etablovanie sa na trhu sprevádzala nedôvera motoristov. Mnohí motoristi aj dnes dôverujú viac manuálnej prevodovke, než jej automatickej verzii. Úplne pritom ignorujú variátorové prevodovky CVT, ktoré sú z technického hľadiska samostatnou kapitolou, ale ovládajú sa ako celkom bežné automaty. Pozrime sa spolu na kľúčové výhody a nevýhody manuálnych a automatických prevodoviek. Pre zjednodušenie hodíme všetky druhy automatických prevodoviek do jedného vreca aj s prevodovkami CVT, pretože z pohľadu šoféra sa ovládajú totožne.
Manuálna prevodovka v HYUNDAI i30 Family 1,5 DPi
 

Automat alebo manuál? Ktorá prevodovka je lepšia?

Rozhodovanie sa o kúpe automatickej či manuálnej prevodovky je zvyčajne subjektívna záležitosť. Sú motoristi, ktorí preferujú manuálne prevodovky preto, že majú autentický kontakt s vozidlom vďaka tomu, že majú úplnú kontrolu nad radením. Najmä pri športovo ladených automobiloch vie byť jazda s manuálom zábavná, napríklad aj pre používanie medziplynu (i keď aj automaty ho zvládajú automaticky). V praxi ale vidíme aj to, že motoristi odmietajú automatické prevodovky preto, lebo sa obávajú prípadných porúch alebo toho, že stratia ten správny dojem z jazdy. Manuálna prevodovka nachádza využitie aj pri naloženom aute, ťahaní prívesu, stúpaní do prudkého kopca či pri úžitkových autách. Môže byť veľmi prínosné vedieť pracovať s prevodovkou a spojkou manuálne a prispôsobiť tak výkon pohonu aktuálnej potrebe. Moderné automaty toto ale už zvládajú bez problémov a nesnažia sa jazdiť s nízkymi otáčkami tam, kde je práve potrebný väčší krútiaci moment.
Manuálna prevodovka v automobile značky Mercedes-Benz
Jazda s manuálom ale obnáša aj určité nevýhody. Tak napríklad v dopravnej zápche vie byť nesmierne otravné neustále preraďovať, vytláčať spojku, plyn, brzdu na striedačku. Automatika sa o všetko postará, vodičovi stačí mať nohu na brzdovom pedáli a uvoľniť ho, keď sa má posunúť o niekoľko metrov vpred. Okrem toho dlhodobo nesprávnym radením prevodových stupňov pri manuálnej prevodovke môže dochádzať k postupnému poškodzovaniu motora, najmä pri rozbehu z veľmi nízkych otáčok, ale aj pri náhodných preradeniach do nesprávneho stupňa. Všetky drobné a zdanlivo nepodstatné prehrešky sa zbierajú a neskôr sa môžu prejaviť na potrebe predčasnej výmeny spojky.

Pozrite sa na mechaniku prevodovky v novej Octavii (video)

Občas si ani neuvedomujeme, aké komplikované sú jednotlivé komponenty v autách.

Mechanická páka prevodovky DSG v SEAT TARRACO 2.0 TSI. Naoravo od páky je na fotke otočný volič jazdných režimov a vedľa elektronickej parkovacej brzdy je tlačidlo funkcie AUTO-HOLD. FOTO: Erik Stríž
Poruchy manuálnych prevodoviek nie sú úplne bežnou súčasťou vlastníctva automobilu – ak áno, prejavujú sa po viac ako desiatich rokoch prevádzky. Obyčajne sa prejavujú problémy so spojkou v manuálnych prevodovkách, a to predovšetkým kvôli prirodzenému opotrebovaniu. Avšak platí, že nesprávnou prácou so spojkovým pedálom môžete zamieriť do servisu predčasne. Je na mieste vytrvalo sa učiť pracovať so spojkovým pedálom tak, aby boli preradenia plynulé a hladké, ideálne pre pasažierov nepostrehnuteľné. Ak často cítite štipľavý zápach páliacej sa spojky, vedzte, že nejde o žiadnu tragédiu, ak sa ale opakuje často, mali by ste sa zamyslieť nad tým, či viete svoje auto ovládať správne. Staršie autá môžu mať problémy s presnosťou drážok, v ktorých sa pohybuje páka prevodovky, čo vedie k hrubšiemu zaobchádzaniu s pákou a neskôr dokonca k nemožnosti zaradiť niektorý zo stupňov.
Volič automatickej prevodovky typu shift-by-wire v ŠKODA OCTAVIA RS iV kombi. Popri režime D je tu aj režim S, teda športový mód prevodovky. Páčkami za volantom si môžete ručne nastaviť prevodové stupne. FOTO: Erik Stríž
Všetky tieto problémy so spojkou pri automatickej prevodovke nehrajú žiadnu úlohu. Šofér si vystačí s brzdovým a plynovým pedálom. Na voliči prevodovky nastaví režim D a auto sa pohne vpred aj samočinne, bez stlačenia plynu (ak nemá aktivovaný autohold). Automatické prevodovky veľmi úspešne bránia zhasnutiu („zdochnutiu“) motora a hravo si poradia s rozbehom do strmého kopca. Výhody sú jednoznačne v jednoduchosti ovládania a tým pádom aj vyššej bezpečnosti, najmä menej skúsený vodič sa môže plne sústrediť na situáciu okolo svojho auta. Častou nevýhodou automatickej predovky je jej dlhšia doba podradenia pri takzvanom kickdowne, teda vtedy, keď potrebujete prudko zrýchliť zo stabilnej rýchlosti. Vtedy stlačíte plyn až na podlahu a automatika musí pochopiť, že sa potrebujete zaradiť do rýchlejšieho pruhu na diaľnici alebo predbehnúť iné vozidlo. Častokrát sa stáva, že práve v takejto kritickej chvíli trvá podradenie príliš dlho a šofér sa tak dostane do nepríjemnej situácie. Občas sa to týka aj prémiových automobilov, ak majú práve aktivovaný ekologický alebo komfortný jazdný režim. Tomuto problému sa ale dá pomerne jednoducho vyhnúť vtedy, keď si šofér na svojom automate zapne manuálne radenie a podradí včas. Nezabúdajte na to, že pri automatickej prevodovke sa počas státia nevyraďuje do neutrálu, ale stále sa ponecháva aktívny režim D! Ak by ste vyraďovali pri každom zastavení, vystavujete sa riziku predčasného opotrebovania prevodovky a a nákladnému servisu. Rovnako ako pri manuáloch, aj pri automatike platí, že servisné problémy nie sú v prvých rokoch prevádzky bežné. S rastúcim vekom sa ale môžu prejavovať konštrukčné nedostatky, ktoré kolega Peter Orosz vo svojom článku označil ako „časované bomby“.
Volič automatickej prevodovky typu shift-by-wire v ŠKODA ENYAQ iV. Režim D znamená jazdu vpred, režim B je takisto vpred, ale s účasťou dôraznejšej rekuperácie energie. FOTO: Erik Stríž

Pozor na CVT prevodovky

Špecifický problém CVT prevodoviek je citlivosť na dlhú jazdu rovnakou rýchlosťou, uvádza český servis KAPS Automatic: V tomto prípade nemá prevodovka dôvod meniť prevodový pomer a dochádza k neustálemu treniu reťaze o to isté miesto, ktoré je nadmerne obrusované a vzniká drážka, do ktorej reťaz zapadne. To spôsobí, že pôvodne plynulé radenie prestane byť plynulým. Riadiaca jednotka sa bude snažiť problém spočiatku vyriešiť, ale v prípade hlbokej drážky bude počítač hlásiť chybu a je nutné navštíviť autoservis.

Samozrejme, že vývoj materiálov v uplynulých rokoch pokročil a moderné CVT prevodovky môžu byť menej náchylné na takéto poškodenia, je dobré ale myslieť na koncepciu funkčnosti variátorov aj v nových autách.  
Volič automatickej prevodovky spracovaný do tlačidiel v HYUNDAI TUCSON 1.6 CRDI 48V mild-hybrid. Podobné riešenie používa napríklad aj HONDA. FOTO: Erik Stríž

Automatov je viac, ale stále podstatne menej ako manuálov

Je evidentné, že automobily s automatickou prevodovkou sú čoraz populárnejšie. Sú jednoduchšie na ovládanie, veľmi často umožňujú aj manuálne radenie stupňov (páčkami -/+ za volantom alebo samotným voličom prevodovky) a umožňujú dosahovať na vozidle optimálnu spotrebu paliva. To, ako sa automatika správa, sa častokrát dá ovplyvniť výberom jazdných režimov.

Väčšina áut u nás sa však naďalej predáva s manuálnou prevodovkou. Platí to nielen pri nových autách, ale aj tých jazdených. Spoločnosť AURES Holding, ktorá na Slovensku prevádzkuje najväčší autobazár, začiatkom roka informovala, že počas roka 2020 si už takmer štvrtina Čechov a Slovákov vybrala kúpu jazdených áut práve s automatom. Teda viac ako tri štvrtiny boli autá s manuálom.
Páka automatickej prevodovky v HYUNDAI KONA facelift 1.0 TGDi s otočným voličom jazdných režimov DRIVE a TRACTION. FOTO: Erik Stríž

Čo si teda vybrať?

Článok sme začali konštatovaním, že výber manuálnej alebo automatickej prevodovky je najmä subjektívnou záležitosťou. My rozumieme obom stranám, zároveň ale potvrdzujeme aj to, že s automatikou vie byť tiež zábava. A aj to, že moderné manuálne prevodovky sa ovládajú s ľahkosťou, sú takpovediac „blbuvzdorné“, teda bránia zhasnutiu motora, majú vysokú mieru tolerancie pri nesprávne zaradenom prevode a spoločne s funkciou hill-holder vedia podržať auto v kopci počas rozbiehania.

Stále teda platí, že by ste si mali vybrať práve to, na čo sa práve cítite.

Ak sa rozhodnúť predsa len neviete, odporúčame rozhodnúť sa pre automatickú prevodovku s možnosťou manuálneho radenia.  

Predstavili elektromobil s klasickou manuálnou prevodovkou! Je tu nádej na ich záchranu?

Pýtate sa, prečo elektromobily nemajú manuálne prevodovky? Je na to hneď niekoľko dôvodov.

Inzercia

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia