JAZDA: Mercedes-Benz E 63 AMG

Boj o kráľa fascinujúceho segmentu supervýkonných sedanov a kombi trvá už štvrťstoročia. Olej do ohňa teraz poriadne prilial Mercedes s novou generáciou E AMG. Čím môže tromfnúť Audi RS6 a BMW M5?
Vydané  Text: 
Viac ako päťsto konských síl, „stovka“ za 4,5 sekundy, a nebyť obmedzovača, tak maximálna rýchlosť vyše 300 km/h… A k tomu štvoro dverí, veľa vnútorného priestoru a 540 litrov na batožinu! Že by na idei manažérov Mercedesu o superšporte na každý deň skutočne niečo bolo…? Na prvé jazdné dojmy s novým Mercedesom E 63 AMG v okolí domovského Stuttgartu sme sa skutočne tešili. Že nejde len o obyčajné „éčko“, poznáte už na prvý pohľad, pravdepodobne však ešte viac ako brutálnejšie nárazníky alebo osemnásťpalcové efektné disky nás zaujal úžasný príplatkový sivý lak testovaného vozidla. Ostatné špecifikácie všetkých vozidiel sú rovnaké, v čom sa tak líšia od východiskového sedanu? Samozrejme, hlavne motorom, osemvalcom s objemom 6,2 (napriek označeniu) litra, čerstvým držiteľom titulu Egine of the Year 2009 v kategórii nad štyri litre. Agregát už poznáme z verzií AMG modelu SL alebo S, či o niečo nižším výkonom z ML a C.
Vďaka úctyhodnému objemu bol vysoký výkon 386 kW dosiahnutý bez pomoci prepĺňania, takže motor mohutne zatiahne z akýchkoľvek otáčok, bez akejkoľvek výkonovej diery. To všetko so sprievodom absolútne skvostného hlbokého zvuku, aký môže vylúdiť iba veľkoobjemový osemvalec. Na spotrebu paliva sa tu ani v tom najmenšom prípade nehrá, takže napriek výrobcom proklamovanej úspore 12 percent oproti minulej verzii nepočítajte s menším číslom, ako je 15 litrov na 100 km. Pri ostrejšej jazde pokojne aj s hodnotu viac ako 20 litrov. S týmito hodnotami je nádrž s objemom 66 litrov trocha poddimenzovaná… Mercedes však rozhodne nestojí o to, aby vytvoril len ďalšiu premotorovanú beštiu, a preto sa pustil aj do podvozka a prevodovky. Vďaka celkom odlišnej prednej náprave vozidlo aj s takým ťažkým motorom pôsobí relatívne obratne a do zákrut sa vrhá aspoň subjektívne s ešte väčšou chuťou ako bežná šesťvalcová verzia. Zásadnou premenou prešla tiež sedemstupňová prevodovka, ktorá je namiesto hydrodynamického meniča vybavená klasickou lamelovou spojkou na dosiahnutie ostrejšieho štartu a nižšej spotreby. Jemné posúvanie sa napríklad pri parkovaní je síce mierne trhané, to však vynahradí skutočne ostrý „odpich“ pri prudkom rozjazde zo statickej polohy. Samotné zmeny prevodových stupňov sú rýchle, hlavne v režime Sport+ by, ale mohli byť pokojne ešte o niečo ráznejšie. Ďalej si vodič môže zvoliť tuhosť tlmičov alebo čiastočnú, respektíve úplnú deaktiváciu stabilizačného systému, o všetkých nastaveniach získa prehľad na displeji vnútri rýchlomera po stlačení tlačidla AMG. Text: Jiří Steiger Foto: Mercedes-Benz Technické údaje – MOTOR ROKA 2009 VO SVOJEJ KATEGÓRII**Motor****atmosférický benzínový 6.2 V8**Zdvihový objem6 208 cm3Výkon386 kW/525 k pri 6 800 ot/minKrútiaci moment630 Nm pri 5 200 ot/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 891 x 1 872 x 1 442 mmRázvor2 874 mm**Jazdné výkony**Zrýchlenie 0-100 km/h4,5 sMaximálna rýchlosť250 km/h\*Priemerná spotreba12,6 l/100 kmEmisie CO2295 g/km
**POD LUPOU** **Kombinácia automatu s klasickou spojkou – Hybridná prevodovka** Nová sedemstupňová prevodovka AMG SPEEDSHIFT MCT 7-speed je vybavená klasickou lamelovou spojkou v olejovom kúpeli, čím úspešne eliminuje problémy s neistým rozjazdom. Výhodou je tiež nižšia spotreba paliva, a to najmä v ekonomickom móde C (Controlled Efficiency). V manuálnom režime je ústrojenstvo schopné preradiť za krátkych 0,1 sekundy.







Inzercia