Najmä EÚ sa pri snahe zachrániť svet pred ekologickou katastrofou zameriava na úplne nesprávne miesta, vymýšľa čoraz zložitejšie pravidlá a pritom riešenie môže byť veľmi jednoduché.
Vieme, že podľa dát z roku 2016 prispieva doprava iba 30 percentami k celkovej tvorbe skleníkových plynov v EÚ. Z tých 30 % má cestná doprava podiel 72 % a na tej majú osobné automobily podiel 60,7 %. Takže sme sa po prepočte dostali k 13 percentám. Aj keby sme za cenu obrovských nákladov pre automobilky (ktoré zaplatí spotrebiteľ) znížili tieto emisie o 30 %, dosiahneme celkové zlepšenie o 3,9 %. **Stačí vyrobiť novú nákladnú loď a sme späť tam, kde sme boli.** A možno sme si aj pohoršili.
Ak ste teda úradník z Bruselu, čo vymyslíte? Začnete dotovať elektromobily a vytvárať nové problémy s infraštruktúrou (ktorá sa nepostaví bez produkovania emisií), kriviť trh a **nútiť ľudí jazdiť na autách, ktoré im nevyhovujú.** Tlačiť na znižovanie cien drahých elektromobilov, čo si výrobcovia vyberú na kvalite a použitých materiáloch.
Zakážete autám so spaľovacím motorom vjazd do miest. Ak ste úplne odtrhnutí od reality, dokonca zakážete ich výrobu. **Začnete vymýšľať nezmyselné parkovacie politiky, dane, poplatky, skrátka budete vodičom znepríjemňovať život, len aby sa áut vzdali.** Na druhej strane tlačíte na čoraz otravnejšie a ťažšie vypínateľné asistenčné a bezpečnostné systémy, aby si za volantom auta neublížil ani ten najhorší šofér. Potom stačí jedno výdatnejšie sneženie a zrazu nefunguje ani jeden.
> „Úplne by stačilo, keby sa vodičské preukazy prestali rozdávať len za účasť na skúškach.“
Riešenie? Ak chcete znížiť emisie, zlepšiť dopravu a parkovanie, **úplne by stačilo, keby sa vodičské preukazy nerozdávali každej živej bytosti, ktorá sa vie podpísať.** Možno to znie drsne, ale šoférovanie nie je právo. Treba si ho zaslúžiť. Auto je dnes dvojtonová zbraň. A tie sa nerozdávajú len tak, za účasť. Osobne by som bol za extrémne sprísnenie vodičských skúšok, najmä v praktickom smere. Dynamické šoférovanie, rýchle rozbiehanie, defenzívna jazda. K tomu povinne zvládnutá (nie iba absolvovaná) škola šmyku. A pokojne aj pravidelné preškoľovanie. **Nemáš na to? Tu je taxi, tu MHD.**
Výsledok? **Buď by klesli počty áut na ceste a tým aj emisie, pričom by sa zlepšila dopravná situácia, alebo by si za volant sadali iba skutočne dobrí šoféri,** ktorí nemajú problém s koncentráciou, svižným rozbiehaním z križovatky a majú zvládnuté krízové situácie, čo by zas zlepšilo štatistiky nehodovosti, zvýšilo plynulosť premávky a možno by sme nemuseli pred každým štartovaním auta vypínať tucet asistenčných systémov.
AUTOVINY.SK » Aktuality » KOMENTÁR: Už stačilo! Šikana motoristov zachádza priďaleko, nerieši pritom základný problém bezpečnosti na cestách
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!