Máte správne nastavené spätné zrkadlá? Takto eliminujete mŕtvy uhol na minimum

Správne nastavenie spätných zrkadiel je rovnako dôležité ako dobré pneumatiky či funkčné brzdy. Napriek tomu si veľa vodičov neuvedomuje, že zlým nastavením vonkajších spätných zrkadiel zväčšujú mŕtvy uhol za ich autom. Takto tomu predídete.
Vydané  Text: 
* **Jednoduché tipy, ako si správne nastaviť spätné zrkadlá na aute**. * **Ak striedate auto s inými ľuďmi, mali by ste si zrkadlá nastaviť ešte pred vyrazením na cesty**. * **Správne nastavené spätné zrkadlá redukujú tzv. mŕtvy uhol na minimum**. Vidieť a byť videný. O druhú časť tohto kultového motoristického sloganu sa starajú predovšetkým svetlá a auto ako také. O prvú časť sa musí sčasti postarať vodič. Mnoho ľudí si myslí, že by mali vidieť najmä to, čo sa deje pred nimi. Opak je však pravdou. Rozhľad na okolie auta musíte mať dokonalý. Výrazne vám k tomu môžu dopomôcť aj dobre nastavené spätné zrkadlá. Veľa autoškôl dnes učí, že správne nastavené vonkajšie spätné zrkadlo by malo ukazovať aj časť vášho auta. Niektorí inštruktori dokonca zájdu až tak ďaleko, že odporúčajú svojim zverencom aby aspoň 25% plochy spätného zrkadla tvoril pohľad na zadnú časť ich auta. Práve takéto nastavenia môže byť pre začínajúcich vodičov nebezpečné. Výrazným spôsobom totiž zväčšuje mŕtvy uhol. Správne nastavenie zrkadiel je pomerne jednoduché, no aj tak to väčšina vodičov robí zle. ### Vnútorné spätné zrkadlo Vo všeobecnosti platí, že klasické osobné auto má tri samostatné spätné zrkadlá. Jedno vnútorné a dve vonkajšie. Každé má svoju úlohu a preto je dobré si ho nastaviť čo najlepšie. Vnútorné spätné zrkadlo si nastavujte tak, aby dokonale zobrazovalo zadné okno. **Mali by ste sa riadiť pravidlom, že stred zadného okna by mal byť zarovnaný so stredom vnútorného spätného zrkadla**. Samozrejme, že vnútorné spätné zrkadlo by malo byť zarovnané tak, aby v ňom bolo kompletne celé zadné okno. Dôležité je aj jeho správne vyčistenie. Najmä v noci totiž môžu odtlačky prstov či iné nečistoty spôsobovať nepríjemné odrazy, ktoré znižujú výhľad za auto.
Vrchná polovica fotky zobrazuje nesprávne nastavené vnútorné spätné zrkadlo. Spodná polovica zobrazuje správne nastavené spätné zrkadlo so zadným oknom vycentrovaným na stred odrazovej plochy zrkadla.
### Vonkajšie spätné zrkadlá Teraz sa dostávame k azda najkontroverznejšej téme. Vonkajšie spätné zrkadlá sú kľúčovým prvkom umožňujúcim výhľad vedľa auta. Určite tu neplatí pravidlo nastavenia aké sme uviedli v úvode. Zo skúseností vieme, že vonkajšie spätné zrkadlá sa nastavujú podľa dvoch pravidiel. Prvé z nich je, že **horizont by mal byť zarovnaný približne na stred plochy zrkadla**. Druhým, pre niekoho neznámym pravidlom je, že **za normálnych okolností by ste nemali v tomto zrkadle vidieť zadok vášho auta**. **Nastavovanie vonkajších zrkadiel by malo prebiehať tak, že mierne vykloníte hlavu smerom k zrkadlu, ktoré nastavujete**. Počas toho si zrkadlo nastavíte tak, aby ste videli len malú časť vášho auta. Následne, ak vrátite hlavu do normálnej polohy, zadok auta sa v zrkadle nezobrazuje. Takto nastavené spätné zrkadlo výrazným spôsobom eliminuje mŕtvy uhol. Netreba však zabúdať, že vzhľadom na konštrukciu niektorých áut nie je možné mŕtvy uhol úplne odstrániť. **Samozrejme netreba zabúdať na to, že nastavovanie spätných zrkadiel musí prebiehať pri stojacom aute. Určite si ich nenastavujte za jazdy**.
Fotka vyššie zobrazuje rovnakú dopravnú situáciu. Vo vrchnej časti je záber na nesprávne nastavené vonkajšie spätné zrkadlo. V spodnej časti je tá istá fotografia so správne nastaveným vonkajším spätným zrkadlom
### Tip na záver Na záver sme si pre vás pripravili jeden tip, ako najlepšie nastaviť zrkadlá na svojom aute. Predstavte si, že ste na trojprúdovej ceste a idete v strednom pruhu. **Vnútorné spätné zrkadlo musí zobrazovať všetko, čo sa deje vo vašom pruhu za vami. Ľavé spätné zrkadlo je určené na kompletné zobrazenie ľavého jazdného pruhu vo vašej blízkosti, nie zadných dverí vášho auta. To isté platí aj pre pravé spätné zrkadlo**. Ak by ste vo vonkajších spätných zrkadlách videli zadok svojho auta, nezobrazil by sa vám celý jazdný pruh v blízkosti vášho vozidla. Videli by ste ho až niekoľko metrov za autom. Vtedy vzniká podstatne väčší mŕtvy uhol a tým aj riziko, že auto, ktoré je tesne po vašej ľavici alebo pravici prehliadnete a spôsobíte nehodu.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia