Prečo sú mladí vodiči hrozbou na cestách? Existuje na to 9 hlavných dôvodov
Súhlasíte s tvrdeniami autorov vedeckej štúdie realizovanej ešte v roku 2014?
Vydané Text: Erik Stríž
### Spolujazdci a rovesníci
Výskumy ukázali, že ak je v aute s mladým vodičom kamarát v podobnom veku, riziko havárie je vyššie, ako keď jazdí sám alebo so starším spolujazdcom. Čím viac spolujazdcov vezie, tým je riziko vyššie. Rovesníci sú jednoznačne zdrojom rozptýlenia pozornosti vodiča, ale môžu tiež podporovať vodičovu ochotu riskovať počas jazdy.
Zaujímavé je, že rýchlejšia jazda je spájaná skôr s mužskými pasažiermi, najmä ak ide o kombináciu šoféra aj spolujazdca mužského pohlavia. Ak je spolujazdcom šoféra muža žena, muž jazdí pomalšie.
### Alkohol a drogy
Alkohol zvyšuje riziko nehody u všetkých vodičov, avšak k rizikovým skupinám vodičov jazdiacich pod vplyvom alkoholu patria najmä ľudia **závislí na alkohole a marihuane**, muži z nižšej socio-ekonomickej vrstvy, ľudia s nižším vzdelaním a **slobodní ľudia**.
### Sociálna skupina
Ak šofér verí, že **jeho sociálna skupina očakáva jazdenie určitým spôsobom**, viac inklinuje k takémuto štýlu jazdenia. Sociálne faktory ako **tolerancia porušovania pravidiel** tiež ovplyvňujú spôsob jazdy. Mladí šoféri môžu mať tendenciu jazdiť bezpečne, pretože to vyžaduje ich okolie. U starších vodičov je to skôr preto, že uvažujú nad negatívnymi dôsledkami nedodržiavania pravidiel. Avšak mladí šoféri sú tolerantnejší k tým, ktorí porušujú pravidlá a v porovnaní so staršími vodičmi si myslia, že je viac ľudí, ktorí porušujú pravidlá.
### Používanie telefónu
Výskumy odhalili, že mladí ľudia, ktorí sú viac zaujatí mobilmi, ich budú pravdepodobne viac používať aj počas jazdy, či už na písanie správ alebo telefonovanie a budú takéto správanie skrývať. Tu opäť zvyšuje riziko dopravnej nehody – a signifikantne.
### Únava
Mladí ľudia častejšie pociťujú únavu počas jazdy a je tiež menej pravdepodobné, že kvôli ospalosti zastavia, aby tak predišli riziku nehody.
### Čas strávený na cestách
Ukazuje sa, že **čím je šofér starší, tým nižšie je riziko nehody**. Z tohto uhla pohľadu sú najrizikovejší vodiči do veku 30 rokov. Nejde však iba o vek samotný, ale najmä o skúsenosti, ktoré vekom pribúdajú.
### Časť dňa a deň v týždni
Riziko, že bude mladý človek účastníkom dopravnej nehody, sa zvyšuje najmä počas jazdy v noci a cez víkendy. Tento čas je rizikový aj pre starších vodičov, avšak v porovnaní s mladšími vodičmi je u nich riziko nižšie. V tomto prípade ale môže byť sporné, či sa skutočne jedná o kauzalitu alebo iba štatistiku.
### Faktory prostredia
Počasie má vplyv na jazdu u každého vodiča. Aj tak je však riziko väčšie pre mladších vodičov, ktorí jazdia nad povolenú rýchlosť počas hmly alebo dažďa. K faktorom prostredia rátame aj to, odkiaľ mladý vodič pochádza. Ak ide o obyvateľa mesta, pravdepodobnosť spôsobenia dopravnej nehody je vyššia ako u obyvateľov obcí a vidieka.
Analýzy, Bezpečnosť, Doprava, Magazín, Mary, Mladi Soferi, Mladi Vodici, Poradňa, Psychologia, Štatistiky, Str, Téma, Trendy, Zaujímavosti
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia