Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron: Lacnejšia elektromobilita v podaní Audi prináša špičkovú techniku a rozšírenú realitu
Audi rozširuje ponuku svojich elektromobilov o najdostupnejší variant. Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron prinesú zujímavú techniku a napríklad aj rozšírenú realitu s uhlopriečkou až 70 palcov.
Vydané Text: David Hecl
**Novinkou v tejto kategórii je možnosť konfigurovania si vlastného svetelného podpisu**. Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron umožňujú prostredníctvom systému MMI voľbu jedného zo štyroch samostatných svetelných podpisov. Zadné svetlá sú prepojené LED pásom po celej dĺžke piatych dverí.
Oba modely bude možné konfigurovať v celkovo až ôsmych farbách karosérie. Do nich spadá aj úplná novinka nazvaná ako Aurora Violet. Okrem základnej verzie exteriéru bude na výber aj možnosť konfigurácie dvoch vyšších výbav vrátane športového prevedenia S-line. **Na výber je aj športový podvozok, ktorý zníži svetlú výšku auta o 15 milimetrov. Tento podvozok je štandardne dodávaný vo výbave S-line**.
### Priestranný interiér a množstvo odkladacích miest
Audi svojimi novými elektromobilmi dokazuje všestrannosť áut s týmto typom pohonu. Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron sú dlhé 4,59 metra. Tento priestor sa vďaka krátkym previsom karosérie premietol aj do interiéru. Na palube sa nachádza obrovské množstvo odkladacích priestorov s celkovým objemom až 25 litrov. Zaujímavé sú napríklad držiaky litrových fliaš, ktoré sú integrované v hornej časti obloženia dverí. **Batožinový priestor poskytuje základný objem až 520 litrov v prípade Q4 e-tron alebo 535 litov v prípade Q4 Sportback e-tron**.
Vnútro auta inak disponuje viacerými zaujímavými technickými riešeniami. Nový dvojramenný multifunkčný volant poskytuje bohaté možnosti ovládania všetkých funkcií v aute. Tieto funkcie sa dajú ovládať pomocou dotykových plôch, ktoré sú súčasťou ovládacích prvkov volantu. **Okrem ovládania na volante bude k dispozícii už koncom tohto roku aj vrcholná verzia infotainmentu s dotykovým displejom o veľkosti 11,6 palca**.
### Vrcholná rozšírená realita
Ďalšou významnou novinkou je možnosť využívania rozšírenej reality. Auto dokáže na čelné sklo premietať väčšinu informácií z navigácie v reálnom čase. Nejde pritom len o navigovanie ako ho poznáme zo súčasných modelov. **Zobrazovacia plocha rozšírenej reality je ekvivalentom uhlopriečke displeja s veľkosťou až 70 palcov**.
Rozšírená realita umožňuje novej Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron na čelné sklo zobrazovať pokročilé informácie, ktoré sa dynamicky menia. Zmeny súvisia napríklad s približujúcou sa odbočkou kedy sa **šípky zobrazené na čelnom skle prispôsobujú tomu v akej ste vzdialenosti pred odbočkou, respektíve či už robíte odbočovací manéver**. Pomocou kamerových systémov a výkonnej výpočtovej jednotky dokáže rozšírená realita na čelné sklo zobrazovať aj informácie o detekcii vozidiel, udržovaní v jazdnom pruhu a mnohých ďalších veciach, ktoré vodič potrebuje.
**Premietanie navigačných údajov z rozšírenej reality je opticky do vzdialenosti približne 10 metrov pred autom**. To vodičovi umožňuje nerušené sledovanie navigačných informácií bez toho, aby musel sklopiť zrak alebo odvrátiť pohľad na centrálny displej infotainmentu.
Prístrojový doska je do veľkej časti orientovaná na vodiča. Na centrálnom paneli je umiestnená „radiaca páka“. Pre výbavu S-line je k dispozícii špeciálne čalúnenie sedadiel, ktoré je vyrobené z recyklovaných fliaš. Na jedno sedadlo je použitých približne 26 1,5-litrových PETiek. Milovníkov hudby určite poteší prémiová aparatúra SONOS.
### Štvorkolka s výkonom 220 kW Z hľadiska pohonu bude nová Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron k dispozícii primárne s pohonom zadných kolies. Z**ákladný výkon je 125 kW s batériou s celkovou kapacitou 55 kWh (použiteľných je 52 kWh). Výkonnejšia verzia s označením Q4 40 e-tron má výkon 150 kW a batériu s celkovou kapacitou 82 kWh (reálne 77 kWh)**.
**Napokon najvyššia verzia Q4 50 e-tron quattro, ktorá bude disponovať systémovým výkonom až 220 kW a krútiacim momentom 460 Nm**. Takýto pohon pozostáva z dvojice elektromotorov. Na zadnej náprave je elektromotor s výkonom 150 kW a na prednej náprave má elektromotor 80 kW. Primárne však auto bude jazdiť s pohonom zadných kolies. Pokiaľ bude potrebná vyššia akcelerácia alebo lepšia trakcia, bude k zadnému pohonu pripojený aj predný.
Audi uvádza, že Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron **na jedno nabitie prejdú až 520 kilometrov** pri priemernej spotrebe od 16,6kWh/100 km. Reálna hodnota samozrejme bude iná. **O ďalšie dobitie sa posratá nabíjanie s výkonom 7,2 kW (AC) alebo 100 kW (DC) pri základnej verzii s označením 35 e-tron. Výkonnejšie nabíjanie bude k dispozícii pre batériu s väčšou kapacitou. Takéto nabíjanie bude využívať výkon 11 kW (AC) a 125 kW (DC)**. Maximálna rýchlosť bude 160 km/h a pri najvýkonnejšej verzii to bude 180 km/h.
Novinky sa na trh dostanú už v najbližších mesiacoch. Najprv príde klasická verzia Q4 e-tron, ktorú môžeme očakávaj už v júni. Koncom leta ju bude nasledovať dynamickejšie prevedenie Q4 Sportback e-tron. **Základná cena začína na 41 900€. V prípade Sportbacku si priplatíte ďalších 2 000€**. Audi už tradične oba modely na trh uvedie v špeciálnej edícii. Výbava Edition One bude oproti základu drahšia o 6 195€. Charakteristická bude špeciálnym modrým lakovaním Geyser Blue alebo šedou farbou Typhoon Gray. Okrem lakovania Edition One prinesie aj vylepšený bodykit a viacero zaujímavých prvkov výbavy.
Audi, Audi E-Tron, E-Tron, Elektromobil, Id.3, Id.4, Q4, Q4 E-Tron, Q4 Sportback, Q4 Sportback E-Tron, Škoda Enyaq Iv, Vw
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia