Nové Subaru Outback rozpoznáva tvár vodiča, v predaji bude už budúci mesiac
Permanentný symetrický pohon všetkých kolies a 2,5-litrový atmosférický štvorvalcový BOXER nie sú jediné dôvody, pre ktoré sa vlajková loď značky drží na špici záujmu už od uvedenia na trh v roku 1995.
Vydané Text: Erik Stríž
### Doplnková bezpečnosť vďaka počítačom a kamerám
Bezpečnosť vozidla je potom zvýšená aj integráciou bezpečnostného systému EyeSight štvrtej generácie s dovedna jedenástimi funkciami. Hardvér stojí na systéme dvoch stereokamier, v porovnaní s treťou generáciou majú takmer dvojnásobne väčší zorný uhol, softvérovo sa vylepšilo rozpoznávanie objektov v okolí vozidla.
Subaru vo svojej tlačovej správe uvádza, že tento bezpečnostný balíček obsahuje funkcie ako:
* pokročilý adaptívny tempomat s funkciou udržiavania vozidla v strede jazdného pruhu,
* núdzový asistent pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu,
* systém rozpoznávania dopravných značiek s inteligentným obmedzovačom rýchlosti,
* systém upozornenia na opustenie jazdného pruhu pomocou vibrovania volantu,
* systém prevencie opustenia jazdného pruhu (schopný rozpoznať aj zatrávnené predely či okraje vozovky),
* protikolízny brzdový systém s rozšírenou podporou pri prevencii kolízií na križovatkách,
* systém monitorovania únavy vodiča (DMS),
* automatické brzdenie pri cúvaní (RAB),
* systém detekcie vozidiel vzadu (SRVD),
* sledovanie mŕtvych uhlov – viacsmerový monitor využívajúci prednú, zadnú a bočné kamery
* systém upozornenia na objekty v priestore zadných sedadiel.
Zaujímavosťou je **funkcia rozpoznávania tváre vodiča**. Podľa slov automobilky systém monitorovania vodiča (DM) prispieva nielen k bezpečnosti, ale aj ku komfortu, a to vďaka kamere na rozpoznávanie tváre, ktorá identifikuje človeka na sedadle vodiča, na základe čoho môže systém automaticky upraviť polohu sedadla a vonkajších spätných zrkadiel a tiež nastavenia klimatizácie. V praxi to znamená, že vodič by mohol stráviť menej času manuálnym nastavovaním svojho pracoviska alebo vyberaním profilu vodiča.
### Dva a pol litra bez turba a poctivé 4×4
Subaru za 26 rokov sa iba v Európe predalo 303-tisíc kusov modelu Outback. Existuje hneď niekoľko dôvodov, pre ktoré sa ľudia pri tomto modeli ostávajú aj pri výmene auta za nové, okrem celkovej robustnosti a mimoriadneho praktického potenciálu oceňujú aj pohony.
Nový Outback ponúka 2,5-litrový atmosférický benzínový motor typu Boxer, ktorý je konfigurovaný s prevodovkou Lineartronic. Vyvinie maximálny výkon 124 kW (169 koní) a krútiaci moment 252 Nm pri 3 800 ot./min. Kombinovaná spotreba dosahuje 7,4 l/100 km.
Pôsobivé je, že v porovnaní s predchocom má tento štvorvalec s protibežnými piestami a priamym vstrekovaním paliva až 90 percent dielcov vylepšených. Dosahuje napríklad vyšší kompresný pomer. Auto ďalej pracuje s novým hydraulickým systémom, ktorý využíva olej s nižšou viskozitou, čo vedie k zniženiu strát výkonu údajne až o 22 percent. Vylepšenia sa dočkala aj reťazová bezstupňová prevodovka, Lineartronic sa tak má v praxi prejavovať skôr ako 8-stupňová automatika.
Využitie tohto typu prevodovky nachádza opodstatnenie v permanetnom symetrickom pohone všetkých kolies, pôvodne bola navrhnutá pre potreby jeho riadenia.
Už v základnej výbave Outback ponúka systém aktívneho smerovania krútiaceho momentu. Vodič si počas jazdy môže vyberať z dvoch jazdných režimov v teréne X-MODE SNOW/DIRT (sneh/štrk) a DEEP SNOW/ MUD (hlboký sneh/blato) a ďalšie dva jazdné režimy systému SI-DRIVE má k dispozícii pre riadenie citlivosti akceleračného pedála (Intelligent a Sport).
Nový Outback tak dokáže ťahať príves až do hmotnosti dvoch ton.
Outback stojí na podvozku s rázvorom 2 745 mm s nezávislým zavesením kolies so vzperami MacPherson vpredu a nezávislým viacprvkovým zavesením kolies s dvojitými priečnymi ramenami vzadu.
### O palec väčší kufor
Nový Outback má podľa slov výrobcu značne priestrannejší interiér, napríklad priestor medzi prednými a zadnými sedadlami sa zväčšil o skoro jedenásť centimetrov. Teoreticky to ponúka viac priestoru na nohy pre zadných pasažierov.
Podstatnejšie zmeny sa diali v batožinovom priestore. Šírka otvoru batožinového priestoru sa zväčšila o tri centimetre, podlaha kufra je dlhšia o dva a pol centimetra a objem batožinového priestoru narástol o 10 litrov na aktuálnu hodnotu 522 litrov. Subaru prvýkrát použitý systém elektrického ovládania dverí batožinového priestoru pohybom lakťa v blízkosti senzora zabudovaného do loga. V kufri sa ďalej nachádzajú praktické háčiky, sieťkové vrecko, Outback je navyše štandardne vybavený strešnými lyžinami s integrovanými výklopnými priečnikmi a viazacími otvormi.
### Dostupnosť
Európsky debut novinky prebehol v online priestore a čoskoro bude možné nový Outback vidieť aj naživo v showroomoch – už počas mája.
Na Slovensku kúpite Outback v stupňoch výbavy 2.5i Touring, Adventure a Premium, ceny novej verzie zatiaľ nemáme, odchádzajúca generácia sa predáva od cenníkových 39 990 eur.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia