Jazdili sme s novou Fabiou ešte pred oficiálnym predstavením! Prečítajte si naše prvé dojmy

Napriek tomu, že Fabia jasne narástla, dostane novú úlohu. Okrem udržania doterajších zákazníkov preberie od modelu Citigo aj rolu vstupného modelu. A to je dôvod na prvú jazdu.
Vydané  Text: 
Počas prvej jazdy s novou Škodou Fabia ide najmä o to, čo sa nachádza pod prednou kapotou. Že by preto, lebo by tam pracoval komplexný hybridný pohon? Alebo preto, že by tam Česi zabudovali viac ako 148 kW (200 k) motor, aby tak oslávili svojich 120 rokov pôsobenia v motoristickom športe? Nuž, nástupca úspešnej Fabie R2 by mal prísť čoskoro, to je však už iný príbeh. V predsériovom vozidle zamaskovanom fľakatou kamuflážou pracuje litrový prepĺňaný motor. **Akusticky príjemný a utlmený trojvalec dostal turbodúchadlo s variabilnou geometriou lopatiek a spaľuje pohonnú hmotu v takzvanom Millerovom cykle.** To znamená, že pri čiastočnom zaťažení sa nasávacie ventily zatvárajú veľmi skoro, aby sa do valcov dostalo menej zmesi. Vďaka tomu sa dá využiť čo najvyšší kompresný pomer, aby palivo vydalo čo najviac energie. Veľa sa toho hýbe aj v chladení motora, pretože lamely pred chladičom majú viacero polôh nastavenia podľa aktuálneho stavu v závislosti od toho, aby bolo chladenie čo najúčinnejšie. **Výsledkom je, že pohonná jednotka s výkonom 81 kW (110 k) spotrebuje približne 5 l/100 km,** presné hodnoty však ešte podliehajú schváleniu. S nižšími hodnotami môžu rátať aj oba atmosférické trojvalce a výkonom 48 kW (65 k) a 59 kW (80 k).
### Elektrifikácia? Priveľmi drahá Dostanú rovnako premyslené chladenie ako aj špeciálne spaľovanie s nastaviteľným vačkovým hriadeľom. Výkon bude ďalej prechádzať cez novú 5-stupňovú manuálnu prevodovku. Motor 1.0 TSI príde aj vo verzii s výkonom 70 kW (95 k), vrcholnú verziu obstará 1.5 TSI s výkonom 110 kW (150 k). Všetky motory si poradia aj bez elektrifikácie. Prečo? Nuž, zákazníci v tomto segmente nie sú veľmi ochotní priplácať približne 600 eur. Aspoň to tvrdí Škoda. **Záujemcovia však sotva budú akceptovať slabší nárast výkonu 81 kW (110 k) motora.** Rozbeh nedokáže zjemniť ani sériovo dodávaná 7-stupňová dvojspojková prevodovka. To znamená, že najprv sa nedeje takmer nič a od 2 500 ot./min. potom všetko. S tým by sa mali konštruktéri ešte trochu pohrať, pretože takéto vlastnosti priebehu výkonu sa ku komfortnej charakteristike štvrtej generácie Fabie vôbec nehodia. Na čiastočne zle asfaltovaných cestách sa odpruženie prejavilo výrazne citlivo, tlmiče prenášali do karosérie znesiteľné množstvo pohybov. **Ešte aj krátke a ostré vlny dokázal podvozok dobre spracovať a popri tom sa javil aj ako dobre utlmený.** Viac ako odvaľovanie zimných pneumatík sme sotva počuli, inak bolo na palube ticho. Ani žiadne vŕzganie či cvakanie príjemne čisto spracovaných plastov, aj keď sa na palubnej doske ešte skrývali pod maskovacou fóliou.
### Každý palec dobrý Informácie ukazujú dve obrazovky, pričom vodič sa **za príplatok namiesto klasických budíkov pozerá na 10,25-palcovú obrazovku.** V závislosti od výbavy má stredový displej uhlopriečku s hodnotou od 6,8 až po 9,2 palca. Vždy však dostanete pohodlné a nie veľmi vysoko uchytené sedadlá, aj keď vysokí ľudia by prijali o čosi dlhšie sedacie časti. Operadlo predného spolujazdca sa dá, dokonca, aj preklopiť. Pri vnútornom spätnom zrkadle sa nachádza aj USB konektor na palubnú kameru a **do batožinového priestoru naložíte 380 litrov (plus 50 litrov),** pričom pod jeho kryt si môžete objednať multifunkčný vak, do ktorého uložíte, napríklad, vetrovky. Škoda vybavila novú Fabiu až 43 takýmito vychytávkami, takže sme veľmi zvedaví ako sa to prejaví na jej cene na slovenskom trhu. **Prvá jazda s novou Fabiou bola krátka,** takže o obratnosti a ovládateľnosti sa toho veľa zistiť nedalo. Dosť však o komforte odpruženia a o vnútornom hluku, pričom v oboch prípadoch to bolo veľmi dobré. Narastené malé vozidlo jazdilo veľmi uvoľnene. O to viac sa prejavil nepresvedčivý nárast výkonu motora 1.0 TSI.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia