Panel s ovládaním klimatizácie v Test BMW 545e xDrive eDrive plug-in hybrid (2021) kombinuje mechanické tlačidlá s dotykovým displejom, ktorého povrch vytvára reliéf kopírujúci virtuálne tlačidlá. Toto považujem za dobré riešenie.
Preto sú ich panely ovládania klimatizácia dotykové, ale majú jednotlivé tlačidlá fyzicky oddelené, vnorené alebo vyvýšené. Vďaka tomu je ich ovládanie značne jednoduhšie aj bez pozerania sa.
Lenže nové Mercedesy už aj tento koncept pozmenili a napríklad nová Trieda S a Trieda EQS majú obrovskú dotykovú obrazovku na stredovej konzole – avšak ovládanie klimatizácie na dosah vodičovych prstov bez toho, aby ovládaniu musel venovať zvýšenú pozornosť.
Panel ovládania klimatizácie na novom Volkswagene Tiguan tiež využíva senzorové tlačidlá, ale tie dôležité sú uložené do tvarovaného povrchu, čo zjednodušuje ovládanie naslepo
Staromilcov možno sklameme, ale dotykových displejov v autách sa s najväčšou pravdepodobnosťou už nezbavíme. To však neznamená, že nemôžu byť vkusne zapracované tak, aby lahodili oku. Kým **väčšina výrobcov integráciu dotykového displeja odflákane prilepením tabletu na vrch palubnej dosky,** Mercedes-Benz prichádza s elegantným riešením integrácie dotykových obrazoviek v rámci interiéru. **Tá bude mať tradičný tvar s klasickou kaplnkou... Prečítať celé
Okrem toho majú niektoré tlačidlá haptickú spätnú väzbu, teda vibráciami imitovanú odozvu na stlačenie, čo opäť prospieva ergonómii.
Opakom sú niektoré automobilky koncernu Stellantis alebo aj SEAT a CUPRA. Tie unifikovali ovládanie klimatizácie do plochého, relatívne malého a vysoko uloženého displeja, ktorý núti vodiča venovať zvýšenú pozornosť obrazovke:
V novom Citroene C4 je panel s klimatizáciou „poctivý“ mechanický, infotainment sa už ovláda len cez dotykový displej a dvojicu senzorových tlačidiel pod ním. Problémom systému je jeho celková pomalosť, evidentne je poddimenzovaný výkon výpočtovej jednotky.
No a **spätná väzba je tu nulová**, pretože riešenie od Stellantisu nepodporuje haptickú odozvu. Jedinou je zvuk, ktorý je však mierne oneskorený tiež a navyše vychádza z reproduktorov, neevokuje teda dojem stlačenia virtuálneho tlačidla.
Všetky automobilky by mali venovať podstatne **viac pozornosti ergonómii** ovládania svojich infotainmentov a klimatizácií. Dotykové displeje nie sú zlo, ale je ich potrebné používať správne a s dostatočnými kompenzačnými technológiami, ako je hmatová odozva a fyzické oddeľovanie senzorových tlačidiel. Samozrejme, s tým má ísť ruka v ruke ovládanie tlačidlami na volante, ktoré by takisto mali byť skôr mechanické ako senzorové.
Aké sú teda **základné požiadavky na ergonómiu a bezpečnosť**, ak máme niektoré funkcie ovládať cez dotykové displeje?
1. **Fyzické oddelenie jednotlivých tlačidlel** (reliéf, medzery, vyvýšenie, vnorenie)
2. **Citlivosť tlačidiel až na dôraznejšie stlačenie**, nie na letmý dotyk
3. **Hmatateľná odozva** na úspešné použitie tlačidla (napr. vibračná), prípadne zvuková s dostatočným dôrazom a zdrojom v blízkosti tlačidla
4. **Dokonalá čitateľnosť displeja** aj na priamom slnečnom svetle (tú majú výrobcovia zväčša zvládnutú)
5. **Okamžité reakcie systému** na stlačenie virtuálneho/senzorového tlačidla
6. **Dostupnosť dôležitých tlačidiel na dosah ruky** vodiča bez potreby jej vystierania
7. **Senzorové tlačidlá majú byť osvetlené**, resp. majú mať podsvietené aspoň piktogramy označujúce ich funkciu
Sme svedkami toho, že automobilky s cieľom dosahovania moderného minimalizmu nútia vodiča venovať **neprimerane veľa pozornosti ovládaniu systémov**. Pokrok nezastavíme a nemá zmysel proti nemu bojovať, čo ale zmysel má, je upozorňovať automobilky na to, že nám na ergonómii a bezpečnosti záleží, že mechanické tlačidlá sú častokrát nenahraditeľné a hoci je minimalizmus moderný, prím má stále zohrávať práve praktická stránka používania.
*Aktualizácia príspevku z 29.3.2021*