Európska únia neustále zvyšuje nároky novými emisnými normami, ktoré sprísňujú limity CO2. Automobilky ale aj zákazníci tak našli pohodlný kompromis v podobe plug-in hybridov, ktoré sú čoraz populárnejšie. Realita ich používania je však odlišná od toho, čo predstavitelia EÚ predpokladali.
Rok 2020 aj napriek tomu, že bol celosvetovo poznačený pandémiou, prial práve plug-in hybridom, ktorých sa v Európe predalo približne 600 000 kusov. Podľa EÚ je však problémom ich nerealisticky nízka spotreba. Legislatíva v tomto smere predpokladá, že užívateľ plug-in hybridu ho bude až v 70 % využívať s nájazdom na elektrinu. Realita je však celkom iná.
### Ľudia jazdia na elektrinu málo
Podľa nemeckých štúdii je elektrický nájazd týchto áut využívaný v priemere iba v 43 %, u vodičov služobných vozidiel, ktorí majú tankovaciu kartu, tvorí elektrický nájazd iba 18 %. Podľa nemeckého Focusu mnohí majitelia plug-in hybridov ani nevybalia nabíjací kábel.
### Prečo si ľudia kupujú plug-in hybridy?
Autá s možnosťou nabíjania sú komfortnou voľbou pre ľudí, ktorí sa nechcú vzdať priestoru vo vozidle a jeho dynamických parametrov. V niektorých západných krajinách uvalili na autá s vyššími emisnými normami dane, ktoré sú vo výške až desatiny ceny vozidla, inde sú zase nízkoemisné autá zvýhodňované.
Plug-in hybrid je tak v konečnom dôsledku výhodnejší ako vozidlo na klasický pohon a pritom si zachováva podobnú dynamiku aj spotrebu. Rovnako takéto vozidlo vyhovuje aj politike veľkých spoločností.
Ak automobilky prekročia flotilové limity CO2, hrozia im mastné pokuty. To je ďalší z dôvodov, ktorý nahráva plug-in hybridom. Tie sú hlavnou súčasťou ponuky väčšiny automobiliek, s výnimkou výrobcov zameraných na malé, menej výkonné autá.
Plug-in hybridná Kia Ceed SW je zhmotnením všetkého, čo chceme od poriadneho auta. Má veľký kufor, dobré jazdné vlastnosti, priaznivú cenu a úžasne nízku spotrebu.
### Majitelia plug-in hybridov na elektrinu jazdiť nemusia
Plug-in hybrid má klasický spaľovací motor a navyše aj elektromotor a batériu. V prípade, že ho jeho majiteľ pravidelne nabíja, dokáže prejsť na elektrinu desiatky kilometrov pri nízkych rýchlostiach.
Rovnako ho však môže používať ako bežné vozidlo so spaľovacím motorom, a teda ho vôbec nenabíjať iba tankovať, pričom spotreba je často porovnateľná s bežným autom.
### Čo hovoria čísla
V celej Európe sa v roku 2020 predalo takmer 600 000 plug-in hybridov, čo tvorí trhový podiel 4,8 %. Tretina z tohto počtu sa predala v Nemecku, kde sú dotácie na plug-in hybridy vo výške 6750 eur.
Budete jazdiť na elektrinu, aj keď máte pod kapotou radový šesťvalec s výkonom 210 kW (286 koní)?
### Čaká nás sprísnené posudzovanie?
Ekologické organizácie s cieľom poukázať na nereálnu spotrebu plug-in hybridov oslovili priamo EÚ, ktorej by stačila iba jednoduchá úprava nariadenia na zmenu spôsobu výpočtu spotreby resp. emisií CO2. Nepotrebuje k tomu ani súhlas členských štátov.
Podľa prvého predsedu Európskej komisie Fransa Timmermansa by sa malo eliminovať zvýhodnenie PHEV v rámci legislatívneho návrhu, ktorý má sprísniť už sprísnenú požiadavku na zníženie výfukových emisií áut.
Podľa súčasnej legislatívy je od automobiliek vyžadovaný do roku 2030 pokles o 37,5 %, Timmermans však plánuje navrhnúť zníženie o 50 %. Na to by už nestačili ani plug-in hybridy, na ktoré sa automobilky v súčasnosti prevažne zameriavajú a investujú do nich nemalé peniaze.
Súvisí s tým aj požiadavka deviatich členských štátov EÚ o presné stanovenie termínu, kedy sa majú prestať predávať autá so spaľovacím motorom. Aj keď tento termín nie je oficiálne zverejnený, podľa predsedu Výboru pre životné prostredie, verejné zdravie a bezpečnosť potravín Európskeho parlamentu Pascala Canfina budú do roku 2035 také prísne emisné normy, že im nevyhovejú ani plug-in hybridy.