Až deväť členských krajín **žiada Európsku komisiu o zverejnenie presného dátumu, ktorý určí zákaz predaja spaľovacích motorov v rámci Európskej únie.** Táto skupina, pod vedením Dánska a Holandska, dokonca zaslala písomnú žiadosť týkajúcu sa naplnenia cieľov klimatických záväzkov a riešenia skleníkových plynov z dopravy. „Musíme urýchliť zelený prechod v cestnej doprave a vyslať výrobcom automobilov a spotrebiteľom v celej EÚ… Prečítať celé
Až deväť členských krajín **žiada Európsku komisiu o zverejnenie presného dátumu, ktorý určí zákaz predaja spaľovacích motorov v rámci Európskej únie.** Táto skupina, pod vedením Dánska a Holandska, dokonca zaslala písomnú žiadosť týkajúcu sa naplnenia cieľov klimatických záväzkov a riešenia skleníkových plynov z dopravy.
„Musíme urýchliť zelený prechod v cestnej doprave a vyslať výrobcom automobilov a spotrebiteľom v celej EÚ jasný signál,“ uviedol dánsky minister pre klímu, Dan Jorgensen. Ďalšími krajinami, ktoré sa pridali k tomuto tlaku, sú Rakúsko, Belgicko, Grécko, Írsko, Litva, Luxembursko a Malta.
Ako sme nedávno informovali, **v súčasnosti pripravuje Európska komisia novú legislatívu sprísňujúcu emisné limity (Euro 7)** ako súčasť politík zameraných na zníženie skleníkových plynov o viac než 55 % do roku 2030 s cieľom zabezpečiť úplnú uhlíkovú neutralitu v roku 2050. Už teraz je z návrhov jasné, že **Euro 7 bude zároveň poslednou emisnou normou pre benzínové a naftové autá pred tým, ako prevezmú štafetu elektromobily.** V rámci sprísnenej legislatívy bude od nových áut Európska únia očakávať, aby spĺňali limity aj pri extrémnych jazdných stavoch ako najintenzívnejšej akcelerácii, maximálnej rýchlosti, maximálnom užitočnom zaťažení alebo okamžite po studenom štarte. A aj keď sa podarí naplniť výrobcom tieto požiadavky, pôjde s najväčšou pravdepodobnosťou o konečnú pre spaľovacie motory. Ďalší krok by znamenal len nulové emisie, čo pri benzínových alebo naftových motoroch nemôžeme očakávať. **Po norme Euro 7 tak s najväčšou pravdepodobnosťou príde už len oficiálny zákaz predaja spaľovacích motorov, najviac sa pritom skloňuje rok 2035.**
Podľa normy Euro 7 majú byť dieselové a benzínové motory od roku 2025 ešte čistejšie. Plány Európskej komisie sú však také ambiciózne a neprimerané, že ich možno považovať za skrytý zákaz spaľovacích motorov.
Automobilky o tejto skutočnosti vedia, a preto dnes pomaly opúšťajú vývoj spaľovacích motorov a svoju pozornosť venujú elektromobilom. Spomenúť môžeme napríklad Volvo, Jaguar, Ford alebo Bentley, ktorí po roku 2030 prestanú ponúkať spaľovacie motory. Aj Volkswagen či GM chcú, aby do konca tejto dekády predstavovali elektricky poháňané vozidlá až 70 % ich portfólia. Oficiálny dátum od Európskej únie, stanovujúci **zákaz predaja benzínových či naftových áut, tak bude nakoniec len formalitou,** keďže väčšina výrobcov prestane vyrábať klasické autá skôr než príde legislatívna zmena.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Je to tu! Európska únia sa chystá zverejniť oficiálny dátum zákazu predaja spaľovacích áut
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!