Kontrolu bŕzd by ste nemali podceňovať. Ide o kľúčovú sústavu pri bezpečnosti auta

Brzdová sústava podlieha najväčšiemu opotrebovaniu a najmenšej pozornosti vodičov. Je pritom životne dôležitá.
Vydané  Text: 
Jar sa nám už rozbehla a tak veľa vodičov siahne po výmene zimných pneumatík za letné. Keď už budete mať „zhodené“ kolesá, povenujte sa chvíľu aj brzdám. Ich 100%-ný technický stav je totiž veľmi dôležitý. Určite neodkladajte ich výmenu slovami „ešte sezónu vydržia“. Môže vás to totiž v konečnom dôsledku stáť viac, ako len peniaze. Brzdová sústava auta patrí medzi tie najdôležitejšie. Je síce pekné, že vaše auto má bezproblémový výkonný motor, no ak tento výkon nemáte čím skrotiť, môžete si zarobiť na poriadny problém. Preto je vždy dobré, najmä po zimnej sezóne, skontrolovať stav bŕzd. Na internete môžete naraziť na veľké množstvo fotografií, kde kontrolu bŕzd majitelia áut dlhodobo podceňovali a v tom lepšom prípade to dopadlo úsmevne. V horšom to ale môže stáť posádku život. ### Najviac trpia nevhodným štýlom jazdy Na stav bŕzd a ich opotrebenie má **najväčší vplyv najmä jazdný štýl vodiča**. Pokiaľ patríte medzi pretekárov, čo chcú byť za každú cenu prví na križovatke, určite budete mať brzdy opotrebované viac, ako sviatočný vodič. Avšak, to že ste sviatočným vodičom vám negarantuje dobrý stav brzdových doštičiek alebo kotúčov. Vo veľkej väčšine prípadov má na mechanické časti bŕzd vplyv aj prostredie, v ktorom sa s autom jazdí.
**Ak s autom jazdíte prevažne v meste alebo v kopcoch, vaše brzdy podliehajú väčšiemu opotrebovaniu**. Tak isto asi ani nemusíme spomínať, že brzdy preťaženého auta trpia nadmerným spôsobom. **Na druhú stranu, pokiaľ s autom jazdíte len občas, na brzdách môže vzniknúť povlak hrdze, ktorá taktiež znižuje účinnosť bŕzd**. Najoptimálnejšie je brzdy využívať spoločne s brzdnou silou motora. Šetríte palivo ale najmä si predlžujete životnosť kotúčov a platničiek, respektíve bubnov bŕzd. ### Na čo si dať pozor? V prvom rade je dôležité uviesť, že každý vodič by si mal nechať brzdy overiť vyškoleným mechanikom. Napriek tomu sa môže stať, že automechanik bude mať zlý deň a kontrolu „odflákne“. Preto je dobré si ich z času na čas skontrolovať aj po vlastnej osi. **Vo všeobecnosti platí, že brzdy by mali byť kontrolované aspoň raz alebo dvakrát za rok**. Najlepšie je takúto kontrolu urobiť po zimnej sezóne. Zima totiž vďaka nízkym teplotám, vysokej vlhkosti a slaným posypom môže na brzdách zanechať nemalé stopy. Pokiaľ vaše brzdy vydávajú pri brzdení rôzne zvuky, pravdepodobne je najvyšší čas na ich kontrolu alebo výmenu. **Samotné brzdenie by totiž nemalo vydávať žiadne piskľavé alebo škrípavé zvuky**. Môže sa tak stať, pokiaľ máte v čeľusti zachytený kamienok. Tento zvuk je ale podstatne iný, ako ten, keď už brzdy nefungujú tak, ako by mali.
### Viditeľné poškodenie Najhorším možným scenárom je, keď sú brzdy na vašom aute **viditeľne poškodené**. Či už ide o rozsiahle ryhy po zlom uchytení platničiek alebo o ich nadmerné opotrebovanie, takéto brzdy by mali byť ihneď vymenené. **Znižuje sa tým ich účinnosť **a navyše sa brzdenie môže prejaviť zlým správaním auta. Môže prísť napríklad k traseniu volantu alebo brzdového pedála či dokonca vybočeniu auta zo svojej dráhy pri brzdení. **Dobrý pravidlom pri výmene brzdových kotúčov je, že ich meníte pri každej druhej výmene platničiek**, ak to situácia dovoľuje. Nič sa však nestane ak kotúče meníte spoločne s platničkami. **Platničky bŕzd by mali byť vždy opotrebované rovnomerne**. Najhorším možným scenárom je, pokiaľ je brzdná sila brzdy smerovaná len na jednu z dvoch platničiek. V takomto prípade by mohlo dôjsť k ohnutiu samotného kotúča, ktoré by sa mohlo prejaviť zlým brzdením alebo v najhoršom prípade prasknutím kotúča. ### Nezabúdajte na bubny V prípade áut, ktoré majú ešte bubnové brzdy je ich samokontrola pre niekoho možno komplikovanejšia. Nakoľko priamo nevidíte na brzdové obloženie, je dobré si ich nechať skontrolovať v servise. Inak **je dôležité očistiť trecie segmenty bŕzd od posypovej soli**, ktorá sa tam počas zimy určite nachytala. Taktiež je dobré odstrániť všetky nečistoty z obloženia, ktoré by tam nemali čo robiť. ### Aj brzdová kvapalina je dôležitá Aj keď je vizuálna kontrola bŕzd úspešná, je tu ešte jedna vec, ktorú treba skontrolovať a nezabúdať na ňu. Ňou je brzdová kvapalina. Tá by **mala byť menená v pravidelných intervaloch**, ktoré prevažne určuje výrobca. Ak však ním nie je žiadny interval stanovaný, je dobré meniť brzdovú kvapalinu raz za dva roky alebo po prejdení 60 tisíc kilometrov. Brzdová kvapalina totiž podobne ako olej podlieha starnutiu. Keď je s autom jazdené málo, a brzdy nie sú dostatočne využívané, môže s v nej začať hromadiť voda a kvapalina tak stráca na účinnosti. Naopak, pokiaľ sa s autom jazdí často, tak jej neustále zahrievanie môže viesť k jej opotrebovaniu. Ak si auto nechávate pravidelne servisovať v autorizovanom servise, väčšina z týchto úkonov je súčasťou servisnej prehliadky.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia