Na ktorú nápravu dať lepšie pneumatiky? Zle to robí väčšina z nás
Vedeli ste, že nesprávne umiestnené pneumatiky na zadnej náprave môžu mať výrazný vplyv na stabilitu auta na ceste?
Vydané Text: David Hecl
### Lepšie na hnanú nápravu je už múdrejšie rozhodnutie, no nie vždy
Druhým názorom je, že **lepší pár pneumatík má ísť na hnanú nápravu**. Tu už sa dostávame k vyriešeniu celej záhady. Ono je to totiž pravda na možno 50%. U nás na omnoho menej. Ako sme už vyššie uviedli, predná náprava je na Slovensku v drvivej väčšine prípadov tá hnaná a zadná sa len vlečie za autom. Ak však máte auto s pohonom zadných kolies, problém máte vyriešený. Pneumatiky totiž dávate správne na hnanú nápravu, avšak vo vašom prípade je to tá zadná.
### Tak ako to je?
Ak ste sa dočítali až sem, určite už viete odpoveď na otázku z nadpisu. **Správne by totiž lepšie a menej zjazdené pneumatiky mali byť na zadnej náprave**. Teraz si mnoho z vás isto povie, že prečo to tak je? Tak sa poďme na to pozrieť trošku hlbšie.
V prvom rade treba povedať, že aj keď zadná náprava môže byť len klasická bez pohonu, jej význam na správanie auta je obrovský. Práve **zadná náprava totiž zabezpečuje stabilitu auta na vozovke**. Môžeme si to povedať na príklade. Autá, ktoré sú určené na driftovanie, väčšinou na zadnú nápravu dostávajú špeciálne pneumatiky, ktoré im zabezpečia jednoduchšie šmýkanie sa smerom, akým chce vodič.
V bežnej premávke však **nechcete, aby vás predbehla zadná náprava**. Práve z toho dôvodu by sa mali lepšie pneumatiky používať vzadu. Zapríčinia totiž lepšie držanie na mokrej vozovke a zabránia tomu, aby ste sa dostali do pretáčavého šmyku. Takýto druh šmyku je extrémne nepríjemný a bez väčších skúseností vás môže vyhodiť z cesty.
### Netreba to preháňať
Na druhú stranu však **netreba na prednú nápravu celkom zabúdať**. Určite sa musíte riadiť pravidlom, že pneumatiky by nemali byť viditeľne poškodené alebo príliš zjazdené. Aj keď je predná náprava tou, ktorá auto ženie vpred a pri brzdení je na jej pneumatiky vyvíjaný omnoho väčší tlak, nevadí, ak sú tieto pneumatiky viac zjazdené.
Veľakrát sa totiž stáva, že s autom jazdíte bez naplneného kufra. Tým pádom máte zadok podstatne ľahší, ako predok. Ak by ste zničené pneumatiky dali na ľahký zadok a menej zjazdené pneumatiky na predok, mohlo by sa stať, že by zadná časť auta stratila priľnavosť a vás by nepríjemne prekvapila tým, že by vás v zákrute predbehla.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Inzercia