Najčastejšie chyby pri prezúvaní auta. Robíme ich takmer všetci, no môžu nás vyjsť poriadne draho
Bliži sa čas hromadného prezúvania áut. Na tieto veci si však dávajte pozor
Vydané Text: David Hecl
### 2. Zle vyvážené kolesá
Túto činnosť si pred obúvaním nových kolies asi nikto sám svojpomocne doma neurobí. Ide síce o nepatrný zásah do kolesa, no vo svojej podstate môže mať pozitívny dopad na životnosť pneumatík a správanie auta na ceste. A autoservise vám kolesá vyvážia za pár drobných a navyše celkom rýchlo. Ak ale kolesá pred tým, ako ich usadíte na auto vyvážiť nedáte a odôvodníte to tým, že veď boli vyvážené pred rokom, môžete si poškodiť pneumatiku ako takú. Kolesá totiž podobne, ako zvyšok auta, podliehajú určitým fyzikálnym zákonom. Ak ich dáte dolu z auta po sezóne, určite nebudú mať vyváženie rovnaké, ako pred sezónu. **Zle vyvážené kolesá potom nadmerne opotrebovávajú pneumatiky a dokonca niekedy môžu „ťahať“ auto zlým smerom.**
### 3. Zle umiestnený zdvihák
Azda jeden z najzákladnejších problémov aký sa vyskytuje pri domácich výmenách kolies. Každé novšie auto má totiž na **prahoch dverí po oboch stranách značky, v ktorých je karoséria najpevnejšia**. Tieto značky ukazujú miesta, za ktoré je možné ukotviť zdvihák a zdvihnúť tak auto. Veľa ľudí ich ale ignoruje a dáva zdvihák tam, kam nepatrí. Následkom takéhoto jednania potom môže byť poškodenie prahu alebo v horšom prípade dokonca pád auta zo zdviháku v čase, keď na ňom nie je ešte uchytené koleso.
### 4. Vizuálna kontrola je dôležitá
**Vo všeobecnosti by malo platiť, že na auto môže ísť len nepoškodená pneumatika**. Veľakrát sa ale stane, že poškodenie behúňu, ramena alebo bočnej steny pneumatiky je voľným okom nepostrehnuteľné. Sú však experti, ktorí sa na auto snažia dať pneumatiky, ktoré majú viditeľne vyduté miesta, praskliny na bočnej stene či dokonca strhaný behúň. Nielenže si koledujú o pokutu, keďže je zákonom predpísaná minimálna hĺbka dezénu, ale taktiež môže dôjsť k roztrhnutiu pneumatiky počas jazdy. To môže mať v konečnom zúčtovaní aj fatálne následky. Nezanedbávajte preto vizuálnu kontrolu kolesa a vždy si poriadne overte, že vaša pneumatiky je nepoškodená.
### 5. Pozor na smer jazdy S týmto môžu mať problém najmä menej skúsení vodiči alebo ľudia, ktorí tomu nevenujú dostatočnú pozornosť. Pomerne často sa na nových pneumatikách stáva, že majú **presne určený smer rotácie**. Takýmto smerom majú navrhnutý aj dezén, ktorý slúži na aj vytláčanie vody spod pneumatiky počas jazdy. Vždy je veľmi dôležité umiestniť pneumatiky tak, aby smerová šípka rotácie, ktorá je na nich ukazovala smerom napred.
### 6. Zbavenie sa zimných pneumatík, keď na to ešte nie je správny čas
Mnoho vodičov už pri prvých náznakoch vyšších teplôt špekuluje, že svoje auto prezuje na „letné“. Netreba sa však unáhliť. Zimným pneumatikám sa nič nestane ak budú jazdiť týždeň či dva vo vyšších teplotách. Ak sa však ale uponáhľate a auto prezujete už vo februári, kedy teplota prvýkrát vystúpi nad 14 stupňov, môžete mať problém. Nezabúdajme na situáciu s pred pár rokov, kedy sme mali mimoriadne teplý február a marec, no prišlo ľadové osvieženie a snehová kalamita v apríli. Veľa ľudí už malo prezuté na letné a mnohým sa to vypomstilo. **Zimná a letná pneumatika majú totiž obrovský rozdiel nie len v dezéne**, ale aj v zložení gumy ako takej. Preto je dobré si chvíľku počkať a už keď si budete istí, že je vhodná doba, tak prezujte. Určite tak ale nerobte v zimných mesiacoch nech je počasie vonku akokoľvek teplé.
### 7. Nesprávne natlakované kolesá
Tlak v pneumatikách je pre mnohých ľudí dosť nepodstatnou záležitosťou. Pritom však enormným spôsobom vplýva na ovládateľnosť auta a na životnosť pneumatiky. **Správny tlak, akým by mali byť nafúkané kolesá je uvedený väčšinou na vnútornej strane veka nádrže**. Príliš nízky tlak v pneumatikách môže spôsobiť „plávanie“ auta na ceste. Okrem toho dochádza k výraznejšiemu zahrievaniu pneumatiky a tým pádom stráca omnoho viac gumy, ktorá sa prilepuje o povrch vozovky. Naopak príliš vysoký tlak v kolesách môže spôsobiť neprimeranú tvrdosť podvozku a taktiež zvýšené opotrebovanie dezénu. Najhoršou možnou kombináciou je rozdielny tlak v pneumatikách na jednej náprave. Môže sa to prejaviť zlým správaním auta na ceste, kedy má auto tendenciu „tahať“ sa v smere prázdnejšej pneumatiky.
### 8. Nepovoľujte a nedoťahujte kolesá na zdvihnutom aute
Základným problémom, ktorý robíme azda všetci je **povolenie a doťahovanie kolies pri zdvihnutom aute na zdviháku**. Treba si uvedomiť, že klasický jednoduchý zdvihák slúži len na podvihnutie auta a nie na jeho pohyb, ktorý pri povoľovaní alebo doťahovaní môže nastať. Pri prvom uvoľnení a následnom finálnom doťahovaní skrutiek je potreba niekedy použiť väčšiu silu. To sa môže prejaviť miernym postrčením auta v smere pohybu kľúča. Keď by ste mali auto už na zdviháku a použili by ste väčšiu silu, mohlo by sa stal, že by vám z toho zdviháku spadlo. Keďže by malo už koleso na mieste, nemuselo by to byť závažné, ale stále by ste si mohli poškodiť prahy dverí alebo dokonca by vám to mohlo ublížiť. Preto je dobré doťahovať a odťahovať skrutky kolies v momente kedy je auto už alebo ešte na všetkých štyroch kolesách.
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia