Ako na údržbu motocykla po zime? Nezabúdajte na tieto dôležité veci

Pokiaľ nepatríte k ľadovým medveďom, ktorí sa dajú do sedla za každého počasia a náznaku slnka a v zime doprajete svojmu motocyklu oddych, prinášame zopár tipov, ako sa o svoj stroj starať. Aby ste na jar mohli pokojne vyraziť a tešiť sa z jazdy.
Vydané  Text: 
### Večná téma batéria Moderné nabíjačky a udržiavačky sú síce robené špeciálne na motocykle a majú super softvér, ale napriek tomu sú aj nové batérie, ktoré zimu neprežijú. Medzi osvedčené recepty preto patrí aj baterku úplne vybrať, uložiť do izbovej teploty a z času na čas skontrolovať napätie. Ak je pod 12,4 V, napojiť ju na udržiavačku alebo nabíjačku, až dokým neukáže, že je všetko v poriadku. Potom odpojiť a nechať tak, až kým napätie zase neklesne pod 12,4 V. Baterka môže zostať aj v stroji, ak je v garáži teplota aspoň nad 15 stupňov.
### Pekne v suchu Garáž je super, nie však vlhká, to je peklo pre celý motocykel. Rovnako tak aj nepriedušné prekrytie. Ak moto zimuje v interiéri, netreba ju zakryť úplne celú, lebo pod nepriedušnou plachtou (čo je väčšina dostupných) sa zráža vlhkosť. Môže vznikať hrdza a niekde aj plesne, napríklad na sedle. Preto je lepšie zakryť iba zvrchu, aby na ňu nepadal prach a z času na čas odkryť a prevetrať. A občas vyvetrať aj celý priestor, v ktorom je motocykel. Alebo si ho nasťahujte do obývačky ako dekoráciu.
### Čistota pol života Zima je najvhodnejší čas na detailnú hygienu. Čupnite si k motocyklu, popozerajte všetky zákutia, vyčistite všetko, na čo sa počas sezóny ani nepozriete. Pri takomto detailnom obzeraní možno nájdete nečakané veci: priesak oleja, zvyšky zrazeného vtáka (stalo sa mám), skrutku v pneumatike, hrdzu a podobne. Zima je zároveň najvhodnejšie obdobie na objednanie prípadných poškodených dielcov. Kto nechce svojmu stroju uškodiť a nemá ho iba ako spotrebný materiál, nemal by s ním jazdiť po nasolených cestách (ani keď sa náhle oteplí, lebo soli je tam stále dosť). ### Ošetrujte s rozumom Ak človek nie je barbar, pri čistení by nikdy nemal používať drôtenú stranu kuchynskej špongie. Tá vie narobiť škrabance do laku, hliníka a najmä na plexištít. Vhodné sú utierky z mikrovlákna, jelenica alebo staré dobré flanelové košele.
### Domáce práce Ak má človek srdce, niektoré časti si môže vziať domov a pekne v teple dôkladne vyčistiť. Napríklad sedlo (za sezónu sa v póroch a záhyboch nachytá veľa prachu) alebo plexištít. Pri tejto príležitosti je vhodné skontrolovať exspiráciu lekárničky a stav a zloženie palubného náradia, aby sa potom človek v sezóne nemusel škriabať za uchom o polnoci uprostred lesa, keď bude potrebovať niečo dotiahnuť.
### Namazať zabudnuté Ľudia často zabúdajú na takú drobnosť, ako je namazanie čapu brzdovej a spojkovej páčky, pritom ich chod veľmi ovplyvňuje jazdu (uchytenie treba rozobrať a celý čap vybrať, inak to nemá zmysel). Tak isto zámok sedla. Na tieto veci je najlepšie použiť vazelínu, ktorá vydrží dlhšie než mazadlo v spreji. Prípadne, ak máte, tak aj prípravky s prídavkom teflónu či grafitu. ### Pozor na brzdy Keď už sa človek pri motocykli skláňa, môže rovno vyčistiť brzdové kotúče, strmene a celé kolesá. Treba však použiť čistič na brzdy v spreji, nič iné. Podstatné je, aby majiteľ sám nič nerozoberal, pretože všetko okolo bŕzd sa doťahuje na presný moment a s lepidlom na závity. Rovno môžete vyčistiť aj ráfiky a lúče kolesa. Často sa po takomto vyčistení ľudia sami čudujú, aké majú zrazu pekné kolesá a brzdové strmene.
### Ísť na umyvárku? Verejné umyvárky vo všeobecnosti nie sú pre motocykle veľmi vhodné. A pena, ktorá sa na nich používa, môže byť pre motocykle až škodlivá. Viacero výrobcov používa brúsený hliník bez lakovania a na ňom zostávajú fľaky. Niektoré motocykle majú nálepky na laku, nie pod ním, prípadne 3D nálepky, a to všetko môže vysoký tlak vody poškodiť. Poctivá ručná robota je kľúčová vec, a kto si ju chce zjednodušovať strojovo (verejné umyvárky), tak skôr či neskôr narazí na nevýhody. Ak ju už idete použiť, tak najpodstatnejšie je, že následne treba stroj kompletne vysušiť, ideálne jazdou. Hocikde vo vnútri môže zostať voda, a tá spôsobí peklo na konektoroch. Reálne potom možno na jar ani nenaštartujete.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia