Exkluzívne! Porsche Taycan prichádza ako crossover a má aj novú karosériu!
Nové Porsche Taycan Cross Turismo prináša niekoľko zmien, vďaka ktorým je využiteľné na viac účelov a na rôznorodejších cestách.
Vydané Text: Peter Orosz
### Praktickejšia karoséria
Porsche Taycan Cross Turismo ponúka nielen dizajnové, ale aj praktické odlíšenie od svojho súrodenca. Najmä zadní pasažieri si vďaka karosérii shooting brake užijú podstatne viac priestoru nad hlavami – až o 47 mm. O 39 litrov narástol aj zadný batožinový priestor, ktorý má teraz objem až 446 litrov v prípade modelov Taycan 4 a Taycan 4S. Modely Turbo a Turbo S majú zadný batožinový priestor s objemom 405 litrov. Po sklopení zadných sedadiel dosiahne využiteľný priestor objem až 1 212 litrov (1 171 litrov pre modely Turbo a Turbo S). Predný batožinový systém si zachoval svoj objem 84 litrov.
**Nezostalo však iba pri vizuálnych zmenách. Taycan Cross Turismo má v súlade s aktuálnou módou špeciálny bodykit so zvýraznenými lemami kolies, odlišnými prahmi karosérie a pozmenenými nárazníkmi.** K dispozícii je aj paket Offroad Design, ktorý obsahuje o 30 mm zvýšený podvozok a špeciálne krídelká na nárazníkoch a prahoch. Tie slúžia nielen na zlepšenie aerodynamických vlastností a zvýraznenie dizajnu auta, ale aj ako ochrana lakovaných častí karosérie pred odretím od kamienkov a menších prekážok v teréne. K tomuto balíku dostanete aj kompas umiestnený na palubnej doske.
### Optimalizovaný na šotolinu
Práve na nespevnené cesty a ľahký terén sa sústredili inžinieri pri návrhu vzduchového podvozka s trojkomorovými vankúšmi a adaptívnymi tlmičmi, ktorý sa na model Taycan Cross Turismo dodáva sériovo. **Auto využíva systém Porsche 4D Chassis Control, ktorý analyzuje a synchronizuje všetky systémy podvozka v reálnom čase.** Tento systém je centrálne prepojený. Má nastaviteľnú výšku a v jazdnom režime Gravel (šotolina) sa zvýši o 30 mm. V tomto režime sa celé auto optimalizuje pre čo najlepšie jazdné vlastnosti na nespevnených cestách. Systémy aktívneho odpruženia PASM, trakčnej kontroly PTM, vektorovania krútiaceho momentu PTV+ a stabilizácie PSM sa prispôsobia tak, aby umožnili vodičovi dokonale ovládať auto na štrku a blate. Vďaka systému Smartlift si môžete uložiť na mape miesta, kde sa automaticky zvýši svetlá výška podvozka.
### Bez obmedzení
Vďaka sériovo dodávanej najväčšej batérii sa dojazd na jedno nabitie podľa metodiky WLTP pohybuje v rozmedzí 389 – 456 km pre model Taycan 4 Cross Turismo a 388 – 419 km pre Taycan Turbo S Cross Turismo. **Podobne ako verzia sedan, aj Cross Turismo funguje so systémovým napätím 800 Voltov,** keď väčšina konkurentov používa iba polovičné napätie. Taycan Cross Turismo dokáže rekuperovať brzdnú energiu výkonom až do 290 kW s efektivitou do 90 %.. To spolu s vynikajúcou aerodynamikou (Cd = 0,26) zabezpečuje priaznivú spotrebu. Taycan Cross Turismo strávil v aerodynamickom tuneli až 350 hodín, počas ktorých sa optimalizovali nové tvary jeho karosérie. Základ mal dobrý, veď klasický Taycan v tuneli strávil až neuveriteľných 1 500 hodín.
### Pre každého niečo
Základný Taycan 4 Cross Turismo má štandardný výkon 280 kW (380 k) a so systémom Launch Control, ktorý dočasne zvýši výkon na 350 kW (476 k) dosahuje zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 5,1 s. Maximálna rýchlosť tohto modelu má hodnotu 220 km/h.
Taycan 4S Cross Turismo dosahuje štandardne výkon 360 kW (490 k), ktorý sa pri Launch Control zvýši až na 420 kW (571 k). **Šprint na stovku mu trvá len 4,1 s a maximálna rýchlosť je posunutá na hodnotu 240 km/h.** Porsche Taycan Turbo Cross Turismo je už riadne zviera. Prevádzkový výkon je až 460 kW (625 k), maximálny dokonca 500 kW (680 k). Šprint na stovku trvá iba 3,3 sekundy, maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h.
Vrcholná verzia Taycan Turbo S Cross Turismo má bežný výkon rovnaký ako verzia Turbo, avšak pri použití funkcie Launch Control sa zvýši na monumentálnych 560 kW (761 k). Stovku máte za sebou za 2,9 sekundy a na maximálnu rýchlosť 250 km/h sa dostanete oveľa skôr, než by ste si mysleli. Táto verzia je štandardne dodávaná aj s riadenou zadnou nápravou a karbón-keramickými brzdami PCCB. Predné kotúče majú priemer až 420 mm a zakusujú sa do nich desaťpiestikové strmene. Zadné brzdy sú tiež obrovské s priemerom 410 mm a 4-piestikovými strmeňmi.
### Kde sa dá Taycan nabíjať?
V základnej výbave dostanetek Porsche Taycan Cross Turismo 11 kW nabíjačku na striedavý prúd. Za príplatok je k dispozícii 22 kW nabíjačka. Na ceste sa Taycan stará o maximálnu efektivitu svojej batérie premysleným tepelným manažmentom, ktorý dokáže batériu pripraviť na nabíjanie vo chvíli, keď sa auto blíži k vysokorýchlostnej nabíjacej stanici. **Následné nabíjanie jednosmerným prúdom môže byť mimoriadne rýchle.** Za 5 minút je možné získať dojazd až 100 kilometrov. Nemusíte sa pritom zdržiavať zadávaním údajov do aplikácie v mobile či na nabíjacej stanici. K dispozícii je totiž funkcia Plug & Charge, vďaka ktorej dokáže vozidlo priamo komunikovať s kompatibilnými nabíjacími stanicami a vy nepotrebujete žiadne karty ani aplikácie. Nabíjanie aj zúčtovanie prebehne automaticky. Taycan Cross Turismo vám taktiež dokáže na mape vyznačiť tie nabíjacie stanice, ktoré využívajú tzv. „zelenú“ energiu.
### Rýchle príslušenstvo
Porsche vyvinulo aj špeciálny zadný nosič až na tri bicykle pre Taycan Cross Turismo. Je mimoriadne kompaktný a vyznačuje sa jednoduchou obsluhou. Jeho výhodou je, že aj s plne naloženým nosičom je možné otvoriť batožinový priestor Taycanu Cross Turismo.
K dispozícii sú aj špeciálne strešné boxy. Novinkou je model Performance, ktorý je schválený pre rýchlosti až do 200 km/h. To sa pri Porsche vždy hodí. Môžete si ho objednať cez Porsche
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia