Ku kritike elektromobilov sa pridáva aj bývalý šéf Audi. Takto si predstavuje budúcnosť trhu

Elektromobila má čoraz viac odporcov aj v radoch najskúsenejších manažérov. Ako to ovplyvní budúcnosť celého priemyslu?
Vydané  Text: 
Len prednedávnom [vyjadril svoju nespokojnosť s dianím okolo elektrifikácie vozidiel šéf japonskej Toyoty](https://www.autoviny.sk/novinky/122147/sef-toyoty-sa-pustil-do-politikov-ktori-presadzuju-elektromobily-su-vraj-naivni-a-autam-vobec-nerozumeju). Drvivá väčšina automobiliek sa v súčasnosti sústreďuje na vývoj elektromobilov, pričom ako keby pozabudli nato, že exitujú aj normálne autá pre normálnych ľudí. Teraz sa na podobnú kritickú nôtu naladil aj bývalý šéf Audi Bram Schot. **Schot pôsobil ako výkonný riaditeľ Audi v rokoch 2018 až 2020**. Jeho primárnou úlohou bolo očistenie značky od škandálu s manipuláciou emisií pri naftových motoroch. Podieľal sa teda priamo na zavádzaní novej stratégie, ktorá sa týkala výroby elektromobilov a hybridov, ktoré automobilka už predstavila alebo ešte len predstaví. Aj napriek tomu si však myslí, že budúcnosť automobilového priemyslu bude iná. ### Elektrifikácia zdraží autá Podľa jeho slov **bude mať elektrifikácia áut za následok zdražovanie** naprieč všetkými automobilkami. Pripisuje to najmä tomu, že automobilka sa okrem vývoja tradičných pohonov sústreďujú čoraz viac na alternatívne systémy. Tým pádom musia investovať do vývojových tímov omnoho viac peňazí. Za všetko hovoria napríklad niekoľko miliardové investície do elektromobility od najväčších koncernov, ktoré sme v posledných mesiacoch mohli vidieť. Ďalším dôvodom zdražovania automobilov je ich digitalizácia. Čoraz viac výrobcov sa totiž sústredí na to, aby ich auto spĺňalo najprísnejšie požiadavky mladých ľudí. Kombinácia elektrifikácie, nutnosti vývoja nových pohonov a digitalizácie v spojení s klesajúcim záujmom o nové autá vedie k ich zdražovaniu. Príjmy automobiliek totiž za posledné obdobie výrazne klesli, čo je následkom celosvetovej pandémie. Schot teda predpovedá, že už **v blízkej budúcnosti sa bežné autá dočkajú zvýšenia cien v priemere o 4- až 5-tisíc eur**. Vo svojom vyjadrení uvádza: *„Myslím si, že mobilita sa v nasledujúcich rokoch výrazne zmení. Zároveň však očakávam nárast cien o 4- až 5-tisíc eur. Mobilita sa tým stane omnoho drahšou, ako je tomu v súčasnosti.“*
### Ani vodík, ani autonómnosť V otázke budúcnosti má však jasno. Podľa neho nie je budúcnosť paradoxne ani vo vodíkových či autonómnych autách. Vodíkové autá sú totiž už pre mnohých výrobcov nedosiahnuteľnou métou, nakoľko sa sústreďujú práve na elektromobilitu s batériami. Taktiež autonómne autá sú z hľadiska vývoja omnoho náročnejšie, ako si výrobcovia pred časom mysleli. **V čom je teda budúcnosť?** **[V zdieľaní áut](https://autoviny.sk/obsah/znacka/carsharing)**. Nakoľko cena nového auta v budúcnosti porastie, bude pre mnohých majiteľov finančne rozumnejšie svoje auto poskytnúť v rámci prepojenej siete zdieľania áut. Mohlo by ísť aj o nejakú formu prenájmu auta, o ktoré sa budete deliť s niekým iným. Vo všeobecnosti sa však jedná o hudbu budúcnosti. Každopádne, kúpa nového auta bude už v blízkej dobe neekonomická, a tým, že sa bude znižovať dopyt, bude stúpať ich cena ešte viac.

Zdieľanie áut zatiaľ nefunguje. Ľudia svoje autá požičiavať nechcú a prax prináša problémy

Carsharingové spoločnosti v skutočnosti iba moderným druhom autopožičovne, jednotlivci nechcú svoje autá požičiavať.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia