Kraľuje na trhu benzín alebo nafta? Takto si vyberajú autá Slováci:

Pandémia už rok hýbe celosvetovým dianím. Automobilové trhy pripravila o rast, ale zároveň ovplyvňuje aj správanie sa zákazníkov. Tí tak začali viac premýšľať o tom, aký typ auta a najmä aká jeho pohonná jednotka sú pre nich a ich využitie ideálne. **Už dlhšie rastie podiel benzínových motorizácií a stúpajú aj predaje áut s hybridnými alebo plne elektrickými motormi.** „Takmer rok sa… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Pandémia už rok hýbe celosvetovým dianím. Automobilové trhy pripravila o rast, ale zároveň ovplyvňuje aj správanie sa zákazníkov. Tí tak začali viac premýšľať o tom, aký typ auta a najmä aká jeho pohonná jednotka sú pre nich a ich využitie ideálne. **Už dlhšie rastie podiel benzínových motorizácií a stúpajú aj predaje áut s hybridnými alebo plne elektrickými motormi.** „Takmer rok sa pohybujeme v systéme plnom zákazov a nariadení, ktoré výrazným spôsobom zasahujú do života celej spoločnosti. Ľudia majú napríklad obmedzené možnosti cestovania a tomu prispôsobujú aj výber vozidla, ktoré si kupujú,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ skupiny AURES Holdings. **„Nie je to tak dávno, čo boli stredoeurópske krajiny „dieselovým“ regiónom. V posledných pár rokoch sa trend obracia** a v súčasnosti už benzínové motorizácie vedú predajné štatistiky v Českej republike s podielom 49,4 %, naftové majú 48,2 %, zvyšok pripadá alternatívnym palivám. V Poľsku ide pomer ešte viac v prospech benzínu, tam je podiel už mierne cez 60 %. Iba na Slovensku stále o niečo vedú ešte diesle s 51,6 %, ale svoj náskok pomaly strácajú aj tu,“ dopĺňa Vaněček. Sú kategórie jazdených vozidiel, kde sa trendy od roku 2019 výrazne nezmenili. Sem patria napríklad hatchbacky alebo kombi, kde sa podiel benzínových motorizácií pohybuje na úrovni okolo 77 %, respektíve 33 % u „kombíkov“. Naopak, u stále populárnejšej kategórie športovo úžitkových vozidiel SUV a crossoverov, je nárast zrejmý. **Oproti roku 2019 podiel benzínových motorizácií vzrástol o 7,7 percentuálneho bodu – na súčasných 49,9 %.** „Je to dané tým, že automobilky dnes produkujú oveľa viac modelov tejto kategórie a zároveň sa u veľkej časti zákazníkov znížili vzdialenosti a početnosť jázd, na ktoré auto využívajú, takže sa im úspornejší naftový motor až tak neoplatí,“ uvádza Petr Vaněček.
Opačný trend, teda príklon k nafte, je vidieť u jazdených sedanov, teda luxusnejších limuzín využívaných najmä stredným a vyšším manažmentom vo firmách. Tu poklesol podiel benzínových motorizácií od roku 2019 zo 44 % na súčasných 36,8 %. „Tu si to vysvetľujeme downsizingom, kedy automobilky postupne vyraďujú z ponuky kultivované viacvalcové benzínové motory, ktoré nahrádzajú práve diesely alebo hybridné pohony. **Veľkých sedanov s hybridným ústrojenstvom pribúda a s ním aj ich predaje v rámci trhu ojazdených áut,** kde dnes ide už takmer o jedno percento,“ uzatvára Vaněček. Zaujímavosťou je aj skok z 0 % na 2,7 % pri benzínových motoroch pri dodávkach, kde bola nafta vždy prakticky stopercentná. Rast je spôsobený zaradením benzínových motorizácií do pick-upov, ktoré využívajú najmä stále rastúce rozvozové a donáškové služby v mestách.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia