10W40, SAE 40 alebo VW 501.01? Čo znamenajú tieto čísla, ktoré sú hojne popísané takmer na každom balení motorového oleja? Vo všeobecnosti by sme mohli povedať, že označujú normu, ktorá je predpísaná pre konkrétne auto. To by bolo vo všeobecnosti. Inak je za tým pomerne komplikovaná štruktúra, ktorú väčšina motoristov neovláda.
Azda najpoužívanejším a najvyhľadávanejším označovaním motorových olejov je to, s W uprostred. Či ide teda o 0W20, 5W30, 10W40 alebo dokonca 20W60, každé z týchto označení je určené pre iný druh motora. Pre laika pomerne komplikované číslo však označuje relatívne jednoduchú vec. **Písmenko „W“ totiž pochádza z anglického „WINTER“ a označuje viskozitu oleja pri nízkych teplotách**. Okej, ale čo je to tá viskozita?
**Viskozita oleja je** jeho schopnosť vykonávať, to na čo bol určený. Teda poriadne mazať. Ako sa hovorí, kto maže ten jede… V tomto prípade je to rovnako. Viskozita je inými slovami aj** súdržnosť kvapaliny, alebo fyzikálne povedané, je to miera odporu kvapaliny deformovať sa pod určitým vplyvom šmykových napätí**. Pre nás ale bude stačiť, že viskozita popisuje mieru oleja mazať súčasti motorovej sústavy.
Je to nezmysel alebo produkt, ktorý by mohol zmeniť svet motorizmu? Zisťovali sme, čo sa s ním stalo.
### W ako WINTER
Potom tu máme tie samotné čísla. Ako už možno logicky predpokladáte, číselné označenie pred písmenkom „W“ napovedá o vlastnostiach oleja mazať pri nízkych teplotách. Naopak za písmenkom „W“ je označenie miery mazania pri vysokých teplotách. Pri moderných autách sa vo väčšine prípadov využívajú oleje, ktoré majú nízke číslo pred „W“. **Nie je problém natrafiť na označenie 0W10 či 0W20**. Tieto oleje sú pomerne riedke a nenašli by sme ich v klasických spaľovacích motoroch. **Využívajú sa predovšetkým v hybridných autách**, ktoré potrebujú dobré mazacie vlastnosti oleja nakoľko ich spaľovací motor podstupuje trošku surovejšie zaobchádzanie ako bežný motor a teda aj prevádzková teplota oleja je iná.
**Naopak najbežnejšie označenie motorových olejov je 5W30 alebo 10W40**. Tieto oleje patria k bežným aj na pultoch obchodov. Dalo by sa povedať, že pre väčšinu motoristov je práve tento olej najideálnejším. **No a potom tu máme oleje z druhej strany stupnice**, tie najhustejšie. Tie sú bežne **označované ako 10W60 alebo 20W60**. Ide o oleje, ktoré nie sú určené pre bežné autá. Takýto olej by ste počas bežnej jazdy zahriali len veľmi ťažko. Jeho normálna prevádzková teplota je totiž výrazne nad 100 stupňov a bežne sa pohybuje aj okolo 120 až 140 stupňov. **Olej s týmto označením je teda určený pre vysokovýkonné autá alebo vozidlá, ktorých motor podlieha zvýšenej záťaži**. Do tejto kategórie teda spadajú okruhové špeciály alebo motory áut, ktoré slúžia na ťahanie prívesov či staršie autá, ktoré aj kvôli netesnostiam potrebujú hustý olej.
Keď už teda vieme, čo znamenajú označenia od 0W10 po 20W60, bolo by dobré sa pozrieť aj na to, aký je rozdiel v týchto číslach z hľadiska teploty. Na to nám poslúži fotka nižšie.
Číslice pred písmenkom W označujú teploty, pri ktorých sa olej môže používať v zime. Za písmenkom W je to zase pre letné obdobie.
### Veľa noriem, výsledok rovnaký
Okrem vyššie uvedeného označenia sa ale môžeme stretnúť aj s inými skratkami. Tie spadajú pod konkrétne asociácie a vyjadrujú v podstate to isté, ako sme písali. Medzi takéto označenia patrí napríklad **SAE (Society of Automotive Engineers – USA)**, ktoré je najbežnejšie
používané práve s klasickým pomenovávaním. Pomocou tejto klasifikácie poznáme 6 zimných tried, ktoré sú 0W, 5W, 10W, 15W, 20W a 25W a päť letných tried, ktoré sú 20, 30, 40, 50 a 60. Môžeme naraziť napríklad aj na označenie SAE30. V tomto prípade ide o motorový olej, ktorý nie je určený do chladných oblastí. Preto ho u nás takmer nezoženiete.
Ďalším označením, na ktoré môžeme naraziť je **API (American Petrol Institute)**. Ide o označenie, ktoré je používané predovšetkým v USA. To klasifikuje oleje do rôznych kategórií. Základné sú však tri. S je používané pre označenie motorových olejov určených pre bežné benzínové autá. C sa používa pre označenie olejov určených do naftových motorov. No a potom je to kombinácia týchto dvoch písmen, ako napríklad SL/CB, ktorá hovorí, že olej môže byť použitý ako v benzínovom, tak aj v naftovom motore.
Podobnou normou ako API je aj** ACEA (Association des Constructeurs Européens d Automobile)**. Ide o európske označovanie, ktoré je akousi konkurenciou americkej normy API. V tomto prípade sa opäť oleje delia do troch kategórií. A/B je označenie pre motorové oleje, ktoré sú určené pre benzínové a naftové agregáty ľahkých osobných áut. C sa používa pre označenie olejov, ktoré sú pre motory s katalyzátorom a filtrom pevných častíc. No a napokon označenie E patrí vysokovýkonným motorom.
Okrem toho poznáme aj normu, ktorú si určuje samotný výrobca automobilu. Môžeme sa tak stretnúť s tým, že máme olej s označením **VW 501.01 alebo VW 506.00**. Tieto označenia ako už tipujete patria motorom od koncernu Volkswagen. Ďalšie štandardy sú napríklad **Mil-L, ILSAC, CCMC**. Je pomerne dôležité, aby bola konkrétna norma pre motor dodržaná. V opačnom prípade môže dôjsť k poškodeniu niektorej z častí pohonnej sústavy nakoľko olej nebude mať potrebné vlastnosti.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Čo znamenajú označenia motorových olejov a ako si vybrať ten správny pre vaše auto?
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.