Zohnať náhradné diely na auto? Pri nových modeloch čoraz väčší problém, tvrdia servisy
Neidentifikovateľné náhradné diely na autá sú moderným fenoménom aftermarketu. Digitalizácia automobilov a snaha automobiliek udržiavať svoju techniku „pod pokrývkou“ vyvolávajú celkom novú a nebezpečnú situáciu na trhu s pozáručnými opravami.
Vydané Text: Redakcia (s)
Problémom je okrem neefektívne fungujúceho systému vzájomnej informovanosti aj skutočnosť, že jednotlivé diely sa líšia nielen medzi jednotlivými modelmi automobilov, **ale aj v rámci jednej modelovej série** podľa úrovne výbavy či verzie.
Na prvý pohľad totožné náhradné diely tak nemusia byť kompatibilné s autom v servise.
Do štúdie bolo zapojených 167 respondentov, všetci účastníci aftermarket trhu produkujúci a podieľajúci sa na dodávkach náhradných dielov (teda výrobcovia a distribútori).
Respondenti odhadovali, že **10 percent všetkých objednávok obdržaných za posledných 12 mesiacov nebolo identifikovateľných**, najmä kvôli nedostatku prístupu k identifikačným informáciám o dielach.
75 percent respondentov sa domnieva, že percento dielov, ktoré nemôžu byť jednoznačne identifikované v katalógoch, sa v najbližších 5 rokoch bude zvyšovať, a najväčší podiel respondentov (48 percent) očakáva až výrazný nárast.
Podľa respondentov to je spôsobené dvoma hlavnými dôvodmi. Po prvé, rastúca zložitosť technológií vozidiel vyplývajúce z digitalizácie a zvýšenie počtu modelov vozidiel a rozmanitosti ich vybavenia. Po druhé, výrobcovia vozidiel nechcú zdieľať informácie o vozidlách, aby si udržali konkurenčnú výhodu, uvádza správa.