Prvýkrát za volantom čínskeho Dongfeng Fengon 5! Má na Slovensku vôbec šancu?
Nedávna **informácia o príchode čínskej automobilky na slovenský trh v nás, pochopiteľne, vyvolala dávku zvedavosti** spojenú s nejasnými očakávaniami. Čínu si totiž zvyčajne spájame s Mao Ce-tungom či lacnými napodobneninami z AliExpressu. Ani bližší pohľad na ich nedávnu automobilovú minulosť v nás nevyvolal presvedčenie, že by Dongfeng mohol konkurovať zavedeným európskym, japonským či kórejským modelom. Nemali by sme… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
Logo značky má pripomínať pár tancujúcich lastovičiek vo vetre Dongfeng (východný vietor).
Chválime prekrytie prahov dverí, ktoré ochráni vaše nohavice pri nastupovaní.
Motor sa nachádza pod plastovým krytom. Otvory slúžia na kontrolu a dopĺňanie prevádzkových kvapalín.
Mnohých poteší, že pred vodičom sa nachádzajú klasické analógové prístroje s informačným displejom. Stredový multimediálny systém disponuje modernými funkciami, môžete cez neho ovládať aj **zabudovanú kameru za spätným zrkadlom slúžiacu ako čierna skrinka.** Samotná zobrazovacia kvalita displeja je však len priemerná, grafické animácie občas „mrzli“ a jas displeja sa nám zdal byť aj pri maximálnom nastavení nedostatočný. Klimatizáciu ovládate dotykovo na rovnakom mieste ako v spomínanom Audi, namiesto plnegrafického monitora tu však nájdete len jednoriadkové zobrazenie teploty a ventilácie. Samotná klimatizácia bola v tomto prípade automatická s jednou teplotnou zónou.
**Hľadanie ideálnej polohy za volantom môže vyšším postavám chvíľku trvať.** Rozsah nastavenia elektrických sedadiel je totiž obmedzený, pričom sa v aute sedí pomerne vysoko a blízko pri volante. Osoby do 190 cm by si však mali vďaka dvojosovo nastaviteľnému volantu nájsť ideálnu polohu bez väčších problémov.
Dotykový displej by si zaslúžil lepší hardware, multimediálny systém však teší funkcionalitou.
[GALLERY id=31321]
### Na ceste
Počas prvej jazdy sme stihli s Fengonom 5 prejsť zhruba 20 kilometrov. Pochopiteľne išlo o príliš krátku trasu na to, aby sme vám vedeli priniesť skutočne objektívne zhodnotenie jazdných vlastnosti či spotreby. **V rámci prvých jazdných dojmov však môžeme pochváliť podvozok, ktorý pôsobil tuhším dojmom,** nie však vyslovene tvrdým. Pri prejazde cez nerovnosti nič nebúchalo a vďaka viacprvkovej zadnej náprave sme mali z výkonu podvozka na ceste dobrý pocit. Výraznejšie náklony sa začali prejavovať až v ostrých zákrutách, kde **zároveň treba mať stále na pamäti, že ide o vozidlo s pohonom len prednej nápravy.** Prekvapení sme boli aj zo samotného riadenia, ktoré reagovalo na pokyny vodiča pomerne rýchlo a bolo dostatočne strmé. Mnohých poteší, že volant poskytuje jemný odpor a nejde tak o zbytočne preposilovaný zážitok.
Pod kapotou modelu Fengon 5 sa v súčasnosti nachádza jediná motorizácia v podobe japonského prepĺňaného štvorvalca s objemom 1,5 litra od Mitsubishi. **Udávaný maximálny výkon dosahuje 103 kW (137 k), ktorému sekunduje 225 Nm krútiaceho momentu.** V kombinácii s pohotovostnou hmotnosťou na úrovni až 1 665 kilogramov vám musí byť už teraz jasné, že rýchlostné rekordy Fengon 5 nikdy lámať nebude. Samostatnou kapitolou je CVT prevodovka, ktorá na plné zošliapnutie akcelerátora reaguje so štvorsekundovým oneskorením. Pri zrýchlení tak musí slabý motor bojovať nielen s vysokou hmotnosťou auta, ale tiež so spomalenou prevodovkou. Akýkoľvek predbiehací manéver vyžaduje skoré plánovanie a dobrý odhad situácie. S danou hmotnosťou si jednoducho 103 kW nedokáže poradiť, čo sa v bežnej premávke odzrkadľuje aj na samotnej spotrebe. **Výrobca udáva kombinovanú hodnotu na úrovni 9,8 l/100 km.** Dynamické zaťaženie ju, samozrejme, môže ešte navýšiť. V rámci krátkej testovacej jazdy však nemôžeme spotrebu paliva objektívne zhodnotiť. Na Slovensku by sa však mala časom objaviť aj výkonnejšia dvojlitrová verzia, ktorá sľubuje o niečo lepší výkon a dynamiku na ceste.
Dongfeng Fengon 5 v nás zanechal dobrý dojem a veríme, že si ho budeme môcť vyskúšať aj v rámci klasického týždňového testu.
Viac o tom, čo slovenský importér pripravuje, sa môžete dočítať v rozhovore nižšie:
### Rozhovor s importérom
**Značku DongFeng vidíme na Slovensku prvýkrát, odkiaľ prichádza a aké sú jej aktivity v Európe?**
*Spoločnosť Plastonic s.r.o., za ktorou stojí projekt Sharengo (najväčší carsharing na Slovensku), koncom minulého roku podpísala importérsku zmluvu s výrobcom vozidiel Dongfeng Motor pre Slovensko a Česko. Dongfeng je nadnárodná automobilka pochádzajúca z Číny. Aktuálne je to jedenásta najväčšia automobilka na svete a radí sa aj medzi top 100 najväčších firiem na svete. Ma rôzne formy spolupráce, či už vo forme akcionárstva, na patentovej úrovni, alebo joint venture s viacerými v Európe etablovanými automobilkami napr. Renault, Kia, Honda, Nissan. Taktiež je jedným z najväčších akcionárov PSA. Aktuálne Dongfeng nájdete vo viacerých krajinách Európy, najviac vozidiel sa predáva v Nemecku, Španielsku a Holandsku.*
**Náš článok o príchode novej automobilky na Slovensko vyvolal veľké množstvo reakcií, kedy plánujete oficiálne spustenie predaja?**
*Na Slovensku plánujeme oficiálny štart v apríli tohto roku, aktuálne sme v prípravnej fáze. Celkovo by sa malo otvoriť až 14 showroomov vrátane servisov, rovnomerne rozmiestnených po celom Slovensku. Oficiálne ceny budú zverejnené taktiež začiatkom apríla. Všetko samozrejme závisí aj od pandemickej situácie, no sme optimistickí.*
**V Európe platia prísne požiadavky na bezpečnosť, ako sú na tom modely od značky DongFeng?**
*Modely, ktoré ponúkame, majú podľa výbavového stupňa až do 8 airbagov a disponujú mnohými asistenčnými systémami. Všetky modely, ktoré sa aktuálne ponúkajú, máju plátnu homologizáciu v EU a disponujú homologizačnými crash testami a crash testami C-NCAP, kde obstali výborne.*
**Akú záruku a servis na Slovensku poskytujete?**
*Záruky na modely so spaľovacím motorom sú až do 7 rokov, čo klientom určite dodá odvahu vyskúšať tieto úžasne vozidla. Pri elektromobiloch sa pohybujeme so zárukou až do 8 rokov. Pre zabezpečenie čo najpromptnejšej doby opravy vozidla klienta, na Slovensku momentálne už budujeme centrálny sklad dielov, taktiež mame úzku spoluprácu s inými importérmi v EU ktorí už sú etablovaní na trhu a disponujú veľkými skladmi náhradných dielov.*
**Koľko nových modelov plánujete priniesť na náš trh?**
*Štartujeme s modelmi FENGON 5 (ix5) a GLORY 580 pre štart s 4-valcovimi preplňovanými benzínovými motormi o objeme 1,5 litra a jedným elektrickým modelom SERES 3. No ešte v prvej polovici tohto roku by mal pribudnúť ekonomický model GLORY 500 – vychádzajúci z elektromobilu SERES 3. Model FENGON5 (ix5) dostane ďalšiu motorizáciu – preplňovaný turbobenzín 2.0 a najvyšší výbavový stupeň DELUXE vrátane 8 airbagov a taktiež pribudne do ponuky super-športové SUV Dongfeng SERES SF5.*
Ďakujeme za rozhovor.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia