Zohrievať či nezohrievať? Ako sa správať k motoru pri studených štartoch
Studené štarty sú v zime pre mnohých vodičov nočnou morou. Niektorí šoféri radšej dajú svoje auto pred odchodom „zohriať“, iní zase do auta nasadnú a idú. Aké je však optimálne správanie sa k motoru počas studených dní, keď auto stojí vonku v mrazoch? Vo všeobecnosti panujú dva názory. Jeden z nich hovorí, že auto by malo byť… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
### Naštartovať a vyraziť je pri moderných autách v poriadku
Moderné autá, ktoré disponujú rozsiahlymi elektronickými systémami už nepotrebujú také „nežné“ zaobchádzanie, ako staršie autá. V jednoduchosti by sme mohli povedať, že v novom aute stačí naštartovať a môžete vyraziť na cestu. Vďaka použitiu elektronicky riadeného vstrekovania, dostáva motor presne takú zmes, akú aktuálne potrebuje. **Preto je paradoxne možno viac na škodu nechať auto naštartované na mieste a počkať kým sa motor zahreje.** Je to z toho dôvodu, že po naštartovaní studeného motora je zmes vstrekovaného paliva obohatená, čím dochádza k efektívnejšiemu zahriatiu. Ak by sme takéto auto nechali stáť príliš dlho, mohol by sa poškodiť katalyzátor, nakoľko by auto išlo príliš dlho na obohatenú zmes. Niektoré benzínové motory s priamym vstrekovaním zase majú tendenciu riediť olej benzínom. Tým vzniká efekt pribúdajúceho oleja, ktorý môže poškodiť motor. Takéto správanie sme mohli vidieť v minulosti na niektorých motoroch TSI.
Neškodí však to, keď auto naštartujete a oškriabete si okná. Z motorovej stránky je takéto správanie sa relatívne v poriadku. **Moderné autá si totiž pomerne rýchlo dokážu navodiť prevádzkovú teplotu.** Zabezpečujú to rôzne elektronické systémy, napríklad predohrev vody. Výhodou takéhoto ohrevu je aj fakt, že vodič v prípade nutnosti vykúrenia interiéru „nekradne“ teplo motoru, ktorý sa tak dokáže zahriať rýchlejšie.
### Pozor na čakanie na ideálnu teplotu
V prípade státia so zapnutým motorom v zimných mesiacoch, pri moderných autách môže dôjsť k poškodeniu hnacej sústavy. Samozrejme, že sa takéto poškodenie neprejaví hneď. Nič neriskujete, ak takéto státie praktizujete raz za čas. Ale v prípade, že to takto robíte každodenne, môžete mať v budúcnosti problémy. Vo všeobecnosti však platí, že prvých niekoľko kilometrov (10 až 15 km) by ste mali auto šetriť. **Netreba sa hneď hrať na pretekára, ale nechať auto pokým sa dostane na požadovanú teplotnú úroveň.** Sami to tak robíte aj ráno keď vstávate. Tu si však treba dať pozor ešte na jednu hodnotu. Ňou je teplota oleja. Autá v drvivej väčšine prípadov majú na „budíkoch“ ukazovateľ teploty vody. Teplotu oleja si musíte nájsť v infotainmente. Platí, že aj keď vám už voda ukazuje 90 stupňov, olej môže mať aj o 40 stupňov menej. Tým pádom nemá požadované mazacie vlastnosti. Tie sú najideálnejšie pri hranici 100 stupňov. Mali by ste si teda pri zimných „hrátkach na zasneženom parkovisku“ s autom dať pozor aj na toto číslo.
### Pri starých motoroch je všetko inak
Diametrálne odlišná situácia je v prípade starých motorov. Autá, ktoré boli vyrobené ešte v minulom tisícročí zväčša nemajú elektrické výhrevné systémy. Tu je práve veľmi dobre, ak motor necháte chvíľu zohrievať na prevádzkovú teplotu. Aj tu však ide primárne o zohriatie oleja na požadovanú úroveň. Staršie autá potrebujú aj oleje, ktoré majú iné fyzikálne vlastnosti ako tie v moderných autách. Môže sa stať, že v prípade, že je vonku mrazivá zima, tak autu olej stuhne natoľko, že nie je možné, aby vykonával svoju úlohu počas jazdy. **Preto by sa mal nechať zohriať, aby sa mu navrátili jeho mazacie vlastnosti.**
Ďalším problémom jazdy so studeným starým motorom môže byť zloženie motora ako takého. V minulosti boli totiž hojne rozšírené motory s liatinovými blokmi či hlavami. Takýto motor potrebuje chvíľku tepla, nakoľko liatina má iné vlastnosti ako moderný hliník. **Motor po naštartovaní okamžite zapne tzv. sytič, ktorý sa stará o dostatočne bohatú zmes na to, aby bol motor čo najskôr teplý.** Starým pravidlom, ktoré kedysi ľudia využívali bolo, že s autom sa pohli až v momente, kedy dokázalo udržať voľnobeh aj bez zásahu sytiča. Následne s ním opatrne vyrazili na cestu. Samozrejme, nejedná sa o všetky staršie autá. Ide prevažne o autá, ktoré nemajú elektronické systémy vyhrievania.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia