Zohrievať či nezohrievať? Ako sa správať k motoru pri studených štartoch

Studené štarty sú v zime pre mnohých vodičov nočnou morou. Niektorí šoféri radšej dajú svoje auto pred odchodom „zohriať“, iní zase do auta nasadnú a idú. Aké je však optimálne správanie sa k motoru počas studených dní, keď auto stojí vonku v mrazoch? Vo všeobecnosti panujú dva názory. Jeden z nich hovorí, že auto by malo byť… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Studené štarty sú v zime pre mnohých vodičov nočnou morou. Niektorí šoféri radšej dajú svoje auto pred odchodom „zohriať“, iní zase do auta nasadnú a idú. Aké je však optimálne správanie sa k motoru počas studených dní, keď auto stojí vonku v mrazoch? Vo všeobecnosti panujú dva názory. Jeden z nich hovorí, že auto by malo byť pred jazdou chvíľu naštartované, aby sa zohrial motor a všetky súčasti pohonnej sústavy. Druhý názor zase hovorí, že auto sa najlepšie zohreje jazdou, ktorá však nebude nijak agresívna. Dalo by sa povedať, že oba tieto názory sú pravdivé. Avšak každý sa vzťahuje na iné auto, z iného obdobia. Asi nie je potreba uvádzať, že bežný **motor najlepšie pracuje na svojej prevádzkovej teplote 90 stupňov.** Avšak veľmi dôležitá je v tomto prípade aj teplota oleja, nie len teplota vody. O tom si ale povieme neskôr.
### Naštartovať a vyraziť je pri moderných autách v poriadku Moderné autá, ktoré disponujú rozsiahlymi elektronickými systémami už nepotrebujú také „nežné“ zaobchádzanie, ako staršie autá. V jednoduchosti by sme mohli povedať, že v novom aute stačí naštartovať a môžete vyraziť na cestu. Vďaka použitiu elektronicky riadeného vstrekovania, dostáva motor presne takú zmes, akú aktuálne potrebuje. **Preto je paradoxne možno viac na škodu nechať auto naštartované na mieste a počkať kým sa motor zahreje.** Je to z toho dôvodu, že po naštartovaní studeného motora je zmes vstrekovaného paliva obohatená, čím dochádza k efektívnejšiemu zahriatiu. Ak by sme takéto auto nechali stáť príliš dlho, mohol by sa poškodiť katalyzátor, nakoľko by auto išlo príliš dlho na obohatenú zmes. Niektoré benzínové motory s priamym vstrekovaním zase majú tendenciu riediť olej benzínom. Tým vzniká efekt pribúdajúceho oleja, ktorý môže poškodiť motor. Takéto správanie sme mohli vidieť v minulosti na niektorých motoroch TSI. Neškodí však to, keď auto naštartujete a oškriabete si okná. Z motorovej stránky je takéto správanie sa relatívne v poriadku. **Moderné autá si totiž pomerne rýchlo dokážu navodiť prevádzkovú teplotu.** Zabezpečujú to rôzne elektronické systémy, napríklad predohrev vody. Výhodou takéhoto ohrevu je aj fakt, že vodič v prípade nutnosti vykúrenia interiéru „nekradne“ teplo motoru, ktorý sa tak dokáže zahriať rýchlejšie.
### Pozor na čakanie na ideálnu teplotu V prípade státia so zapnutým motorom v zimných mesiacoch, pri moderných autách môže dôjsť k poškodeniu hnacej sústavy. Samozrejme, že sa takéto poškodenie neprejaví hneď. Nič neriskujete, ak takéto státie praktizujete raz za čas. Ale v prípade, že to takto robíte každodenne, môžete mať v budúcnosti problémy. Vo všeobecnosti však platí, že prvých niekoľko kilometrov (10 až 15 km) by ste mali auto šetriť. **Netreba sa hneď hrať na pretekára, ale nechať auto pokým sa dostane na požadovanú teplotnú úroveň.** Sami to tak robíte aj ráno keď vstávate. Tu si však treba dať pozor ešte na jednu hodnotu. Ňou je teplota oleja. Autá v drvivej väčšine prípadov majú na „budíkoch“ ukazovateľ teploty vody. Teplotu oleja si musíte nájsť v infotainmente. Platí, že aj keď vám už voda ukazuje 90 stupňov, olej môže mať aj o 40 stupňov menej. Tým pádom nemá požadované mazacie vlastnosti. Tie sú najideálnejšie pri hranici 100 stupňov. Mali by ste si teda pri zimných „hrátkach na zasneženom parkovisku“ s autom dať pozor aj na toto číslo. ### Pri starých motoroch je všetko inak Diametrálne odlišná situácia je v prípade starých motorov. Autá, ktoré boli vyrobené ešte v minulom tisícročí zväčša nemajú elektrické výhrevné systémy. Tu je práve veľmi dobre, ak motor necháte chvíľu zohrievať na prevádzkovú teplotu. Aj tu však ide primárne o zohriatie oleja na požadovanú úroveň. Staršie autá potrebujú aj oleje, ktoré majú iné fyzikálne vlastnosti ako tie v moderných autách. Môže sa stať, že v prípade, že je vonku mrazivá zima, tak autu olej stuhne natoľko, že nie je možné, aby vykonával svoju úlohu počas jazdy. **Preto by sa mal nechať zohriať, aby sa mu navrátili jeho mazacie vlastnosti.**
Ďalším problémom jazdy so studeným starým motorom môže byť zloženie motora ako takého. V minulosti boli totiž hojne rozšírené motory s liatinovými blokmi či hlavami. Takýto motor potrebuje chvíľku tepla, nakoľko liatina má iné vlastnosti ako moderný hliník. **Motor po naštartovaní okamžite zapne tzv. sytič, ktorý sa stará o dostatočne bohatú zmes na to, aby bol motor čo najskôr teplý.** Starým pravidlom, ktoré kedysi ľudia využívali bolo, že s autom sa pohli až v momente, kedy dokázalo udržať voľnobeh aj bez zásahu sytiča. Následne s ním opatrne vyrazili na cestu. Samozrejme, nejedná sa o všetky staršie autá. Ide prevažne o autá, ktoré nemajú elektronické systémy vyhrievania.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia