Výrazný rast predaja elektromobilov spôsobuje problémy. Nemci riešia možnosť zo siete odpájať elektromobily!

Je to až neuveriteľné. Tlak na rast predaja elektromobilov z mesiaca na mesiac rastie. Príprava elektrickej siete na zvýšený odber však zjavne výrazne zaostáva. Kto spravil chybu?
Vydané  Text: 
Radosť z výrazného rastu predaja elektromobilov v Nemecku netrvala dlho. Peter Altmaier, spolkový minister hospodárstva, prišiel s priam neuveriteľným návrhom zákona. Ten mal dať dodávateľom elektrickej energie možnosť na diaľku zo siete odpojiť nabíjané elektromobily. Táto možnosť mala mať presné pravidlá a firmy ju mohli využiť v prípade, ak by hrozilo preťaženie siete. Hoci môže znieť toto zdôvodnenie logicky, každý súdny človek musí túto snahu hodnotiť ako drzosť a úradnícku aroganciu. ### Táto aktivita naplno odhalila skutočnosť, že nie každý si na ceste k elektromobilite svoje úlohy plní. Reakcia na seba logicky nenechala dlho čakať. Hoci sa jednalo iba o návrh, kritici začali okamžite byť na poplach. Úradníci, často pod imperatívom drakonických pokút, nútili automobilky do obrovských investícií do vývoja elektromobilov. A keď si automobilky svoju domácu úlohu začali plniť, objavil sa problém, o príchode ktorého snáď žiadny reálne zmýšľajúci človek nepochyboval. Proti tomuto návrhu sa postavili nielen automobilky, ale aj v Nemecku veľmi silný Zväz na ochranu spotrebiteľov. ### Prekvapení? To snáď nie! Boj s emisiami z osobnej dopravy je už dlhodobou témou, a tak je na mieste otázka, prečo kompetentní očakávaný nárast spotreby elektrickej energie, ako aj očakávané odberové špičky, neriešili priebežne. Tlak na rýchle nabíjanie elektromobilov, a teda potreba budovania siete výkonných nabíjacích staníc, je tu predsa už roky. Nedeje sa teda o nič, čo by odborníkov malo prekvapiť. Nemeckým motoristom zostáva dúfať, že sa energetici nepustia cestou obmedzovania zákazníkov, ale budú hľadať cesty, ako zabezpečiť dostatok zelenej energie. A súčasne začnú s budovaním stacionárnych energetických úložísk, ktoré sa dokážu postarať o vyhladenie odberových špičiek. Dodajme, že pokusy o presadenie podobného zákona už prebehli v Británii, problémy so stabilitou siete a odberovými špičkami už riešia aj vo Francúzsku. ### Úradníci vyzlečení donaha Inak sa tento problém ani popísať nedá. V sne o rýchlom prechode na bezemisnú osobnú dopravu sa úradníci sústredili na to, ako čo najrýchlejšie automobilky a následne aj obyvateľov EU prinútiť presedať na elektromobily. A keď sa tento prestup začal (pomaly!) rozbiehať vyplávalo na povrch, že premýšľaním v súvislostiach sa príliš nezdržovali. Dodajme, že hoci odbyt elektromobilov postupne rastie, na celkovom predaji osobných automobilov majú stále veľmi malý podiel. Na mieste je teda otázka, čo by sa stalo s energetickou sieťou, ak by bol dnes predaj elektromobilov desaťnásobný? Mali by majitelia elektromobilov „časenky“, kedy budú môcť svoj elektromobil nabíjať? Aby toho nebolo málo, viacero krajín už zverejnilo plány úplného zákazu predaja automobilov so spaľovacími motormi. Podarí sa však energetikom dovtedy vyriešiť problém s dostatkom zelenej elektrickej energie a stabilitou siete? Alebo prejdeme na systém s „časenkami“?