Vodíkové autá prídu na slovenský trh už tento rok! Ministerstvo prezradilo plán otvoriť prvú vodíkovú stanicu
Vodíkové autá sme na slovenských cestách nemohli stretnúť najmä kvôli chýbajúcej čerpacej stanici. Táto situácia by sa však mohla čoskoro zmeniť. „Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky chce v spolupráci so Slovenskou inovačnou a energetickou agentúrou (SIEA) vybudovať na Slovensku niekoľko vodíkových staníc. **Predpokladáme, že prvá mobilná čerpacia stanica na vodík by mohla byť k dispozícii v druhom polroku… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
### AKO TO FUNGUJE?
Staviť všetko na jednu kartu sa nevypláca. Svoje o tom vie aj Toyota, ktorá pripúšťa ďalšiu alternatívu v podobe palivových článkov na vodík. **Elektromobily s batériovým pohonom sú vhodné na dochádzanie a jazdu po meste, na diaľnici im však dochádza dych** a vyžadujú častejšie nabíjanie, ktoré trvá desiatky minút. Tu prichádza na rad technológia palivových článkov približujúca sa dojazdom aj rýchlosťou tankovania konvenčným spaľovacím automobilom. Na rozdiel od nich však takéto auto neprodukuje škodlivé emisie a jeho prevádzka je ekologická.
### POJAZDNÁ ELEKTRÁREŇ
Vodík je najčastejšie vyskytujúci sa prvok v celom vesmíre a nájdeme ho prakticky vo všetkom, od vody až po rastliny. Ukrýva dostatok energie na to, aby mohol dodávať energiu našim domácnostiam, budovám, alebo práve automobilom. **Tankovanie vodíka na čerpacej stanici pritom trvá len niekoľko minút** a vo vozidle je uskladnený v špeciálnych vysokotlakových zásobníkoch z uhlíkových vlákien. Z nich putuje do palivových článkov, kde sa stretáva so vzduchom nasávaným z okolia. Výsledkom zmiešania vzduchu s vodíkom je chemická reakcia, pri ktorej sa produkuje elektrina k pohonu vozidla.
Pýtate sa, kde sú emisie? Mnohých prekvapí, že jedinou splodinou tohto procesu je čistá voda, ktorú auto odvádza cez výfuk do okolia. Prevádzka Toyoty Mirai okolitý vzduch dokonca čistí! Do systému nasávania bol totiž zabudovaný katalyzátorový filter, ktorý zachytáva mikroskopické častice nečistôt vrátane oxidu siričitého (SO2), oxidu dusného (NOx) a pevných častíc. Prínosy Toyoty Mirai z pohľadu ekológie tak dokonca prekračujú požiadavku nulových emisií až na úroveň negatívnych emisií.
### VYVÁŽENÁ
Nové usporiadanie pod podlahou zabezpečuje príkladné rozloženie hmotnosti medzi nápravami v pomere 50:50. Prepracovanie techniky a nové materiály ďalej priniesli až 50 % pokles hmotnosti. Takto chce Toyota zaujať motoristov nielen samotným pohonom, ale tiež jazdnými vlastnosťami. Platforma GA-L zároveň prináša zadný náhon, lepšiu tuhosť karosérie, nižšie položené ťažisko a za zmienku tiež stojí použitie viacprvkového zavesenia kolies vpredu a vzadu. **Vďaka systémovému výkonu 136 kW (185 k) a krútiacemu momentu 300 Nm nebude Toyote robiť problém ani predbiehanie či jazda v ľavom pruhu na diaľnici.** Zrýchlenie z 0-100 km/h zvládne za civilných 9 sekúnd, skutočný potenciál elektromotora však tkvie v okamžitej reakcii na akcelerátor.
Rozhodne však nejde o okruhový špeciál, Mirai sa so svojimi rozmermi bude najlepšie cítiť na diaľnici. Celkovo má na dĺžku 4 975 mm, pričom rázvor dosahuje rovnako úctyhodných 2 920 mm. Zväčšenie rozchodu kolies o 75 mm a použitie až 20“ kolies tiež prinieslo Toyote lepšiu stabilitu pri jazde vysokou rýchlosťou.
### EŠTE ĎALEJ
Prioritou pri vývoji novej generácie bolo priniesť lepší dojazd než majú v súčasnosti batériové elektromobily. **Toyota Mirai má ambíciu zaujať predovšetkým tých, ktorí jazdia často mimo mesta a nechcú sa trápiť častými zastávkami pri nabíjacích staniciach.** Vďaka zväčšeným zásobníkom na vodík dosahuje Toyota dojazd až 650 kilometrov, čo je hodnota prekonávajúca aj niektoré konvenčné spaľovacie autá.
Alternatívne Palivá, Budúcnosť, Elektromobil, Hydrogen, Mirai, Pohon, Toyota, Vodík, Vodíková Stanica
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia