[Ministerstvo dopravy a výstavby SR na svojich stránkach minulý pondelok informovalo](https://www.mindop.sk/media-5144/tlacove-spravy-2726/pre-nedostatok-rusnovodicov-a-vlakveducich-docasne-obmedzujeme-niektore-zeleznicne-spoje), že pre nedostatok rušňovodičov a vlakvedúcich sa od 12. januára 2021 dočasne obmedzujú niektoré železničné spoje. V pracovných dňoch tak došlo k vynútenému dočasnému zrušeniu 28 vlakov.
**Jedná sa o všetky osobné vlaky** na linke Senec – Veľký Biel – Bernolákovo – Ivanka pri Dunaji – Bratislava Vajnory – Bratislava predmestie – Bratislava Nové Mesto – Bratislava Petržalka a späť, jeden ranný vlak z Nových Zámkov do Petržalky, ďalší ranný vlak z Galanty do Petržalky a večerný vlak z Petržalky do Galanty.
Cielene pritom boli vybrané také vlakové spoje, ktoré majú aktuálne najnižšiu frekvenciu cestujúcich. Podľa Ministerstva dopravy cestujúci využívajúci tieto vlaky nepredstavujú ani desatinu prepravnej kapacity danej vlakovej súpravy.
### Pre koronavírus chýba stále viac ľudí
Dôvod obmedzenia uvedených vlakových spojov spočíva v podstatnom nedostatku rušňovodičov a vlakvedúcich. Tí sú PN kvôli koronavírusu a ochoreniu COVID-19.
„*Pre kompletnú prevádzku všetkých vlakov je potrebných 1 358 rušňovodičov a 1 250 vlakvedúcich*,“ uvádza **Mikuláš Virág** z Odboru komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby. Zatiaľ čo pred týždňom bolo kvôli ochoreniu COVID-19 práceneschopných 235 rušňovodičov a 170 vlakvedúcich, po týždni sa situácia ešte mierne zhoršila.
„*K 18.1. nám chýbalo 253 rušňovodičov a 222 vlakvedúcich, ktorých Železničná spoločnosť Slovensko nevyhnutne potrebuje na prevádzku železničnej dopravy podľa aktuálneho grafikonu. Tento výpadok sa prioritne zabezpečuje nadčasmi, tzv. vloženými šichtami,*“ odpovedá Virág na našu otázku o aktuálnom stave tejto situácie. „*Najväčší výpadok zamestnancov je v okresoch Nitra, Nové Zámky, Senec a Galanta, počty zamestnancov na PN, či v karanténe však rastú aj v iných regiónoch*.“
Zhoršujúcu sa situáciu s nedostatkom rušňovodičov a vlakvedúcich ministerstvo a ZSSK predpokladali, avizovali ju už pred týždňom a evidentne sú na tento dočasný stav pripravené.
### Až na Bratislavu sú všetky vlaky nahradené
Cestujúcich obmedzenie vlakových spojov nepochybne zasahuje, avšak ministerstvo a ZSSK dbajú na to, aby boli tieto opatrenia čo možno najmenej bolestivé.
„*Situáciu vyhodnocujeme na dennej báze a v spolupráci so ZSSK sa snažíme zachovať v ponuke všetky vlaky, pokiaľ to len bude možné. Ak sa situácia bude zlepšovať, vlaky sa budú operatívne opäť zavádzať podľa platného cestovného poriadku. V tejto chvíli platí stav, ktorý sme komunikovali minulý týždeň*,“ uzatvára Virág.
V praxi to znamená, že stav platný od utorka minulého týždňa trvá aj naďalej. Náhradou za zrušené vlaky sú osobné vlaky, ktoré premávajú na trase Nové Zámky – Galanta – Senec – Bernolákovo – Bratislava hl. stanica premávajúce každú hodinu, pričom pre stanice Senec a Bernolákovo je táto ponuka doplnená regionálnymi expresmi idúcimi v tzv. medzipolohe medzi osobnými vlakmi, [uvádza sa na stránke ministerstva](https://www.mindop.sk/media-5144/tlacove-spravy-2726/pre-nedostatok-rusnovodicov-a-vlakveducich-docasne-obmedzujeme-niektore-zeleznicne-spoje).
Bez náhrady ostáva iba úsek Bratislava Nové Mesto – Bratislava Petržalka, pretože na tejto trase cestujúci môžu využívať bratislavskú mestskú hromadnú dopravu.
AUTOVINY.SK » Aktuality » 28 vlakov je zrušených aj naďalej, chýba viac rušňovodičov ako pred týždňom
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk