CUPRA Track Day: Horkokrvní Španieli to rozpálili na Slovakia Ringu
Spojenie CUPRA a pretekársky okruh? To môže byť celkom poriadna porcia zábavy. Vďaka najmladšej európskej automobilke sme mali možnosť otestovať jej dva najostrejšie modely priamo na pretekárskom asfalte. Už po chvíľke jazdenia bolo jasné, že autá, ktoré sa od seba navonok tak veľmi odlišujú, majú extrémne veľa spoločného.
Vydané Text: David Hecl
### Prvý pohľad môže klamať
Na prvý pohľad sa môže zdať, že autá majú skutočne málo spoločných vecí. Ateca je odvodená od sériového modelu SEATu, Formentor je vyvinutý v laboratóriách CUPRA. Ateca používa koncernovú techniku Škody Kamiq a VW T-Roc, Formetor zase stavil na podvozok nového Leonu. Odlišností by sme teda našli skutočne veľa. V čom sa sú si ale obaja Španieli podobní?
Testované autá majú identickú základnú cenu. 45 990€ je čiastka, za ktorú dostanete poriadny výkon, špičkovú techniku a najmä neoceniteľný španielsky temperament. Autá, ktoré sme mali k dispozícii mali výkon 300 koní v prípade Ateca a 310 koní si odniesol Formentor. Obe sú teda výkonovo dosť podobné. To sa prejavilo aj na okruhu. Zatiaľ čo Ateca vynikala dokonalým zvukovým prejavom vďaka prémiovej výfukovej sústave, Formentor do interiéru púšťal len akýsi syntetický zvuk, ktorý, povedzme si na rovinu, nie je to pravé orechové.
### Treba mať na pamäti, že ide stále o SUV
Správanie oboch áut na okruhu bolo taktiež veľmi podobné. Niekedy však bolo cítiť, že Formentor je od základu postavený na rýchlejšiu jazdu. Fyziku jednoducho neoklamete. Aj keď Ateca môže pôsobiť, ako rodinné auto, čo môže byť benefitom, pri rýchlejších prejazdoch okruhových šikán bolo jej výšku trochu cítiť.
Na druhú stranu Formentor aj na zimných pneumatikách držal pomerne slušne. Aj napriek tomu bolo v oboch prípadoch cítiť vyššiu svetlú výšku a preto dochádzalo k miernym náklonom karosérie.
### Vytiahne eso z rukáva?
Formentor má ale oproti Atece jedno výrazné eso v rukáve. Jeho nižší a celkovo širší posed spôsobil zníženie ťažiska karosérie. Tým pádom ide o ostrejšie SUV, no psychologicky mu výrazným spôsobom škodí umelo generovaný zvuk.
Proste surové auto, akým sa Formetor s týmto motorom snaží byť, si nepochybne zaslúži výfukovú aparatúru, akú poskytuje za príplatok Ateca.
Generovanie zvuku by sme dokázali odpustiť pri menších motorizáciách.
Hlavnou devízou Formentora je totiž jeho všestrannosť. Pod jeho kapotu si môžete vybrať základný motor 1,5 TSI až po aktuálnu špičku, ktorú sme testovali. Už teraz sa veľmi tešíme na test Formentora, ktorý bude mať pod kapotou 2,5-litrový motor TSI, ktorý sa už testuje na Nürburgringu.
Okruhové jazdy, pri ktorých sme obom autám nadelili zopár rýchlych okruhov, by sme mohli zhodnotiť nasledovne:
Obe autá majú svoje pre aj proti. Zatiaľ čo Ateca ponúka bohatý vnútorný priestor, Formentor sa snaží zaujať vzhľadom. Zároveň ale musíme jedným dychom dodať, že CUPRA Ateca je možno jedným z posledných áut svojho druhu.
Tak či onak, CUPRA na trh priniesla riadnu dávku španielskych emócií. A my jej za to dávame obrovský palec hore!
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.
Inzercia