Škoda prevalcovala všetkých konkurentov. Je jednotkou v retaile aj firemnom predaji, najväčší dopyt je po Fabii

Až tri z piatich najpredávanejších modelov áut sú od značky Škoda. Jej trhový podiel 22,4 percenta je takmer trojnásobkom dvojky na trhu.
Vydané  Text: 
### Trh sa prepadol, ale Škoda vyrástla Slovensko pozná štatistiky predaja nových áut v roku 2020. Očakávalo sa, že obchodné výsledky budú zásadne poznačené koronakrízou, čo sa aj naplnilo.. Celkový trh s novými vozidlami tak poklesol o takmer 25% oproti roku 2019. V minulom roku sa dokopy predalo 76 305 osobných automobilov, respektíve 82 676 kusov vrátane kategórie N1. Lenže niektoré automobilky aj napriek nepriaznivej situácii obstáli vynikajúco, predovšetkým **naša trhová jednotka, Škoda**. Škode sa podarilo na Slovensku dosiahnuť trhový podiel až 22,4 percenta, čo je takmer trojnásobok trhového podielu druhej značky v poradí. Hyundai si vydobyl 7,89% , tretí Volkswagen 7,73%, nasleduje Kia s 7,61% podielom a prvú päťku uzatvára japonská Toyota s 6,80%. „*Som nesmierne hrdý na dosiahnuté výsledky značky, je za nimi tvrdá práca a vynikajúca spolupráca celého tímu aj našej predajnej siete. Trhový podiel za minulý rok dosiahol 22,4 %, čo je nárast oproti roku 2019 o 2,5 %. Z tohto pohľadu sme najrýchlejšie rastúca značka a mohli sme tak aspoň čiastočne kompenzovať prepad trhu*,“ povedal k výsledkom **Jaroslav Hercog, riaditeľ ŠKODA AUTO Slovensko**. „*Zároveň je to dôkaz silnej značky, ktorá i v tejto neistej dobe ponúka svojim zákazníkom a autorizovaných partnerom v sieti ŠKODA istotu a stabilitu*,“ dodáva Hercog. Zaujímavosťou je, že Škoda navýšila trhový podiel 19,90% z roku 2019 na 22,4% aj napriek tomu, že za dvanásť mesiacov roku 2020 predala o 2 607 vozidiel menej. **Celkovo na trh umiestnila 17 604 nových áut**. Čísla totiž klesali všetkým, ale v prvej štvorke najpredávanejších značiek si jedine Škoda polepšila v celkovej trhovej bilancii. Vďačí za to predovšetkým svojmu modernému portfóliu vozidiel. Najpredávanejšou Škodou sa totiž ukázala v súčasnosti cenovo najdostupnejšia Škoda Fabia. Tá sa dnes predáva od 11 070 eur. ### Najpredávanejšie boli SUV-čka Počas minulého roka sa predalo 4 607 kusov **Fabie**, 3 997 kusov **Octavie**, 2 104 kusov novej **Scaly** a 2 055 kusov crossoveru **Kamiq**. Päticu najpredávanejších škodováckych modelov uzatvára **Karoq** s 1 750 predanými kusmi. Pôsobivé je najmä to, že v päťke najpredávanejších áut na Slovensku bez ohľadu na značku sú až tri z nich od mladoboleslavskej automobilky. Pre zaujímavosť, **Kodiaq** bilancoval s výsledkom 1 210 kusov a **Superb** s 1 170 kusmi. Rebríček predajnosti modelov od Škody pritom, paradoxne, nezodpovedá trhovým výsledkom podľa segmentov vozidiel. Všeobecne sa u nás najlepšie darilo práve SUV-čkam s 39,15-percentným podielom, potom nižšia strednej triede s 23,91% a až potom nižšej triede s 21,79%. Ďalší segment v poradí, MPV, zaujal už len 4,70% zákazníkov a ostatné segmenty pod štyri percentá.
Nová Škoda Octavia

Test Škoda Octavia 1.5 TSI G-Tec na CNG: Alternatívny svet

Mnoho ľudí žije vo svojom alternatívnom svete, v ktorom akoby neplatili pravidlá, ktorými sa riadia ostatní. Škoda však vidí alternatívu inak. Octavia vo verzii 1.5 TSI poháňanej stlačeným zemným plynom CNG prináša alternatívu, ktorej chceme uveriť.

### Elektromobily sú marginálne, no hybridy vytláčajú čistý benzín V roku 2020 sa na Slovensku predalo menej ako tisíc elektromobilov, i keď pomer elektrifikovaných pohonov ako takých stúpol. Záujem o elektromobily vzrástol o 456 %, čo predstavuje 918 predaných kusov a celkový trhový podiel 1,2 %. Preto klesol aj celkový podiel benzínových a naftových motorov v nových autách. Zatiaľ čo v roku 2019 sa čisto benzínový pohon nachádzal v 69,90% áut, v roku 2020 to už bolo 62,41%. Naopak, naftové motorizácie vyrástli z 25,11% na 26,19% .Automobilky za to vďačia hybridom, ktoré sa stali pomerne dostupnými. Škoda na trh umiestnila okrem konvenčných spaľovacích pohonov aj tie hybridné a plug-in hybridné (**Superb iV PHEV**, 175 ks), ale aj čisto elektrické. Dopredal sa model **CITIGO iV** (165 ks) a prišiel prvý od základov vystavaný elektromobil, **Enyaq iV**. Ten sa však na našich cestách objaví až v prvej polovici tohto roka.
Škoda Enyaq iV

Škoda dnes spustila výrobu Enyaq iV, my sme „vyskúšali“ jeden z prvých kusov na Slovensku

Majitelia novej Škody Enyaq iV môžu získať aj univerzálnu nabíjaciu kartu MyPowerPass platnú pre 140-tisíc nabíjacích staníc v Európe.

### Jednotkou pre retailových aj firemných zákazníkov Na Slovenku patrí značke Škoda už tradične prvenstvo v predaji firemným zákazníkom. Minulý rok získala trhový podiel až 24,9 %. To znamená, že **takmer každé štvrté auto predané v tomto segmente malo na kapote okrídlený šíp**. Trhový podiel tak oproti predchádzajúcemu roku vzrástol o 1,3 %. Ešte výraznejší nárast zaznamenal retailový segment. Ten narástol nielen v rámci trhového podielu na 17,5 % (nárast o 4,8 % oproti roku 2019), ale aj v absolútnych predajných číslach. Kým v roku 2019 ŠKODA dodala retailovým klientom 4 400 vozidiel, minulý rok to bolo 4 523 kusov. Rastúci trend zaznamenala ŠKODA ešte pred nástupom pandémie a podarilo sa jej ho vďaka atraktívnej ponuke nových modelov, spolupráci s partnerom VOLKSWAGEN Finančné služby, stabilným dodávkam, pružnému prispôsobeniu situácie a proaktívnemu prístupu celej siete autorizovaných partnerov, udržať. „*Chcem sa úprimne poďakovať našim klientom za prejavenú dôveru. Bez nich by sme toto náročné obdobie prekonať nedokázali. Robíme všetko preto, aby sme dokázali zabezpečiť ich potreby a boli im skutočne blízko. Aj vďaka spolupráci s najširšou sieťou našich profesionálnych autorizovaných partnerov, ktoré flexibilne reagovali na požiadavky zákazníkov, sme dokázali poskytovať naše služby a pritom spĺňať prísne nariadenia Úradu verejného zdravotníctva*“, hovorí **Jaroslav Hercog** a dodáva: „*Minulý rok preveril našu schopnosť nevzdávať sa a prinášať netradičné riešenia v zdanlivo bezvýchodiskových situáciách, čo potvrdili aj naše predajné výsledky*.“




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk