Katalyzátor vyrežú z auta aj priamo pred domom. Ich výkup a predaj je dobrý biznis

Bratislava, Senec, Sereď, Ružomberok: Pozor na zlodejov katalyzátorov, ich krádeže sa u nás rozmáhajú a zdá sa, že na veku auta nezáleží.
Vydané  Text: 
Krádeže áut sú kvôli moderným technológiám zabezpečenia vozidiel, ale pre pripravenosť polície, čoraz náročnejšie. Napriek tomu sa stále dejú a v snahe takúto krádež čo najrýchlejšie odhaliť vznikla napríklad aj iniciatíva [HAKA – Hľadá sa kradnuté auto od Štefana Farkaša, ktorý nám pred rokom poskytol rozhovor](https://www.autoviny.sk/reportaze/119727/precitajte-si-rozhovor-so-zakladatelom-skupiny-haka-stefanom-farkasom). Každý záujemca o kúpu jazdeného auta si môže navyše svoju potenciálnu kúpu preveriť prostredníctvom [verejne prístupného registra vozidiel v pátraní polície](https://www.minv.sk/?odcudzene-mot-vozidla). Autičkári, ale aj „menší zlodeji“ majú však ďalšie metódy, ako sa obohatiť aj bez krádeže celého vozidla. Namiesto krádeže celého auta sa ukazuje ako finančne pomerne zaujímavá krádež iba jedného či niekoľkých komponentov, ako napríklad katalyzátora. Ten je pomerne ľahko dostupný z podvozku auta a keď páchateľ vie, čo robí, má katalyzátor z auta odstránený v priebehu niekoľkých sekúnd. Stačí mu na to jedna akumulátorová uhlová brúska, ktorú dnes v obchodoch kúpite za niekoľko desiatok eur. O tomto spôsobe vykrádania áut sme informovali už v minulosti a téma vzbudila značný čitateľský záujem. V tom prípade však zlodeji odcudzili celé vozidlo, aby ho následne v lese rozobrali a jeho torzo nechali tak:

Zlodeji áut majú nové praktiky: vykuchajú mu interiér a nechajú ho v lese

Nová generácia zlodejov vie, za čo sa na čiernom trhu platí najviac, ostatné ich nezaujíma.

Na krádeže katalyzátorov priamo na parkovisku pred domom upozornil jeden z odoberateľov príspevkov skupiny HAKA a bohatá diskusia poukázala na to, že motoristi majú skutočne problémy s krádežami katalyzátorov.
Zdá sa, že postup zlodejov je vždy rovnaký – vyhliadnu si auto, ktoré je vybavené katalyzátorom, dostanú sa k nemu pravdepodobne poležiačky bez akéhokoľvek zdvíhania vozidla a pomocou reťaze na potrubie alebo akumulátorovej uhlovej brúsky (flexky) vykroja katalyzátor z výfukového systému. Zdanlivo hlučný proces v skutočnosti nemusí byť pre nikoho alarmujúci, pretože sa jedná len o nanajvýš desiatky sekúnd. „Nám tak pred domom odpílili. Vôbec nebolo nič počuť,“ odpovedá na otázku o nápadnej hlučnosti krádeže Erik V. zo skupiny HAKA. Podľa toho, čo píšu ľudia, sa s krádežami katalyzátorov v uplynulej dobe stretli nielen v Bratislave, ale aj v Štúrove, Senci, Zlatých Moravciach, Ružomberku či Seredi. Ľuboš H. poukázal na prípad zo Serede, kde zlodeji vykradli dve Škody Felicia:
 

Prečo sa vôbec kradnú katalyzátory?

Katalyzátory, alebo celé filtre pevných častíc DPF/FAP, sú pomerne lukratívnym tovarom na internete, čoho dôkazom sú početné firmy a aj jednotlivci vykupujúci tieto automobilové diely. Výkup katalyzátorov sám o sebe nie je problémový, napokon je to spôsob, ako sa ho jeho majiteľ môže zbaviť rozpredaním na náhradné diely. Skutočným problémom je fakt, že výkupy katalyzátorov neoverujú ich pôvod. Aby som si tento predpoklad overil, obvolal som tri spoločnosti vykupujúce katalyzátory z celého Slovenska. Všetci traja zástupcovia spoločností si vyžiadali anonymitu a neradi odpovedali na moje otázky o overovaní pôvodu. Z ich odpovedí ale vyplýva, že pôvod katalyzátorov neoverujú, pritom mohli potvrdiť, že to robia. Neoverovanie pôvodu nahráva do kariet ich zlodejom. Ak si už nejaká spoločnosť s výkupom overuje pôvod, zlodeji majú iné možnosti, ako ukradnutý tovar monetizovať – stačí, aby si vytvorili inzerát, napríklad na Bazoši, a tam predávali desiatky katalyzátorov naraz.
Inzeráty sú obyčajne veľmi strohé, bez zverejneného telefónneho čísla, s dočasnou e-mailovou adresou. Samozrejme, **nemožno automaticky každý inzerát kategorizovať ako ponuku zlodeja**, pretože sa môže skutočne jednať o legálne zakúpené diely. Používané katalyzátory sa na internete vykupujú a predávajú za ceny, ktoré určuje voľný trh. Pri výkupe zaň dostanete od 17 do viac ako 600 eur, v závislosti od výrobcu, stavu, dopytu na trhu. Neplatí však zdanlivá priama úmera, že čím je automobilka prémiovejšia, tým má vyššie ceny katalyzátorov. Pri predaji sú potom ceny, pochopiteľne, mierne vyššie. Zisk na jednom katalyzátore sa pohybuje v rozpätí od desiatok až po stovky eur pri konvenčnom výkupe, pri priamom predaji kradnutého tovaru je celá tržba z predaja ziskom. Rovnako realisticky však môžeme predpokladať, že kradnuté katalyzátory a filtre pevných častíc sú rozoberané na suroviny alebo sú exportované do zahraničia, predovšetkým do Poľska. Práve Poľsko sa považuje za nášho neslávne známeho suseda, pokiaľ sa jedná o obchod s kradnutými autodielmi, ako aj celými autami.  

Ako sa chrániť pred krádežou katalyzátora?

Krádež katalyzátora je pomerne triviálna záležitosť, zručný človek ju zvládne za niekoľko desiatok sekúnd. Ale zabezpečenie katalyzátora už tak triviálne nie je, nakoľko sa obyčajne jedná o dokonale odkrytý diel vo výfukovom systéme vozidla. A ten je dostupný prakticky komukoľvek, kto sa vojde pod auto alebo má so sebou jednoduchý hever.

Niektorí diskutujúci ako riešenie ponúkli to, ktoré spravili oni, teda, že si katalyzátor z auta demontovali. Nie je to legálne a ani správne, navyše tým pôvodne nesledovali ochranu pred krádežou. Demontáž katalyzátora je na Slovensku pomerne častým javom (tzv. KAT OFF), podobne ako zaslepovanie EGR a ďalšie podobné „tuningy“. Motoristi tým sledujú zlepšenie vlastností motora alebo rebéliu proti zákonu, ktorý prinútil automobilky katalyzátory používať. Ich použitie ale má svoj účel a motorista nesmie jazdiť na aute, ktoré má demontovaný katalyzátor. Takéto vozidlo navyše neprejde povinnou emisnou/technickou kontrolou, ak technik nedostane úplatok.

Kurióznym riešením sa zdá byť privarenie klietky okolo katalyzátora priamo na podvozok. Do akej miery je takýto zásah legálny a bezpečný, je však sporné.

Kto nemá záujem zasahovať do konštrukcie podvozka a výfukového systému a chce napriek tomu zvýšiť bezpečnosť tohto často kradnutého dielu, mal by zvážiť inštaláciu lepšieho autoalarmu alebo jednoducho parkovať na miestach, z ktorých nie je fyzický prístup k podvozku vozidla – napríklad hneď vedľa vyšších obrubníkov alebo vedľa iných vozidiel. No ani to nie je garantovaná ochrana.

Video: Krádež 13 áut za 6 minút. Za všetko môže bezkľúčový vstup

Video poukazuje na jednoduchosť krádeže novších automobilov vybavených systémom Keyless, teda bezkľúčovým vstupom, prípadne aj bezkľúčovým štartom.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia