Grafy: Ako na našich cestách narástol počet áut za 37 rokov? Mestá situáciu nezvládajú oprávnene

Za uplynulých 37 rokov stúpol počet prihlásených áut na takmer trojnásobok. Koľko áut ale bolo vyradených?
Vydané  Text: 
AKTUALIZÁCIA – Keď sa staršie ročníky zvyknú sťažovať na enormný počet áut na slovenských cestách, mali by ste im ukázať tieto čísla a grafy. Majú totiž pravdu, áut začína byť najmä vo významnejších mestách viac, ako zvláda miestna dopravná infraštruktúra. Nárast počtu prihlásených vozidiel obyčajne odráža stúpajúcu životnú úroveň obyvateľstva, ale aj to, že ceny jazdených vozidiel klesajú natoľko, že si ich môžu dovoliť aj ľudia z nižších príjmových skupín. V súčasnosti si môžete jazdené auto schopné prejsť aktuálnymi technickými a emisnými kontrolami už za menej ako tisíc eur, ceny vozidiel v slabšej technickej kondícii stoja dokonca neraz menej ako tri stovky. Ministerstvo vnútra SR pravidelne zverejňuje celkový počet evidovaných vozidiel na Slovensku a dáva tak možnosť pozrieť sa na vývoj trhu s novými i jazdenými autami v pomerne širokom časovom rozpätí až 37 rokov. Ministerstvo uvádza počty vozidiel od roku 1983 až do uzatvoreného roku 2019. Zatiaľ čo v roku 1983 bolo na území dnešnej Slovenskej republiky, ktorá bola vtedy súčasťou Československa, 1 271 206 vozidiel všetkých kategórií, v roku 2019 to bolo 3 286 249 kusov vozidiel. Za 37 rokov narástol počet vozidiel na našich cestách na 2,5-násobok stavu z roku 1983. Tento údaj zohľadňuje aj odhlásené vozidlá.
Pripomíname, že sa jedná o celkové počty evidovaných vozidiel, nielen počty nových evidencii – tie sa počítajú až od roku 2003 (79 099) do 2019 (134 703).
Letmým pohľadom na graf ďalej zistíme, že až na drobné zakolísania trhu v rokoch 1999 a 2006 je trend nárastu počtu vozidiel na našich cestách nepretržitý. Najvýraznejšie však začali nové autá pribúdať od roku 2009, teda až v posledných desiatich rokoch. Aby sme mali do celkového počtu vozidiel na našich cestách lepší vhľad, je potrebné zohľadňovať aj **počty odhlásení z evidencie**, teda počty definitívnych vyradení vozidiel z evidencie v Slovenskej republike. Tento údaj ministerstvo zverejňuje od roku 2003, pričom najviac vozidiel sa vyraďovalo v rokoch 2005 (203 291 ks) a potom s výrazným odstupom v roku 2009 (113 844 ks). Príčina je zrejmá, bolo ňou takzvané šrotovné, kedy štát poskytol ľuďom i firmám dotáciu pri vyradení staršieho vozidla z evidencie a pri nákupe nového.
Bude zaujímavé sledovať, ako štatistiky budú vyvíjať v tomto a nasledujúcom roku. Predpovede sú rôzne a niekedy celkom odlišné. Niektoré odhady hovoria o tom, že počty nových evidencií nových áut a vozidiel ako takých budú výrazne klesať, pretože ľudia nebudú mať kvôli koronakríze peniaze, iné predpovede sú presne opačné. Inokedy sa pripomína možný dramatický vzostup predaja jazdených áut a ich odkupoania, čo by opäť spôsobilo možný pokles predaja nových áut. Takáto reália by sa musela nutne premietnuť aj slovenskej ekonomiky závislej na automobilovej výrobe a odbyte nových áut.

Ak ľuďom zakážu autá, bude to útok na ich slobodu, tvrdí odborník na mobilitu

Rozprávali sme sa s Vladimírom Orthom zo spoločnosti United Technologies o tom, ako vyzerá budúcnosť dopravy na Slovensku, v Európe a čo čaká motoristov, ak bude počet áut na cestách naďalej rásť.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia