Kupujete autosedačku? Tieto striktné kritériá by mala spĺňať

U detí vo veku od 4 do 8 rokov sa môže len pomocou podsedáku znížiť riziko vážneho zranenia o 45%.
Vydané  Text: 

Kupujete autosedačku? Tieto striktné kritériá by mala spĺňať

Pri autonehodách každý rok umierajú, alebo sa zrania tisíce malých detí. Jednou z najdôležitejších úloh, ktorú ako rodič máte, je zaistiť bezpečnosť vášho dieťaťa vo vozidle. Autosedačka je riešením. Výber autosedačky pre novorodenca je jednou z primárnych vecí, ktoré musíte urobiť ešte pred jeho príchodom na svet. Podľa zákona je nutné mať v aute správne nainštalovanú sedačku, aby ste mohli svoje dieťa vziať domov. Rozhodnutie, ktorá je pre vaše dieťa vhodná, si bude vyžadovať čas a trocha prieskumu, pretože existuje množstvo rôznych modelov, od sedačiek iba pre kojencov, cez konvertibilné sedačky až po takzvané „boostery“. Aby sme vám to zjednodušili, poradíme vám, čo hľadať, resp.aké kritériá musí kvalitná autosedačka splniť. A potom si už len stačí preštudovať test najlepších autosedačiek, ktorý vám predstaví to naj, čo momentálne na trhu máme a vybrať si tú, ktorá spĺňa vaše požiadavky.
zdroj: Maria Sbytova/shutterstock.com

Prečo je autosedačka dôležitá?

Vedeli ste, že autonehody sú hlavnou príčinou úmrtí detí všetkých vekových skupín? Ak sú však autá aj tak také nebezpečné, prečo sa trápiť s niečím takým ako správna autosedačka a správna inštalácia? Pretože môžete výrazne znížiť riziko zranenia alebo zabitia vášho dieťaťa! U detí v autosedačkách možno riziko vážnych zranení znížiť kdekoľvek od 72% do 82% v porovnaní s deťmi len s bezpečnostnými pásmi! Profesionáli v oblasti automobilového poistenia odhadujú, že riziko úmrtia pri autonehode možno pri použití autosedačky znížiť o 28%. A nekončí to, ani keď dieťa trochu vyrastie. U detí vo veku od 4 do 8 rokov sa môže len pomocou podsedáku znížiť riziko vážneho zranenia o 45%. Ako to autosedačka dokáže? Tak, že odnesie väčšinu sily zrážky. Rovnako ako bezpečnostný pás chráni dospelých presmerovaním sily nárazu na najsilnejšie časti tela (panva a rebrá), autosedačka robí to isté pre deti. V zásade poskytuje silný spojovací bod s autom, ktorý udržuje dieťa stabilizované a to všetko pri absorpcii nárazových síl. Každý typ slúži určitému účelu:
  • sedačky otočené proti smeru jazdy majú čalúnenie, štruktúru a bezpečnostný pás potrebný na to, aby bolo menšie dieťa v bezpečí chránením hlavy, krku a chrbtice.
  • sedačky otočené v smere jazdy poskytujú nepretržitú ochranu krku a chrbtice a správne zadržiavanie väčšieho dieťaťa
  • podsedáky „boostery“ dostanú deti do správnej polohy, aby bezpečnostný pás zasiahol ich silnejšie oblasti, aby mohol silu nárazu rozložiť na širšiu oblasť

V akom type autosedačky by malo sedieť vaše dieťa?

Bolo by pekné, keby existovali univerzálne vodítka výšky a hmotnosti. Kúpa a používanie autosedačiek by boli skutočne jednoduché. Výrobcovia stanovujú vlastné výškové a hmotnostné limity na základe konštrukcie každej jednotlivej autosedačky. Väčšina čísel je podobných, takže existuje niekoľko základných usmernení. A zlatým pravidlom je, že deti by mali byť v každom type sedačky čo najdlhšie, než prejdú k ďalšiemu levelu. Pediatri nemajú vekové smernice pre používanie autosedačiek; namiesto toho odporúčajú dodržiavať limity hmotnosti a výšky výrobcu autosedačky. Je to tak preto, lebo deti nie sú všetky rovnako veľké a sedačky tiež nie sú všetky koncipované rovnako. Niektoré deti rastú rýchlejšie ako iné, takže ak je to možné, vždy postupujte podľa hmotnosti a výšky dieťaťa a obmedzení výrobcu sedačky. Nižšie sa pozrieme na jednotlivé typy zblízka, ale ešte predtým si povieme prečo hľadať autosedačku s označením I-Size, nezávisle od typu.
zdroj: Africa Studio/shutterstock.com

Čo znamená označenie i-Size?

i-Size je európska bezpečnostná norma pre detské autosedačky. Je súčasťou smernice ECE R129, ktorá časom úplne nahradí starý bezpečnostný predpis ECE R44, ktorý je ešte tiež v platnosti. Ide o to, že všetky autosedačky nakoniec budú spĺňať ešte prísnejšie bezpečnostné normy i-Size. Aby ste mohli používať autosedačku i-Size, vaše auto musí mať konektory Isofix. Nie všetky vozidlá však tieto konektory majú.Na rozdiel od ECE R44, test pre i-Size bude posudzovať aj bočný náraz. Nová norma i-Size ukladá, že rodičia budú musieť voziť svoje dieťa proti smere jazdy, pokiaľ nedosiahnu najmenej 15 mesiacov veku. Nová klasifikácia výšky a veku udáva, kedy je možne dieťa presunúť do autosedačky ďalšej kategórie i-Size.

Čo musí spĺňať autosedačka podľa I-Size normy?

  • autosedačka musí byť upevnená v autách pomocou isofixu
  • autosedačka musí mať ochranu proti bočnému nárazu
  • má vnútorné bezpečnostné viacbodové pásy
  • kategória autosedačky je označená podľa výšky dieťaťa – je určená pre deti od narodenia do 105 cm
  • je zaistená 100% kompatibilita medzi vozidlom a i-Size autosedačkou
  • maximálna váha autosedačky vrátane dieťaťa je 33kg

Rozdelenie autosedačiek podľa i-Size

  • i-Size 40 – 83 cm („vajíčka“, zodpovedajúce váhovému zaradeniu 0-13 kg v starej norme)
  • i-Size 76 – 105 cm („stredná kategória“ 9-18 kg v starej norme)
  • i-Size 100-150 cm („najvyššia kategória“, 15-36 kg v starej norme)

Typy autosedačiek

Než začnete nakupovať, je užitočné mať prehľad o rôznych typoch autosedačiek.

Autosedačky smerujúce proti smeru jazdy

Tento typ autosedačky je špeciálne navrhnutý na inštaláciu chrbtom dieťaťa smerom k prednej časti vozidla. Znižuje sa tak preťaženie na malé deti v prípade čelných nárazov. Existuje niekoľko typov autosedačiek otočených dozadu:
  • kojenecký nosič s/bez podstavca
  • autosedačka iba proti smeru jazdy
  • konvertibilná autosedačka
  • autosedačka 3 v 1 alebo 4 v 1
Každá z nich má určitý typ štruktúry, ktorá pomáha udržiavať hlavu a krk vášho dieťaťa podopreté a chránené. Dosahuje to tým, že má tvarovaný dizajn so silným plastovým a / alebo oceľovým rámom, ako aj bočnými polstrami a extra ochranou hlavy. Keď zvážite, že priemerná dopravná nehoda môže dosiahnuť viac ako 30 G, naozaj sa potrebujete ubezpečiť, že sila nárazu nie je úplne namierená na vaše dieťa. Preto je tento silný dizajn v kombinácii s 5-bodovým bezpečnostným pásom, ktorý prerozdelí silu nárazu, taký dôležitý. Dôrazne sa odporúča, aby vaše dieťa zostávalo chrbtom v smere jazdy čo najdlhšie a do maximálnej výšky / hmotnosti špecifikácie autosedačky. Mnoho rodičov, najmä rodičia s deťmi, ktoré sú veľké na svoj vek, sú nadšení, že môžu autosedačku otočiť, ale to jednoducho nie je dobrý nápad! Aj keď môže byť vaše dieťa na svoj vek vysoké alebo ťažké, jeho pohybový aparát a nervový systém nie sú dostatočne vyvinuté. Pozrime sa napríklad do Švédska. Podľa štúdie, ktorú cituje odborný časopis Pediatrics, zostáva veľa detí vo Švédsku chrbtom k smeru jazdy až do veku 4 rokov, kedy sú potom premiestnené na podsedák. Miera závažných úrazov detí sa znížila o 90%. To znamená, že dokonca aj väčšie deti otočené proti smeru jazdy môžu takmer vylúčiť vážne zranenia pri zrážke s autom! Využívajte teda sedačku chrbtom dozadu čo najdlhšie!
zdroj: Halfpoint/shutterstock.com

Autosedačky smerujúce dopredu

Autosedačky smerujúce dopredu napodobňujú dizajn závodných automobilových sedadiel. Majú dodatočnú oporu pozdĺž trupu, ramien a zadnej časti hlavy a zároveň poskytujú okrídlenú opierku hlavy, ktorá pri nehode ochráni hlavu pred úlomkami. Najdôležitejšou časťou autosedačky otočenej proti smeru jazdy však musí byť päťbodový bezpečnostný pás. S piatimi bodmi kontaktu so sedadlom – dvoma ramenami, dvoma bokmi a prackou medzi nohami – je možné znovu rozložiť silu nárazu. Ramená a panva sú najsilnejšie časti tela, a to platí aj pre deti. Mať silnú sponu na hrudi cez hornú časť pomáha zabezpečiť, aby vaše dieťa zostalo počas sily nehody pripútané. Mnoho detí bolo vyhodených z autosedačky, pretože spona na hrudi bola príliš nízko a sila bola taká veľká, že ich jednoducho vystrelilo medzi popruhy a hore a von z autosedačky.

„Booster“ sedačky

Predtým, keď dieťa prerástlo autosedačku a išlo priamo k bezpečnostnému pásu, zostala „hluchá“ perióda, obzvlášť keď bezpečnostný pás nepasoval správne. Teraz existujú pre tento medzičas podsedáky – tzv. booster sedačky. Pomáhajú vášmu dieťaťu stať sa dostatočne vysokým, aby bezpečnostné pásy sadli správne. Väčšina bezpečnostných pásov dieťaťu správne nesedí, kým nedosiahne čo je zvyčajne okolo 8 až 12 rokov. Booster sedačky s polohovacím pásom umožnia pásu sedieť dieťaťu cez boky namiesto brucha. Držia tiež ramennú časť pásu od krku a tváre. Booster sedačky pomáhajú vyhnúť sa tomu, čo odborníci nazývajú „syndróm bezpečnostného pásu“, ktorý zahŕňa vážne poranenia chrbtice a brucha pri dopravnej nehode. Väčšinou fungujú tak, že vášmu dieťaťu pridajú výšku a jeho chrbát sa opiera o sedadlo. Bežne nájdete boostery bez operadla aj s vysokým chrbtom. Výhodou modelu s vysokým operadlom je, že poskytuje dodatočnú ochranu hlavy a trupu pri nehode z dôvodu zvýšenej stability a vypchávky, ktorá absorbuje silu nárazu.

… a nakoniec bezpečnostný pás. Od chvíle, kedy sadne, už navždy!

Hoci sme prebrali všetky základné typy autosedačiek, je tu ešte jedna posledná bezpečnostná poznámka, ktorú je potrebné zvážiť. Najnovšie odborné odporúčanie je, aby všetky deti do 13 rokov sedeli na zadnom sedadle s bezpečnostným pásom. Je to oveľa bezpečnejšie, pretože je to v strede vozidla. Aj keď vaše dieťa prerástlo autosedačky a podsedáky, nechajte ho na zadnom sedadle až do veku 13 rokov. Zdroje informácií: .







Inzercia

Inzercia