Aká je spoľahlivosť naftových motorov dCi od Renault-Nissan?
Povesť áut značky Renault s naftovým motorom nie je práve najpozitívnejšia. V nasledujúcom prehľade sa dozviete, aká je spoľahlivosť jednotlivých motorov dCi.
Vydané Text: Redakcia (m)
ⓘ Článok je preklad z originálu vydaného 7.12.2020 Emisná norma Euro 3 z konca 90. rokov automobilky Renault a Nissan donútila uviesť na trh pohonné jednotky dCi, ktoré boli prvými motormi s priamym vstrekovaním paliva so systémom common-rail. Profit z toho mali predovšetkým vodiči, keďže norma Euro 3 nebola taká prísna a priame vysokotlakové vstrekovanie zlepšilo nielen chod auta, ale aj jeho spotrebu a výkon. Otáznik však visel nad ich spoľahlivosťou. ### 1.5 dCi Najmenší motor z radu bol v čase svojho uvedenia veľmi populárny. Vyznačoval sa najmä schopnosťou spraviť jazdu dynamickou, ale tiež veľmi dobrou spotrebou. Čo však bola jeho nevýhoda, boli jednoznačne príliš drahé vstrekovače Delphi. Tie boli navyše citlivé na kvalitu nafty, ktorá v čase platnej normy Euro 3, teda na prelome milénia, ešte nebola nič moc. Dnes je to azda o čosi lepšie. Ďalším problémom, ktorému majitelia tohto motora čelili, bolo časté zasekávanie vysokotlakového čerpadla. S príchodom normy Euro 4 sa úpravou motora viac-menej vyriešil problém so vstrekovacím čerpadlom, ale citlivosť na kvalitu nafty pretrvávala. Objavil sa pritom nový problém – zadieranie kľukovky, ojničných ložísk. Tento problém však nepotrápil vodičov, ktorí si skrátili doporučený interval na výmenu oleja o polovicu. V čase platnosti noriem Euro 5 a 6 vykazovali najmenšie jednotky dCi lepšiu spoľahlivosť. Takmer úplne sa vyriešil problém s ložiskami a vstrekovačmi. Problémom v tomto období sa stal filter pevných častíc. Ten fungoval dobre iba počas jazdy na diaľnici, mesto mu robilo problém a vyžadoval si pravidelnú regeneráciu. Najnovší 1.5Blue dCi, ktorý je napríklad v ľahkom SUV Dacia Duster, sa prejavuje veľmi dobrými vlastnosťami, ako sú úsporná prevádzka a kultivovanosť, pričom sa neukázali ani problémy so vstrekovaním močoviny. ### 1.9 dCi Táto motorizácia nemá veľmi dobrú povesť, treba však povedať, že nie vždy je problém iba v motore. V prípade jedna-deviatky je najčastejším problémom turbo. Príčin tohto problému je hneď niekoľko. V prvom rade je to natiahnutie servisného intervalu na výmenu oleja na 30 000 kilometrov, ďalej malá olejová náplň (s objemom 4720 ml), ktorá navyše v kombinácii s malým olejovým filtrom prestala fungovať po asi 15-20 000 najazdených kilometrov. Dôsledkom toho bolo, že čiastočky karbónu vydreli ložisko turba. Renault sa pokúsil o čiastočnú nápravu zväčšením olejového filtra, ale keďže interval výmeny oleja zostal rovnaký, životnosť mu to veľmi nepredĺžilo. Aj v tomto prípade však nájdeme svetlú výnimku, ktorou je najvýkonnejší variant motoru 1.9 dCi s maximálnym výkonom 96 kW. Ten bol použitý v dvojkovej Lagune po facelifte, ktorej turbo bolo chladené vodou a čerpadlo dokázalo fungovať ešte chvíľu po vypnutí zapaľovania. Ak aj napriek mnohým nevýhodám zvažujete kúpu ojazdeného auta s naftovým motorom 1.9 dCi, zamerajte sa predovšetkým na turbo, ktoré nesmie pískať ani hučať. Všímajte si tiež netesnosti motora a olej meňte po 15 000, ideálne už po 10 000 kilometroch. ### 1.6. dCi Na záver sme si nechali to najlepšie, keďže predchádzajúce naftové motory sme veľmi nešetrili. Jedna-šestka je jednoznačne z týchto motorov najspoľahlivejšia, aj keď značne komplikovanejšia. Motor sa vyznačuje výbornou dynamikou a spotrebou a vstrekovanie od firmy Bosch je tiež spoľahlivé. Dokonca aj dvojhmotový zotrvačník sa nekazí a rozvody sú riešené spoľahlivou reťazou. Dbať by ste však mali na pravidelnú regeneráciu filtra pevných častíc. V prípade kúpy jazdenky je tento motor asi najlepšia voľba od Renaultu.
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia