Fascinácia: Porsche 911 a električka T14 „Porsche“

Nie je Porsche ako Porsche. Takýto drahý model v Stuttgarte ešte nevyrobili. Stojí viac ako 2 milióny eur a v Česku ním chodia do práce.
Vydané  Text: 
Japonci krútia hlavou, Nemci sa divia a Američania ticho závidia. Toľko Porsche, ako majú naši susedia v Prahe, nestretnete ani v Monte Carle. Dorastenci, dôchodcovia, mamy s kočíkmi – tí všetci v nich brázdia hlavné mesto Českej republiky. S automobilmi nemeckého výrobcu nemajú tieto moderné električky, ktorých jazdí po Prahe šesťdesiat, priamo nič spoločné. Vpredu si dokonca nosí znak plzenskej Škody Transportation a oficiálne sa volajú Škoda Elektra 14T, napriek tomu im nikto nepovie inak ako Porsche. S touto stuttgartskou značkou ich však aj tak niečo spojuje – vonkajší vzhľad je totiž dielom spriazneného štúdia Porsche Design. Tú založil Ferdinand Alexander Porsche, tvorca tvarov legendárnej „deväťstojedenástky“. Stretnutie električky navrhnutej týmto štúdiom s poslednou verziou Carrery, ktorá sa v rôznych podobách vyrába už viac ako 40 rokov, je tiež symbolické.
Majú tieto dve menovkyne vôbec niečo spoločné? Celkom určite cenu v miliónoch, modernú techniku a tiež rad ocenení. Škoda 14T dostala cenu centra dizajnu v Českej republike za vynikajúci výrobok v roku 2007. Aj 911 má na konte viacero cien. Strieborno-červená električka sa skladá z piatich článkov navzájom spojených kĺbmi a krycími mechmi. Je viac ako šesťkrát dlhšia ako Carrera, dvadsaťpäťkrát ťažšia a dvadsaťjedenkrát drahšia ako Porsche. Zatiaľ čo v 911 sa sedí nízko nad vozovkou, vodič električky pozoruje premávku z nadhľadu. Jej klimatizovaná kabína pripomínajúca kokpit lietadla je hermeticky oddelená od priestoru pre cestujúcich. Je to paradoxné, ale tento bezmála štyridsaťtonový kolos sa otvára miniatúrnym kľúčom. „Vodič nastupuje do pražského vyhotovenia električky samostatnými dvermi, na rozdiel od poľského variantu,“ hovorí náš sprievodca pán Rašín a pokračuje: „Oficiálne sa do tohto stroja vojde 279 pasažierov, v špičkách je to ešte viac.“ To pilot Carrery zoberie do auta maximálne troch ďalších, aj to skôr výnimočne. Zadné miesta sú totiž vyslovene núdzové. Ani v električke 14T nie je napriek jej mohutnosti v niektorých uličkách dostatok miesta pre stojacich pasažierov a obľube sa neteší ani úzke sedadlo „matka s dieťaťom“. Zatiaľ čo Carrera je aj v novej podobe kupé zo starej školy s klasickými analógovými prístrojmi a so spínacou skrinkou vľavo vedľa volantu, hlavným prístrojom v kabíne električky je rozmerný farebný LCD displej. Miera individualizácie Carrery je široká, električke napriek tomu môže závidieť štandardne vyhrievané čelné sklo či kamerový systém. Obraz z ôsmich kamier umiestnených vzadu, po bokoch aj vnútri vozidla sa premieta na obrazovku situovanú nad čelným sklom.
„V Carrere sa cítim v porovnaní s električkou ako vo zvieracej kazajke,“ hodnotí po usadnutí za volant 911 strojvedúci Rašín. Na rozdiel od Porsche sa električka 14T neovláda pedálmi, ale pákou po vodičovej ľavej ruke. Namiesto pedálov je v električke nastaviteľná vyhrievaná podložka, ktorou sa dajú ovládať pieskovače (sypanie piesku pri prešmykovaní kolies) a výstražný zvonec. Aj v plnej prevádzke si šesť asynchrónnych trakčných motorov električky len šveholí. To oveľa menšie Porsche narobí v uliciach mesta hluku poriadne veľa, a to zvlášť, keď jeho šesťvalec s protiľahlými piestami poriadne vytočíte. Stuttgartský model má iba pohon zadných kolies, zatiaľ čo 14T má poháňané všetky tri podvozky. Po zrýchlení Carrera električke rýchlo utečie a dá sa s ňou prekročiť hranicu 300 kilometrov za hodinu. To je päťnásobok toho, čo električke dovolí obmedzovač, a v zákrutách je rozdiel ešte väčší. Tam jej elán krotí rýchlostné oblúkové čidlo. Vodič električky si tak v porovnaní s pilotom Porsche neužije zďaleka toľko zábavy. „Keď sa vám do cesty postaví auto, nestáva nič iné, len sa držať rukoväte pred sebou a spoľahnúť sa na brzdy,“ hovorí strojvedúci. Tie si svojím výkonom s Carrerou nič nedarujú. Škoda 14T má okrem elektrodynamických, z ktorých sa brzdná energia prenáša do trolejov, na každej náprave aj elektrohydraulické kotúčové a v krajnej núdzi aj koľajnicové brzdy. V priebehu svojej dennej šichty obvykle električka nabehá približne 300 km, teda o necelú stovku menej ako Carrera na jednu nádrž. Je to síce náhoda, ale možno by sa v tom dala nájsť aj určitá symbolika. Predajca našej Carrery a vozovňa, kam sa na noc ukladajú 14T, sú vedľa seba situované veľmi blízko. Text: Vladimír Löbl Foto: Jiří Steiger TECHNICKÉ ÚDAJE Škoda Elektra 14TPorsche 911 Carrera S**Pohon** 6 elektromotorovbenzínový motor 3,6 l**Maximálny výkon**kW6 x 90283**Prevodovka** dvojstupňová redukčnášesťstupňová manuálna**Dĺžka**mm30 2504 435**Šírka**mm2 4601 808**Výška**mm3 4001 300**Pohotovostná/celková hmotnosť**kg38 300/60 0001 500/1 830**Maximálna rýchlosť**km/h 60302**Poháňaná náprava** všetky 3zadná**Počet sedadiel** 694**Miesta na sedenie/státie** 69/2104/0**Výrobca** Škoda Transportation, ČeskoPorsche AG, Nemecko**Cena**€2 148 14895 139,64