200-tisíc kilometrov bez výmeny oleja vďaka prenosnej čističke – ako to celé dopadlo?
Je to nezmysel alebo produkt, ktorý by mohol zmeniť svet motorizmu? Zisťovali sme, čo sa s ním stalo.
Vydané Text: Erik Stríž
Čistenie malo prebiehať veľmi jednoducho, zo zariadenia trčia dve hadičky, ktoré vložíte do príslušných olejových otvorov v motorovom priestore a ďalšie dva káble napojíte na autobatériu. Vďaka elektrine z batérie sa spustí čerpadlo a filtračný proces, na konci ktorého vychádza očistený olej.
Vraj je touto metódou po jednej kompletnej výmene oleja vyjazdiť až 200-tisíc kilometrov. K takémuto fitračnému procesu mal vodič pristupovať každých 10-tisíc kilometrov, ak jazdil v meste, prípadne každých 20-tisíc kilometrov, ak jazdil prevažne diaľnice.
### Ako to ale celé dopadlo?
Po troch rokoch od uvedenia prvých správ na internete stále funguje webstránka spoločnosti a naďalej uvádza výhody svojho produktu, avšak bez možnosti jeho zakúpenia. Je evidentné, že tento produkt nedospel do štádia, kedy by sa dal kúpiť, pretože ani [oficiálny profil na Facebooku](https://www.facebook.com/therobinone) nebol aktualizovaný od 27. mája 2017. Výrobca s ľuďmi na Facebooku prevažne nekomunikoval ani pred tromi rokmi a nezodpovedal niekoľko závažných otázok o tom, ako sa má produkt vysporiadať s prímesami motorových olejov, ktoré sa prirodzeným spôsobom časom a prevádzkou vozidla znehodnocujú.
K podobným revolučným produktom máme prirodzenú nedôveru, pretože sa pýtame, prečo na to doteraz neprišla žiadna veľká automobilka ako so štandardom? A sú schopní dvaja Nemci vyrobiť produkt, ktorý sa ukáže ako spoľahlivý a naozaj zmení jednu z najbežnejších súčastí motorizmu – pravidelnú výmenu oleja?
Treba myslieť aj na ďalšiu mimoriadne dôležitú vec: olej sa v priebehu používania v motore nielen zašpiní, ale aj stráca životnosť svojich aditív a početných prímesí, ktoré upravujú jeho vlastnosti, vrátane kľúčového parametra – viskozity. Ich postupná degenerácia je nezvratná a ani prenosná čistička oleja to nezmení.
Nech to spočiatku znelo nádejne, dnes sme presvedčení, že sa jednalo o ďalší kvázy telešopingový nezmysel, ktorý budú ľudia využívať až dovtedy, kým sa im nezadrie motor alebo inak fatálne nepoškodí. Nie každý má technické znalosti o funkčnosti motora a o tom, aký vplyv na jeho funkčnosť má olej. Nie je to nezodpovednosť, iba neznalosť a podobné „revolučné produkty“ zrejme stavajú celý biznis model práve na nich.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia