Prvá jazda: CUPRA Formentor 2.0 TSI 228 kW – Brave New World
Toto je nové auto snov, ktorého plagáty si budú chlapci lepiť na steny detských izieb a v bunkroch.
Vydané Text: Erik Stríž
Vďaka značke SEAT sme mali možnosť vyskúšať CUPRA Formentor vo verzii s dvojlitrovým benzínovým štvorvalcom upraveným pre dosahovanie maximálneho výkonu 228 kW (310 PS). V konfigurácii s pohonom všetkých štyroch kolies a automatickou dvojspojkovou prevodovkou DSG sa stáva vysnívaným autom roku 2021, ktorého plagáty si budú chlapci lepiť na stenu detskej izby – či dnes sa už dávajú iba valpejpre na obrazovky mobilov?
Nech, veď CUPRA má byť zhmotnením novej doby, je tu pre novú generáciu motoristov a nie tých, ktorí sú zaseknutí v nostalgii športových roadsterov a vadí im snáď aj to, že je auto vybavené posilňovačom riadenia. A dokonca progresívnym R-EPS, ako vo Formentore.
Toto je už iný svet, pojem športový crossover dávno nie je oxymoron a zdá sa, že CUPRA dokázala z tohto karosárskeho vyhotovenia vyťažiť takmer maximum. Takmer preto, lebo si aj s cenou od 26 990 eur zachováva iba priemernú kvalitu materiálového vyhotovenia. Koncern sa nezaprie. Skrátka, automobilový priemysel žije svoj Brave New World (nie ten od Aldousa Huxleyho, skôr ten zo Skyfallu), odvážny nový svet, praje novotám a inovatívnym prístupom, vrátane pestrofarebných grafík infotainmentov.
Technické údaje CUPRA Formentor Veloz First Edition 2.0 TSI 228 kW DSG 4Drive
(cenník CUPRA Formentor 2020/2021 tu) [CAR id=17098]Základná výbava – výber toho najpodstatnejšieho (od 26 990 €): | Ďalšia výbava testovaného exempláru Formentor Veloz First Edition (od 45 990 €) |
|
|
Prvý kontakt
Formentor na fotografiách pôsobí pomerne robustne, ale naživo predsa len vidíte to kompaktné vyhotovenie. S rozmermi 4450 × 1528 × 1839 mm a s rázvorom 2679 mm je takmer rovnako veľký ako CUPRA Ateca, iba o kúsok dlhší, avšak nižší a užší, má pritom o 5 centimetrov dlhší rázvor a z estetického hľadiska má nepochybne navrch práve Formentor.Už v základnej výbave dostanete k autu bezkľúčové odomykanie a štartovanie KESSY, takže elegantný kľúč bez oddelených tlačidiel (inak vlastne rovnaký, ako napríklad v novej Octavii) ani nemusíte vyťahovať z vrecka. Pri otváraní kufrových dverí nemusíte už ani len stláčať mikrospínač, stačí nohou stlačiť virtuálny pedál, ako SEAT a CUPRA hovoria pohybu špičky nohy pod zadným nárazníkom. Piate dvere sa otvoria automaticky a pomerne rýchlo. Zavrieť ich už ale musíte spínačom prípadne manuálne uchopením madla.
Vyhotovenie interiéru
O tom, že sa jedná o auto s ambíciami stať sa prémiovým, svedčí už svetelné uvítanie po odomknutí. Na chodník alebo cestu sú z vonkajších spätných zrkadiel projektované logá CUPRA. Má to zmysel iba po tme a ide o pekný efekt dokonale nevyužiteľný v praxi. Ak by vám tento efekt nestačil, vedzte, že zadné FULL LED svetlá spojené neoslňujúcim červeným LED pásom majú bokoch ostro vyzeraný nápis „FORMENTOR“. Lenže mikrospínač piatych dverí už osvetlený nie je a ten virtuálny pedál podľa našich skúseností častejšie nefunguje, než funguje.Nasadnutie do interiéru do sedadla vodiča je zážitok. Kokpit ponúka vodičovi dobrú ergonómiu ovládacích prvkov, všetky sú na dosah, zreteľne označené a posvietené. Škrupinové predné sedadlá s poťahmi CUPRA Top vás krásne obklopia a skôr nižší posed umožní aj priaznivcom nižších áut, aby mali pocit lepšieho kontaktu s vozovkou. Ja preferujem vyšší posed, čomu zodpovedá aj lepší výhľad na blízke okolie. Predná kapota nie je veľmi dlhá, no stále dlhšia ako v prípade hothatchov, takže vyšší posed má zmysel.
Zvlášť z ergonomického hľadiska oceňujem dokonalý volant s optimálnou veľkosťou, koženým poťahom a fyzickými mechanickými tlačidlami. Tieto volanty čoskoro zmiznú, výrobcovia a najmä samotný koncern má ambíciu využívať senzorové tlačidlá, ktoré sú podľa môjho názoru nesprávnou cestou. Volant vo Formentore viete pevne uchopiť v akejkoľvek polohe a na dosah prostredníkov máte páky/pedále manuálneho radenia. Budete ho chcieť používať, aj keď prevodovka FSG je tu naladená naozaj dobre.
CUPRA Formentor má jednoznačne športovo ladený interiér, priestranná lakťová opierka je posadená na širokom stredovom tuneli s početnými odkladacími priestormi a na celkovej hodnote interiéru pridáva aj ambientné osvetlenie s farebne variabilným LED pásom od dverí k dverám. Ja si ho po niekoľkých kilometroch vypol, pretože v noci pútal priveľa pozornosti, periférne som sa na neho neustále sústreďoval. Má ale dôležitú funkciu, ktorú vypnutím ambientného osvetlenia nezrušíte – signalizáciu objektu v mŕtvom uhle. Namiesto toho, aby sa ikona alebo svetielko zobrazovali v spätnom zrkadle, Formentor má asi 30 cm dlhý pás s vynikajúcou viditeľnosťou signalizácie aj počas jasného dňa.
Čo naopak znehodnocuje interiér, je jeho koncernový štandard. Áno, máme tu krásne športové sedadlá a kožené čalúnenie, lenže stredový tunel má tvrdé plastové kryty. Nájdete ich aj na palubovke. Smerovače výduchov klimatizácie taktiež pôsobia lacným dojmom, i keď s krásnymi medenými akcentmi. Tie nájdete na viacerých miestach v interiéri či na diskoch kolies, pretože sa jedná o kľúčovú farbu značky CUPRA.
Rovnako obyčajne CUPRA vyhotovila aj priestor na zadných sedadlách a v kufri (420 litrov). Skrátka, nachádzame tu kvalitný štandard, ktorý má precízne vyhotovené detaily a asi zvýšenú odolnosť, no chýba im čokoľvek, čo by sme mohli považovať za nadštandard či vstupenku do sveta prémiovosti. Operadlo stredného sedadla sa dá vyklopiť do polohy lakťovej opierky s dvomi držiakmi na nápoje, je tu aj tunel vedúci u kufra do interiéru a zadné sedadlá možno sklopiť takmer do roviny.
Plato kufra je ale pevné, pracuje sa s ním nemotorne, navyše tu nenachádzame žiadne šikovné riešenia pre upevnenie nákladu. V takomto type auta by sme ich očakávali, pretože v kufri niečo vozíme vždy a jazdiť budeme o niečo svižnejšie, ako v prípade takej základovej Atecy s trojvalcom. A nemožno tvrdiť, že budúcim majiteľom Formentora na tomto nezáleží – pretože na detailoch záleží vždy, najmä v aute za päťdesiattisíc eur!
Podvozok a pohon
CUPRA Formentor stojí na podvozku s rázvorom 2679 mm. Je konfigurovateľný s manuálnou 6-stupňovou alebo 7-stupňovou automatickou prevodovkou DSG, k dispozícii je pohon predných alebo všetkých štyroch kolies 4DRIVE.Nami testovaná konfigurácia s automatom a 4DRIVE mala aj adaptívny podvozok DCC s plynulým nastavovaním hydraulických tlmičov, ktorý v cene základnej verzie nedostanete (teda je až k motoru 2.0 TSI). Uplatnenie nachádza, keď auto používate na bežné dochádzanie do práce a iba príležitostne chcete zmeniť jazdné profily. Tých má Formentor hneď niekoľko a nastavujú sa tlačidlom CUPRA na volante aj cez rozmerný dotykový displej na palubovke. Rozsah nastaviteľnosti je mimoriadny, Formentor dokáže zmeniť charakter jazdy tak zásadne, že vytvoriť si o ňom názor odskúšaním iba jedného z režimov ani nemá cenu.
V štandardnom režime je podvozok skôr tuhý, reakcie na stlačenia akceleračného pedála mierne oneskorené, prevodovka radí aj s ohľadom na dosahovanie nižšej spotreby paliva. Aj v tomto východiskovom režime si ale po naštartovaní motora vypočujete krásny hlboký zvuk spod kapoty, z výfuku a interiérových reproduktorov.
V športovom režime je vozidlo značne dynamickejšie pre skoršie reakcie na stlačenie pedála, no to najlepšie z auta vydolujete až v režime CUPRA. Vtedy sa zvýrazní zvukový prejav motora, ako aj reakčné časy. Volant s ideálnou tuhosťou reaguje presnejšie a vy ako vodič máte dojem veľmi dobrej kontroly nad vozidlom. Stabilizáciu môžete jedným tlačidlom významne obmedziť, ale nie úplne vypnúť.
Keď má CUPRA Ateca zadnú nápravu viacprvkovú, nemôže byť ani Formentor postavený na tuhej. Teda vzadu je viacprvková náprava s vinutými pružinami, zatiaľ čo vpredu MacPherson, taktiež s vinutými pružinami.
Pohon všetkých kolies Formentoru umožňuje, aby dosahoval krásne výkony v zákrutách vo vysokej rýchlosti. Ak spojíte športový režim CUPRA s manuálnym radením, auto bude dokonale spolupracovať a poskytovať intenzívny kontakt s vozovkou prostredníctvom tvrdšie ladených tlmičov. Keď si vodič zvykne na šoférovanie áut s pohonom predných kolies, začne ich tendenciu k nedotáčavosti považovať za samozrejmosť a počas jazdy s tým počíta. Preto ma spočiatku Formentor s pohonom 4DRIVE prekvapil tým, že zadné kolesá skoro presne kopírujú stopu tých predných a ak trocha došliapnete plyn, viete ľahko zadok mierne pretočiť. Aj pri takomto zdanlivo pretáčavom šmyku máte ale pocit úplnej kontroly nad vozidlom, čo pripisujem kombinácii tvrdosti podvozka, presného riadenia, okamžitých reakcií na manipuláciu s akceleračným pedálom a neustáleho pocitu priameho kontaktu s vozovkou. V neposlednom rade sa na celkovom dojme podieľa aj vyhotovenie samotného interiéru, ktoré som vyššie trocha skritizoval.
V testovanej motorizácii Formentor dosahuje zrýchlenie 0-100 km/h za 4,9 sekundy, krútiaci moment má max. 400 Nm
Čoho som sa nedočkal, bolo také praskanie výfuku, aké som spočiatku predpokladal – zároveň ale priznávam, že som za ten jeden deň vozidlo neprevetral na motoristickom okruhu, aby som ponachádzal jeho limity a spoznal ho v každom detaile. Malé sklamanie prišlo aj po tom, čo som otvoril prednú kapotu. Očakával som niečo extra, no našiel som tu iba plastový kryt motora bez akéhokoľvek loga CUPRA. Iba štylizácia krytu pripomínajúca štyri valce v rade.
Potrebujeme aspoň týždeň a 500 kilometrov
CUPRA Formentor je pôsobivý športový automobil, ktorý svojím charakterom zaujme azda každého. Krása, vyspelá technologická výbava a úžasný akustický prejav motora ale nie sú všetko, model trocha prichádza o dobrý druhý dojem kvôli jednoduchšiemu a menej prémiovému interiéru. Tretím dojmom, teda jazdnými vlastnosťami, však opäť dokáže osloviť. Prvá skúsenosť s Formentorom bola veľmi pozitívna a tešíme sa na klasický týždňový test.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Inzercia