Škoda Yeti: Príbeh o tom, ako (ne)vzniklo legendárne SUV
V našej minisérii o konceptoch, ktoré sa nikdy nedostali na cestu budeme pokračovať. Avšak, možno si mnohí z vás povedia: „Počkať, veď Yetiho mám v garáži…“. Sčasti je to pravda. Treba ale povedať, že Yeti, ktorého poznáme, je na míle vzdialený od toho, ako ho vykreslil koncept s rovnakým menom.
Vydané Text: Erik Stríž
Následne si tieto „topánky“ vyzul a obul si ich ľahšiu verziu. Celý tento symbolický krok okomentoval slovami: „*Pokiaľ sa nechystáte do Himalájí, nie je potreba so sebou ťahať všetku tú záťaž.*“ Tým chcel jasne poukázať na fakt, že aj keď Yeti nie je robustné SUV, zvládne terén a má byť akýmsi autom do nepohody. Stále však hovoríme o štúdii, ktorá sa od pôvodného SUV odlišuje vo veľa veciach.
Hlavnou odlišnosťou je jeho veľkosť. Zatiaľ čo klasický Yeti narástol na dĺžku až na 4 222 milimetrov, koncept sa zmestil do štyroch metrov. Isté odvolanie sa na koncept Roomster z roku 2003 vidíme v prednej partii vozidla. Podobne, ako malé MPV, aj Yeti mal čelné sklo opticky prepojené s bočnými prednými oknami. K tomuto efektu dopomohlo najmä čierne lakovanie Á-stĺpiku a B-stĺpik vo farbe karosérie.
V prednej partii ešte chvíľku zostaneme. Pôvodný Yeti bol totiž navrhnutý tak, že mal pomerne kolmo osadené čelné sklo. Navyše, to malo iba jeden jediný stierač, ktorý bol ukrytý v pravom prednom stĺpiku. Zaujímavé bolo taktiež použitie strešného okna. Nešlo totiž o klasické okno. Škoda použila len tenký pás skla, ktorý sa tiahol stredom kabíny od predných sedadiel až po zadné.
Azda najzaujímavejšou technickou časťou „malého Yetiho“ boli piate dvere. Tu sa inžinieri skutočne odviazali. Ich otváranie prebiehalo systémom, ktorý poznáme dnes napríklad z BMW X5. Boli teda dvojdielne a spodná časť sa dala využiť aj ako nosič na bicykle. Unikátnym riešením bolo, že pokiaľ ste ich chceli použiť ako už spomenutý nosič, nemuseli ste otvárať celý kufor. Spodnú časť piatych dverí bolo možné otvoriť bez nutnosti otvorenia batožinového priestoru. Vzhľadom na pomerne náročné a drahé technické riešenie sa podobné dvere do sériovej podoby nikdy nedostali.
Interiér konceptu bol zariadený presne podľa myšlienky SUV. Išlo o pomerne strohý outdoorový koncept, kde boli jednotlivé ovládače navrhnuté tak, aby sa dali používať aj v rukaviciach. V stredovej konzole sa už v tej dobe nachádzal klimatizovaný držiak na nápoje.
Nadčasovým riešením nepochybne bolo vyhotovenie centrálneho displeja. Ten bolo totiž možné vybrať a využiť ako GPS navigáciu aj mimo auta.
Celkom veľký výpočet zaujímavostí. A to nás tá najväčšia ešte len čaká. Po pomerne vrelom privítaní v Ženeve, priniesla Škoda Yetiho aj do Frankfurtu. Bolo by celkom nelogické, aby sa automobilka chválila jedným konceptom dvakrát. Práve preto urobila na „frankfurtskom Yetim“ jednu zásadnú zmenu.
Malý crossover totiž zhodil strechu a stal sa z neho kabriolet. Škoda odstránila zadné stĺpiky a pevnú strechu nad zadnými sedadlami nahradila látkovou. Nad prednými sedadlami bola síce stále používaná pevná strecha, avšak dala sa dať dolu. Následne ju bolo možné schovať do špeciálneho priestoru na dne kufru.
Reakcie na samotný koncept boli neskutočné. Napríklad nemecký magazín Auto Strassenverkehr okamžite napísal: “ *Spustite to!*“. Nešlo pritom o pozitívne reakcie len zo strany médií. Yeti si získal srdcia zákazníkov natoľko, že v roku 2009 začala jeho sériová výroba.
**Jiří Hadaščok**, exteriérový dizajnér ŠKODA AUTO hovorí: „*Pôvodne sa s výrobou takéhoto SUV vôbec nepočítalo. V tej dobe nebola popularita vozidiel SUV tak veľká ako je dnes*.“ Aj napriek obrovskej odlišnosti od konceptu, bolo zopár riešení použitých aj v sériovej podobe. Išlo napríklad o obľúbené predné hmlovky, ktoré autu dodali nezameniteľný charakter. Okrem toho mal pôvodný koncept nápis ŠKODA cez celú plochu piatych dverí. Tento nápis bol navyše vylisovaný do plechu veka batožinového priestoru. A najväčšia zaujímavosť nakoniec. **Pôvodný Yeti stál na podvozku vtedajšej Fabie.** Rozmerovo bol teda takmer totožný s obľúbeným malým autom.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
1. ČASŤ DLHODOBÉHO TESTU
Nepodceňovať! Dlhodobý test Mitsubishi Colt 1.0 T-MPI Instyle 6MT
Zmysluplné odlíšenie