Škoda Octavia má najviac ekologických pohonov vo svojej triede! Aké sú medzi nimi rozdiely?
Stále častejšie v našich príspevkoch riešime emisie, elektromobilitu či alternatívne pohony. Táto téma, v súvislosti s prísnejšími požiadavkami na čistú prevádzku, bude každým rokom dôležitejšia, automobilky sa na prechod k čistým pohonom vo veľkom pripravujú už dnes a do ponuky zaradzujú úplne nové alternatívy. **Škodovka verí, že budúcnosť tkvie práve v diverzifikácii, a preto dáva šancu nielen elektromobilom,… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
### Mild-hybrid (e-TEC)
Každá benzínová Octavia v kombinácii s automatickou prevodovkou dostane mild-hybridný pohon. **V tomto prípade nie je jazda na čistú elektrinu možná,** pretože pod sedadlom spolujazdca sa nachádza len malá 0,6 kWh batéria. V kombinácii s elektromotorom dodáva autu pri rozbehu po dobu desiatich sekúnd asistenciu až 50 Nm krútiaceho momentu navyše. **Ide o akýsi elektrický kopanec, vďaka ktorému môžete na malú chvíľku využiť plný potenciál hybridnej sústavy.** Ďalšou výhodou je možnosť plachtenia na rovinke alebo pri jazde z kopca, keď elektronika dočasne vypne spaľovací motor a pomáha šetriť palivo.
Výrobca udáva celkovú úsporu paliva na úrovni 0,5 l/100 km, niektorým kolegom sa však podarilo namerať až 1,5-litrovú úsporu v porovnaní s nehybridnou Octaviou. **Zásadný prínos však vidíme v odlišnom fungovaní štart-stop systému prostredníctvom štartér-generátora,** ktorý je spojený s kľukovým hriadeľom cez drážkovaný remeň. Výsledkom je rýchle zapínanie a vypínanie spaľovacieho motora bez akýchkoľvek sprievodných vibrácií.
Pohonná jednotka v novej Škode Octavia e-TEC
Plug-in hybrid je ideálny pre tých, ktorí sa počas pracovného týždňa pohybujú v meste (dochádzanie do práce, nákupy) a dlhšie vzdialenosti podnikajú za účelom rodinného výletu alebo dovolenky. **Pri zodpovednom nabíjaní v domácej garáži tak môžete znížiť výdavky na palivo o viac ako 80%,** prevádza Octavie môže byť dokonca lacnejšia než lístok na autobus.
Škoda Octavia iV je výbornou alternatívou, pokiaľ chcete auto využívať v meste ako elektromobil a mimo neho ako klasický spaľovák bez akýchkoľvek obmedzení.
* Výhody: Lacná mestská prevádzka (EV), lepšia dynamika, nulové prevádzkové emisie
* Nevýhody: Potreba nabíjať (garáž), vyššia hmotnosť, potreba nabíjať
### Zemný plyn (g-TEC)
Pohon na CNG v ponuke konkurenčných výrobcov tak ľahko nenájdete. Podľa nás **ide o jednu z najzaujímavejších ekologických alternatív najmä pre možnosť rýchleho tankovania zemného plynu,** ktorý Octavii g-TEC vystačí až na 500 kilometrov, pričom na ďalších 140 kilometrov môžete využiť rezervnú nádrž na klasický benzín. Vďaka fabrickej prestavbe máte navyše istotu, že všetko bude fungovať tak ako má.
O pohon sa stará spaľovací motor 1.5 TSI (96 kW), ktorý je špeciálne uspôsobený pre spaľovanie benzínu aj zemného plynu, pričom prepínanie medzi jednotlivými palivami rieši elektronika automaticky. **Prevádzkové náklady sú v porovnaní s klasickým benzínovým modelom nižšie o takmer polovicu** a produkuje menej škodlivých skleníkových plynov, najmä oxidov síry (-99 %), oxidov dusíka (-75 %), oxidov uhlíka (-50 %) a pevných častíc (-86 %). A čo je najzaujímavejšie? Z pohľadu ekologickej výroby paliva z biomasy je **prevádzka áut na zemný plyn dlhodobo udržateľná.**
[GALLERY id=31190]
Jediné obmedzenie sa týka dostupnosti čerpacích staníc ponúkajúcich zemný plyn (CNG). Kým v susednej Českej republike ide o jednu z najpredávanejších verzií Octavie, na Slovensku potenciálnych zákazníkov odrádza malý počet čerpacích staníc. Pokiaľ však máte nejakú poruke, Octavia g-Tec rozhodne patrí k najlepším ekologickým alternatívam na trhu.
* Výhody: Rýchle tankovanie, prevádzkové náklady, bez batérie, udržateľnosť, cena
* Nevýhody: Slabšia dynamika, počet dostupných CNG staníc na Slovensku
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Inzercia