▶ Takto znie Škoda Enyaq. Jej zvuk vznikal pod taktovkou hudobných skladateľov

Momentálne dianie vo svete automobilizmu si praje tak trochu nezvyčajné riešenia. Surový zvuk osemvalca bude už čoskoro raritou. Na druhú stranu sa čoraz viac začína presadzovať umelý zvuk, ktorý podľa nariadení Európskej únie musí vydávať každý elektromobil alebo plug-in hybrid. Je len na automobilkách, ako sa s týmto problémom popasujú.
Vydané  Text: 
### Tesla to berie po svojom Napríklad najinovatívnejší prístup k tomuto nariadeniu má Tesla. Podľa slov jej šéfa, Elona Muska, bude možné už čoskoro zvuk vydávaný elektromobilom konfigurovať. Okrem polynézskej výťahovej hudby sa teoreticky môžeme tešiť na hudbu príchodu Darth Vadera či iné zaujímavosti. Na druhú stranu, sú automobilky, ktoré toto nariadenie berú konzervatívnejšie a zvuky svojich áut si vyvíjajú samostatne. Jednou z tých automobiliek je aj česká Škoda. Jej najnovší prírastok Enyaq iV totiž dostane futuristický zvuk. Škoda sa totiž pri návrhu svojich budúcich áut bude držať hesla, že nie len dizajn ale aj zvuk je dnes dôležitý. Za najnovším zvukovým počinom prvého auta postaveného na platforme MEB od Škody stojí **Pavel Orendáš**.

Škoda dnes spustila výrobu Enyaq iV, my sme „vyskúšali“ jeden z prvých kusov na Slovensku

Majitelia novej Škody Enyaq iV môžu získať aj univerzálnu nabíjaciu kartu MyPowerPass platnú pre 140-tisíc nabíjacích staníc v Európe.

### V spolupráci so skladateľmi „*Enyaq iV je čisto elektrické vozidlo, takže naladiť zvuk tak aby sedel k jeho identite bola celkom výzva. Zvuk sa ladil v koncernovom akustickom laboratóriu a už od začiatku bola zrejmá jedna vec: musí sa jednoznačne odličovať od zvuku, ktorý vydávajú plug-in hybridy,*“ hovorí **Orendáš**. Pri vývoji vonkajšieho ozvučenia Škody Enyaq iV boli prítomní aj hudobní skladatelia. Ich cieľom bolo vyladiť zvuk tak, aby zodpovedal charakteru auta. Ozvučenie by malo podľa tvorcov hrať na emócie okoloidúcich ľudí a malo by na prichádzajúci elektromobil jasne upozorniť. Zvuk bude jasne počuteľný v rýchlostnom spektre 0 až 25 km/h. Na druhú stranu, klasické auto vôbec nepripomína. Svoj účel teda splnil na 100%. Nielen, že jasne upozorní na približujúci sa elektromobil, ale taktiež zaujme ľudí naokolo. Okrem zvuku je unikátne aj jeho hardvérové prevedenie. Vývojový tím Škoda sa rozhodol umiestniť širokopásmový reproduktor spoločne s potrebnou elektronikou do boxu s objemom len jeden liter. Ten je zabudovaný priamo do platformy MEB. Podľa Pavela Orendáše boli použité tri gumové prechodky, ktorých cieľom bolo zdokonaliť samotný zvukový prejav. Zvuk sa teda šíri na všetky strany rovnako a v kokpite vytvára príjemnú tlmenú odozvu. ### Testované na ľuďoch Aby bol docielený čo najlepší efekt, samotný zvuk bol testovaný na ľuďoch. Podľa vedúceho projektu sa v prvej fázy testovania zúčastnila skupina dobrovoľníkov. Následne bol zvuk posunutý manažmentu automobilky. Po tomto nasledovalo prísne interné meranie s cieľom zistiť, či zvuk spĺňa potreby nariadení EÚ. Posledným a najdôležitejším krokom bolo získanie certifikácie od nezávislého úradu.
Zdroje: * [Skoda Storyboard](https://www.skoda-storyboard.com/cs/enyaq-cs/poslechnete-si-enyaq-iv/) * [Autoevolution](https://www.autoevolution.com/news/elon-musk-wants-teslas-to-be-able-to-fart-at-other-cars-coal-roll-revenge-150656.html)


Inzercia

Inzercia




Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk