Mnohým priaznivcom motoršportu počas nedeľnej Veľkej ceny Bahrajnu isto stuhla krv v žilách. Môže za to explózia monopostu Romaina Grosjeana, ktorý bol len kúsok od smrti. Pri pohľade na horiacu formulu sa mnohým pred očami určite zjavila neslávna minulosť obľúbenej série Formula 1.
### Nevinný „ťukanec“ skončil takmer tragicky
Krátko po štarte Veľkej ceny sa z nevinného „ťukancu“ takmer stala tragédia. Jazdec stajne Haas Romian Grosjean si nabehol na ľavé predné koleso Daniila Kvyata. Ihneď stratil potrebnú priľnavosť, čo ho vymrštilo do zvodidla. **Po náraze sa monopost nielen rozdelil na dve polovice, ale okamžite sa ocitol v plameňoch.** Celý závod bol ihneď prerušený a len vďaka duchaprítomnosti a rýchlej reakcii samotného pretekára nedošlo ku katastrofe.
Už po pár minútach bolo zrejmé, že Grosjean utrpel len ľahké popáleniny a odniesol si zopár zlomenín. Avšak jeho monopost skončil rozdelený na dve časti a do nadchádzajúceho obdobia sezóny už pravdepodobne nezasiahne. **Prvotný pohľad na explóziu monopostu stajne Haas mnohým určite pripomenul minulé storočie.** V tom čase sa na bezpečnosť špeciálov nekládol tak veľký dôraz. Práve preto sa často stávalo, že jazdci po náraze v aute uhoreli.
Samotný náraz do bariéry pozdĺž okruhu sa odohral pri rýchlosti 220 km/h. V momente stretu so zvodidlami pôsobila na Grosjeana sila s veľkosťou 53G. Pre porovnanie, astronauti počas štartu rakety Sojuz zažívajú preťaženie 4,5G. Jazdci F1 sú na extrémne preťaženie zvyknutí. Napríklad počas brzdenia zažívajú preťaženie až 5G a počas zatáčania môžu byť tieto hodnoty ešte vyššie.
### Grosjean ďakuje svätožiare
Romain Grosjean sa po incidente vyjadril, že sa **druhýkrát narodil a že za svoj život ďakuje preklínanému systému Halo.** Ide o karbónovo-titánový rám, ktorý sa od sezóny 2018 používa na každom jednom aute. Za jeho vývojom stojí stajňa Mercedes a prišiel ako následok fatálnej nehody Julesa Bianchiho. Ten počas Veľkej ceny Suzuki 2014 utrpel vážne poranenia hlavy, ktorým v roku 2015 podľahol. Podobný scenár sa mohol opakovať aj v nedeľu pokiaľ by FIA napriek nevôli 9 z 10 stajní neschválila používanie systému Halo na každom monoposte. Halo mimochodom v preklade znamená svätožiaru.
Paradoxom je, že počas nedeľnej Veľkej ceny došlo k ešte jednej nehode, ktorá opäť ukázala dôležitosť systému Halo. Po takmer identickom strete Daniila Kvyata s jazdcom tímu BWT Lanceom Strollom, skončil druhý menovaný hore kolesami. **Svätožiara pritom evidentne odniesla najväčšiu dávku nárazu,** kedy Strollovu hlavu od asfaltu delil práve tento systém.
### Monopost sa zachoval tak, ako je navrhnutý Aj napriek hrôzostrašne vypadajúcemu nárazu sa monopost Romaina Grosjeana zachoval presne tak ako bol navrhnutý. Vďaka konštrukcii sa rozdelil na dve časti, čím sa oddelila pohonná sústava od monokoku jazdca. **Napriek tomu však nemalo dôjsť k takému fatálnemu poškodeniu nádrže akého sme boli svedkami.** Bližšie sa na danú situáciu pozrie nielen samotná stajňa, ale taktiež aj FIA samotná.
Zaujímavosťou je, že naposledy sa motopost Formule 1 rozdelil na dve časti v sezóne 1991 počas Veľkej ceny Monaka. O dva roky skôr došlo k poslednému vznieteniu pretekárskeho špeciálu.
AUTOVINY.SK » Aktuality » VIDEO: Počas Veľkej ceny Bahrajnu tuhla krv v žilách. Svätožiara zachránila život
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!