Čo by ste povedali na karosériu z rastlín? Nie, nie je to vtip.

Boj s uhlíkovou stopou pri výrobe automobilov by sa mohol začať uberať veľmi zaujímavým smerom. Nový materiál sa vraj vlastnosťami vyrovná karbónu.
Vydané  Text: 
Úpravcovia automobilov a konštruktéri pretekárskych špeciálov pri svojich dielach vo veľkom používajú karbón. Je ľahký, odolný a veľmi pevný. Na sériovú výrobu automobilov však príliš vhodný nie je. Jeho výroba je energeticky veľmi náročná a je tiež veľmi drahý. So zaujímavou novinkou, ktorá by karbón mohla nahradiť, prichádza švajčiarska firma Bcomp. Jej experimentovanie s rôznymi náhradami karbónových vlákien prinieslo skutočne zaujímavý výsledok. Firma svoj produkt nazvala Amplitex a na jeho výrobu používa ľanové vlákna. A výsledky sú minimálne povzbudzujúce.
**Lacnejší aj ekologickejší** Zatiaľ čo je výroba karbónových vlákien je energeticky veľmi náročná, ľan počas svojho rastu CO2 naopak pohlcuje. Tento fakt sa následne logicky premieta aj do výraznejšieho zníženia emisií počas výrobu hotového materiálu. Ďalšou výhodou ľanu je napríklad aj to, že ho možno na rozdiel od karbónu bez problémov recyklovať. Dobré správy o novinke firma podčiarkuje aj výhodnou cenou, ktorá je v porovnaní s identickým karbónovým dielcom nižšia až o 30 percent. Novinka po uvedení na trh vzbudila veľkú pozornosť nielen medzi úpravcami automobilov. Amplitex bol použitý napríklad na výrobe kompletného body-kitu pretekárskeho špeciálu Porsche Cayman 718 GT4 CS MR, alebo sedadiel v luxusnom športiaku McLaren F1.