Zákonodarcovia niektorých krajín sa akoby zasekli a kopať do automobiliek sa pre mnohých z nich stalo súčasťou dobrých mravov. Realita je však úplne iná. Len o nej nie je moderné rozprávať.
Produkcia emisií súčasných automobilov je v porovnaní so staršími skutočne zásadne nižšia. Ani to však niektorým politickým a ekologickým extrémistom nestačí. Nič im nehovoria ani argumenty, že autá dnes rozhodne nepatria k najväčším znečisťovateľom životného prostredia. Známe sú napríklad problémy s kravami, ktoré produkujú značné množstvá nebezpečného metánu. A prehliadaní sú aj ďalší veľkí producenti emisií. Darmo pragmatici argumentujú reálnymi číslami, porovnaniami a možnosťami ako emisie redukovať inak, ako iba poľovačkou na automobilky. Niektoré krajiny sa rozhodli ešte pritvrdiť a pristupujú k ďalším obmedzeniam. S akým efektom?
**Holandská cesta**
Holandsko sa musí vyrovnať s vysokou produkciou NOx. A čuduj sa svete, opäť siahli po obmedzeniach v automobilovej doprave. Na tamojších diaľniciach už možno jazdiť maximálnou rýchlosťou 100 km/h (pôvodný limit bol 130 km/h). Zdá sa vám to prehnané a pri súčasných moderných automobiloch až zbytočné? Ešte viac toto riešenie dostáva na frak ak zoberieme do úvahy fakt, že táto zmena vyšla daňových poplatníkov na 19 miliónov Eur. Ani toto nie je to, čo efekt zníženia maximálnej povolenej rýchlosti spochybňuje, ba dovolíme si povedať, že až zosmiešňuje.
**Jedna jediná farma!**
Novinári z investigatívneho média Investico skúmali emisie dusíka na dvadsiatich piatich farmách, ktoré sa zaoberajú veľkochovom moriek a ležia blízko chránenej oblasti Natura 2000. A zistili skutočne šokujúci výsledok. Podľa zistenia novinárov totiž až 17 z 25 najväčších producentov emisií NOx sídli v provincii Gelderland. Pričom farma, na ktorej chovajú 24 tisíc moriek vyprodukuje viac emisií, než ušetrí zníženie maximálnej povolenej rýchlosti v celom Holandsku! A to už by malo byť hodné zamyslenia pre každého reálne zmýšľajúceho človeka.
**O čom tieto čísla hovoria?**
Na jednej strane o tom, že vývoj súčasných automobilov napreduje skutočne zásadným spôsobom a ich emisie už rozhodne nie sú hlavným problémom. A na druhej tiež ukazuje cestu, ako znížiť produkciu NOx veľmi presne cielenou technologickou pomocou. Nikto predsa nehovorí o tom, že treba farmy zamerané na veľkochov zvierat zatvoriť. Cestou by určite bolo vytvorenie dotačnej schémy, ktorá by chovateľom pomohla pokryť náklady potrebné na prechod na ekologickejší a teda emisne čistejší spôsob chovu.
AUTOVINY.SK » Aktuality » Emisné šialenstvo už musí skončiť. Neuveríte, na čo prišli v Holandsku.