Škoda dnes spustila výrobu Enyaq iV, my sme „vyskúšali“ jeden z prvých kusov na Slovensku
Majitelia novej Škody Enyaq iV môžu získať aj univerzálnu nabíjaciu kartu MyPowerPass platnú pre 140-tisíc nabíjacích staníc v Európe.
Vydané Text: Erik Stríž
Jeden z prvých Enyaqov na Slovensku
Predstavitelia značky Škoda Auto Slovensko nám umožnili nahliadnuť do nového Enyaqu iV ešte skôr, ako oficiálne dostane k prvým zákazníkom. Za zvýšených bezpečnostných opatrení sme mali možnosť aspoň staticky vyskúšať Enyaq iV v konfigurácii 80, čo je v súčasnosti druhá výkonnostná verzia. Tá slabšia má označenie 60, neskôr by sa mala v predaji objaviť aj verzia 50.
Enyaq iV je štandardne vybavený pohonom zadných kolies, elektrický motor je umiestnený na zadnej náprave, čomu zodpovedá aj jej typ – jedná sa o päťprvkovú nezávislú nápravu bez pozdĺžnych ramien, tentokrát výrobca stavil iba na tie priečne (na rozdiel od Kodiaqu). Podľa slov produktového špecialistu sa ale nemenila samotná konštrukcia tlmičov.
Neskôr v roku 2021, keď do predaja vstúpi aj verzia s pohonom všetkých štyroch kolies, bude druhý motor umiestnený vpredu na náprave typu McPherson. To, že verzie 60 a 80 nemajú motor vpredu, ešte neznamená, že majú pod prednou kapotou batožinový priestor. V skutočnosti to pod ňou vyzerá ako konvenčný motorový priestor s čiastočným plastovým prekrytím a rozsiahlou kabelážou.
Nachádzajú sa tu síce batériové moduly, ale trakčné akumulátory sú v podlahe – vo verzii 80 akumulátor pozostáva z 288 takzvaných „sáčkových“ článkov (dokopy majú max. kapacitu 82 kWh).
V súčasnosti Škoda ponúka českým aj slovenským zákazníkom prvé vozidlá Enyaq iV v jedinečnom stupni výbavy First Edition, lenže tentokrát sme mali možnosť spoznať predprodukčnú verziu s koženým interiérom a bohatým vybavením interiéru. Škoda nie je prémiová značka, lenže s úchvatným vyhotovením interiéru a ergonomicky poňatým dotykovým ovládaním na centrálnom paneli tak pôsobí. Aj tu sa ale ešte stále našiel priestor pre konvenčné fyzické tlačidlá, sú v blízkosti páčky prevodovky typu shift-by-wire.
[GALLERY id=31164]
Obzvlášť na nás zapôsobil obrovský head-up displej s podporou rozšírenej reality, ktorý pred vodiča premieta navigačné pokyny akoby priamo na vozovku, a tiež senzorové ovládanie panoramatickej strechy. Žiadne fyzické tlačidlo, iba kapacitné ovládače reagujúce na jemný dotyk. V skutočnosti je to oveľa praktickejšie, ako by sa mohlo zdať, strechu otvoríte dokonca aj po hmate.
Enyaq iV má vnútorné priestorové pomery zodpovedajúce možnostiam podvozku MEB. Interiér je priestranný, vzdušný, prehľadný, pritom stále evidentne patrí Škode.
Keď som si nastavil predné sedadlo na svoju výšku 173 cm, vzadu som mal pomerne dosť priestoru na nohy a kolená. Batožinový priestor je ohromujúci: v základnej konfigurácii zadných sedadiel má až 585 litrov. V tomto kuse bol aj príplatkový balíček pre kufor, teda sieťový program a cargo elementy.
Samostatnú pochvalu si Škoda zaslúži za svoje typické riešenia Simply Clever, teda napríklad škrabku na ľad v kufrových dverách či za dáždnik vo dverách vodiča:
Cena vystaveného exempláru je 60 188 eur, pričom základná cena verzie 80 je v cenníku uvedený ako 46 990 eur. Tých 13 198 eur navyše sa zozbieralo na príplatkovej výbave, napríklad:
- elektricky ovládané piate dvere s virtuálnym pedálom (Convenience Plus)
- vyhrievané predné a zadné sedadlá a vyhrievanie akustického čelného skla;;
- 230 V zásuvka, 2x USB C vzadu, slnečné clony vzadu (balík FAMILY);
- elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou;
- balík DRIVE SPORT PLUS s adaptívnym podvozkom, podvolantovým ovládaním rekuperácie a s vyhrievaním volantu;
- ASSISTED DRIVE PLUS – balík s Travel Assit, Lane Assist, Side Assist, Crew Protect Assist a prediktívnym tempomatom;
- head-up displej s AR
- navigácia
- sieťkový program s CARGO ELEMENTY
- tepelné čerpadlo
- a niekoľko ďalších príplatkových položiek.
MyPowerPass: So Škodou nabijete kdekoľvek
Podstatnou informáciou, ktorú dnes značka Škoda odkomunikovala, je skorý príchod služby MyPowerPass. Jedná o riešenie, ktoré završuje ekosystém elektromobility od výrobcu: ponúka teda nielen elektromobil, ale aj nabíjacie riešenia vďaka vlastným wallboxom a tiež jednotnú nabíjaciu kartu pre 140-tisíc nabíjacích staníc v Európe. Dokonca aj pre rýchlonabíjačky siete IONITY. V praxi to bude znamenať, že zákazník Škody bude nabíjať kdekoľvek sa mu zachce, na konci mesiaca dostane iba jedinú faktúru, prípadne si predplatí kredit vopred.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia