Kúpili ste pneumatiky z inzerátu? Dobre sa pozrite, či ste nenaleteli špekulantovi

Pozor na lacné jazdené pneumatiky, predajcovia zneužívajú neznalosť zákazníkov.
Vydané  Text: 
*Aktualizácia pôvodného príspevku* Väčšina slovenských motoristov vie, kedy je už správny čas na prezutie letných pneumatík na zimné, napriek tomu si to ponechávajú na poslednú chvíľu. Patria medzi nich aj tí, ktorí si z nemohli dovoliť prezúvanie včas z finančných dôvodov. Najviac „starostí“ s prezúvaním pneumatík majú už tradične všetci tí, ktorí kupujú celú sadu pneumatík, pretože tie minuloročné už stratili svoje pôvodné vlastnosti v dôsledku opotrebovania, mechanického poškodenia či veku. Platí, že pneumatiky staršie ako päť rokov sú už súce na odovzdanie do pneuservisu a na výmenu za nové. Každý, kto chce na nákupe pneumatík ušetriť, otvorí internetový bazár a hľadá ponuky od súkromných predajcov. Slovenský trh ponúka ohromné množstvo jazdených pneumatík s minimálnymi známkami používania, ktoré priam lákajú k nákupu. Mnohí si nepochybne povedia, že ani nemajú dôvod nakupovať drahé nové pneumatiky, keď z druhej ruky môžu mať používané s veľmi dobrým dezénom. **Lenže dezén nie je všetko.**
Pri nákupe jazdených pneumatík z internetu by ste si mali dávať veľký pozor nielen pred notoricky známymi podvodníkmi, ktorí od vás vylákajú zálohu a potom sa už nikdy neozvú a tovar nedoručia, ale aj pred predajcami, ktorí využívajú neskúsenosť a neznalosť kupujúcich. Najčastejším problémom kúpy pneumatík z druhej ruky nie je ich mechanické poškodenie či opotrebovanie, ale vek. A ten je jedným zo základných faktorov ovplyvňujúcich účinnosť pri brzdení a priľnavosti k vozovke. **PORADŇA**: Ako zistiť skutočný vek pneumatiky, ktorú kupujete z druhej ruky? Tento údaj je rovnako dôležitý ako hĺbka dezénu! ### Vek pneumatiky nemá byť starší ako 5 rokov Platí pravidlo, že čím je pneumatika staršia, tým má horšie vlastnosti a väčšie riziko poškodenia či zlyhania. Pneumatiky by nemali byť staršie ako štyri či päť rokov bez ohľadu na to, aký hlboký majú dezén. Ak sú vaše pneumatiky jazdené už viac ako päť sezón, nemali by byť pre vás zaujímavé ani ako nákup z druhej ruky. Ako zistiť vek pneumatiky? Na každej pneumatike je popri jej značke a rozmere vyznačené aj štvormiestne číslo, zvyčajne zvýraznené v ováli. Prvé dvojčíslie hovorí o poradovom čísle týždňa v roku a druhé o roku, v ktorom bola pneumatika vyrobená. Číslo **2108** znamená, že pneumatika bola vyrobená v **21. týždni v roku 2008**. Takúto pneumatiku by ste rozhodne nemali kupovať. Číslo 2315 znamená, že pneumatika bola vyrobená v 23. týždni roku 2015. Rok 2019 mal 53 týždňov, teda nemôže existovať pneumatika s číslom napríklad 6019.
Takáto pneumatika má síce dostatočne hlboký dezén, ale v dôsledku veku sa začína poškodzovať jej povrch. Číslo 2108 v tomto prípade hovorí o roku výroby 2008.
Do hodnotenia kvality pneumatiky na základe veku však vstupuje ešte jeden faktor. Je ním doba uskladnenia pnematík po výrobe. Platí, že ak bola pneumatika po výrobe uskladnená v súlade s odporúčaniami výrobcu, mohla v sklade stráviť aj dva roky a neprísť o svoje vlastnosti, o ktoré by bola prišla nasadená na disky kolies používaného auta. Dôležité teda bude poznať aj to, ako dlho bola pneumatika reálne používaná, o čom by mohol podávať správu obyčajný podkladničný blok o pôvodnom nákupe. ### Dezén a povrchové poškodenia Rovnako dôležitý je okrem veku pneumatiky aj jej dezén. Hĺbka dezénu nesmie byť menšia ako 1,6 mm pri letných a 3 mm pri zimných gumách. To sú však hraničné čísla: v praxi uvažujme o bezpečnej hodnote 3 mm pri letných a minimálne 4 mm pri zimných. Aj to sú ešte údaje, ktoré hraničia s bezpečnosťou. Plytší dezén dramaticky zvyšuje riziko nehody a násobí dĺžku brzdnej dráhy. Okrem hĺbky dezénu by ste mali vo vlastnom záujme skontrolovať aj prípadné povrchové poškodenia pneumatík. Ak sú na nich trhliny, prípadné iné poškodenia, ktoré by mohli pri záťaži praskať, radšej celú pneumatiku vymeňte, respektíve ju vôbec nekupujte.

Tu raz skončia aj vaše pneumatiky. Boli sme vo fanscinujúcej recyklačnej továrni v Uherskom Brode.

Deti sa hrajú na ihriskách, ktoré sú vydláždené podložkami vyrobenými možno aj z vašich niekdajších pneumatík. Recyklácia rozhodne nie je nudná záležitosť.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia