Škoda Joyster: Trojdverová Fabia s 1,4 TDI a prelomovými LED svetlami
Nedávno sme sa pozreli na veľmi [populárny koncept Škoda Tudor](https://www.autoviny.sk/reportaze/121752/skoda-tudor-kedysi-sokovala-svet-preco-sa-nedostala-do-vyroby), ktorý mal byť vetrom do plachiet českej automobilky. Po ňom ale Škoda nezaspala na vavrínoch. Práve naopak. Dočkali sme sa hneď niekoľkých podarených konceptov, z ktorých doslova najjasnejším bol Joyster. Auto, ktoré malo prinášať radosť a úsmev na tvári, bohužiaľ skončilo pred dverami výrobnej linky. Prečo… Prečítať celé
Vydané Text: Erik Stríž
Možno by sme mohli povedať, že Škoda konceptom Joyster trafila klinček po hlavičke. Auto bolo postavené na upravenom podvozku Fabie, ktorý bol o niečo skrátený. Aj napriek tomu išlo o lifestylovo ladený model, ktorý bol určený na každodenné používanie. Za zrodom žltého „čmeliaka“ stojí dizajnér Jan Tuček. Jeho finálna podoba bola vybraná zo súťaže troch dizajnových tímov, ktoré pracovali pod vedením vtedajšieho šéfa dizajnu Jansa Manskeho.
Zaujímavý žltý koncept bol na svoju dobu pomerne unikátnym autom. Škoda v ňom použila prelomové LED svetlomety, ktoré mu v prednej, ale najmä v zadnej časti dávali nezameniteľný charakter. Zadné svetlá sa ťahali pozdĺž stĺpikov a prepojené boli v strede veka batožinového priestoru. Možno ani samotná automobilka nečakala akú pozitívnu emóciu auto dosiahne. Niektorí zákazníci boli z auta tak nadšení, že ho chceli hneď. Bolo to niečo nové, niečo zaujímavé a niečo čo na trhu chýbalo.
Karoséria auta bola navrhnutá tak, aby mala krátke previsy a hlavne len tri dvere. Práve riešenie tých tretích bolo unikátom, prebraným z konceptu Yeti. Nielenže sa otvárali v štýle BMW X5, no na ich spodnej časti sa mohlo bez problémov sedieť. Spodná časť dverí bola navrhnutá tak aby uniesla hmotnosť až 150 kilogramov, a aby spĺňala účel sedačky počas malého pikniku alebo rande.
O mladícky charakter auta sa postarala aj posuvná celosklenená strecha, ktorá dokonale presvetlovala interiér. Ten svojou variabilitou prekvapoval. Jeho rovná podlaha a možnosť kompletného sklopenia zadných sedadiel umožňovali vytvoriť dostatočnú plochu na prepravu nákladu alebo na relax. Keď už hovoríme o sedadlách. Tie predné boli anatomicky tvarované a mali športového ducha. Na ich zadnej strane sa nachádzali vaky na uloženie telefónu alebo drobného nákladu. Tie sa ale dali taktiež použiť aj ako batohy. Navyše, sedadlo spolujazdca sa dalo sklopiť presne tak, ako to dnes poznáme z viacerých modelov značky. Z vaku na operadle sedadla sa teda dal urobiť pridaný odkladací priestor napríklad pre vodiča.
Samozrejme, nebol by to koncept, keby nepriniesol niečo odvážne, na svoju dobu nečakané. Tou cool vychytávkou pre mladých bol nepochybne UMPC. Skratka, za ktorou sa skrýva Ultra Mobile Personal Computer bola akousi predzvesťou tabletov. Tento displej bolo možné jednoducho odpojiť alebo pripojiť k palubnej doske. Po spojení s autom sa cez neho dal ovládať infotainment, slúžil ako navigácia či databanka. Mimo auta sa pomocou neho dali prehrávať videá, hudba alebo sa dal použiť ako diár.
Že bol Joyster skutočne kúsok od toho, aby začal schádzať z výrobnej linky, svedčí aj zmienka vtedajšieho šéfa personálneho oddelenia značky Martina Jahna. „Potrebujeme ešte jednu dobre uchytenú modelovú radu. Najväčší potenciál vidíme práve v triede malých áut. Malé autá a mladí ľudia, presne to je spojenie, ktoré stelesňuje Joyster.“
V tom čase sa už aktívne špekulovalo aj o motorizáciách, ktoré by mal Joyster ponúknuť, Hovorilo sa o klasickom benzínovom motore 1,4 MPI s výkonom 63 kW alebo o naftovom agregáte 1,4 TDI. Vrcholom ponuky mal byť turbom plnený motor s výkonom až 103 kW. Lenže, zo dňa na deň bol snu koniec. V roku 2007 dal na frankfurtskom autosalóne poslednú ranu z milosti konceptu Joyter dosluhujúci šéf Škody Detlef Wittig. „*Joyster demonštroval našu predstavu auta menšieho ako Fabia, ale zároveň postaveného na jej podvozku. Ukázalo sa, že by takéto auto nemohlo byť cenovo konkurencieschopné. Preto sme celý projekt nateraz zmrazili*.“
Následne tieto slová potvrdil aj jeho nástupca Reinhard Jung slovami: „*Joyster si síce získal veľkú popularitu, ale bohužiaľ, všetky štúdie ukázali, že by nebol pre automobilku ekonomicky prínosný. Preto sa zatiaľ vyrábať nebude*.“
Ako celý príbeh skončil všetci dobre vieme. Na druhú stranu však veľa riešení z Joystera žilo a žije dodnes. Napríklad presklená strecha s čiernym vekom kufra bola použitá na Rapide Spaceback a používa ju ak aktuálna Scala. Dizajn kolies neskôr použili modely Octavia Scout, Roomster Scout a Fabia Scout. No a v neposlednom rade výraznejšie hrany prednej masky sú používané na všetkých aktuálnych modeloch značky. Ktovie ako by vyzerali naše cesty keby sa Joyster dostal na parkety showroomov. Bohužaiľ, to sa už nikdy nedozvieme. Môžeme sa vás len spýtať: Šli by ste do takejto Škodovky?
Zdroje:
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
1. ČASŤ DLHODOBÉHO TESTU
Nepodceňovať! Dlhodobý test Mitsubishi Colt 1.0 T-MPI Instyle 6MT
Zmysluplné odlíšenie