Všetky oči patria na cestu

Žiaden šofér na svete nemôže s pokojným svedomím vyhlásiť, že sa vždy absolútne venuje len vedeniu vozidla. Čo všetko nás za volantom dokáže rozptýliť?
Vydané  Text: 
> Článok sme pripravili v spolupráci s BECEP Hlavnou príčinou dopravných nehôd na Slovensku je porušenie povinností vodiča. Do tejto štatistickej kategórie sa dá schovať veru čokoľvek, napríklad aj to, keď vodič nevenuje svoju pozornosť šoférovaniu, ale niečomu úplne inému. ### Žiadne hračky *Vodič nesmie počas vedenia vozidla držať v ruke alebo iným spôsobom obsluhovať telefónny prístroj alebo iné telekomunikačné, audiovizuálne alebo obdobné zariadenie, okrem použitia systému voľnej ruky alebo vykonávať inú obdobnú činnosť, ktorá nesúvisí s vedením vozidla*. Táto formulácia zo Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 určite patrí k najviac porušovaným. A to aj napriek tomu, že vodiča to môže stáť v blokovom konaní 100 € resp. v správnom konaní 200 €.
Telefón bez bluetooth pripojenia už hádam nekúpite (a ak aj áno, do auta nepatrí), s autami je to podobné. Staršie autá je možné dovybaviť rôznymi hands-free súpravami a ak nechcete, aby váš rozhovor počula celá posádka, kúpte si slúchadlo do ucha. Samozrejme, nie je to riešenie na jednotku s hviezdičkou, pretože vodič by mal mať k dispozícii všetky svoje zmysly v plnom rozsahu, ale určite lepšie, než jednou rukou pridržiavať telefón na uchu a druhou loviť trojku na radiacej páke. Myslite tiež na to, že počas telefonického rozhovoru mozog zamestnáva predovšetkým konverzácia a šoférovanie sa dostáva na druhú koľaj. Ak už teda musíte, prichádzajúci hovor čo najrýchlejšie ukončite. Odchádzajúce hovory by mali byť úplné tabu, najmä ak musíte loviť číslo v telefónnom zozname. Vtedy treba jednoducho na chvíľku bezpečne zastaviť. Whatsapp, Messenger, SMS, email,… jednoducho **na čítanie a odpisovanie počas šoférovania zabudnite**. Spustiť oči z cesty čo i len na sekundu môže mať tragické následky. Pri rýchlosti 50 km/h prejdete za jednu sekundu 14 metrov, alebo krížom cez trojizbový byt. Samostatnou kapitolou je obsluha palubných systémov auta. Informačno-zábavné systémy vedia čoraz viac, no zároveň majú čoraz viac komplikovanú obsluhu a najpopulárnejším riešením výrobcov sú obrovské dotykové displeje. Je vlastne jedno, či musíte na obrazovke sledovať nejaký kurzor alebo hľadať správne virtuálne tlačidlo. Váš pohľad smeruje na displej a na dianie na ceste ide bokom. Ak nemôžete o spoluprácu požiadať spolujazdca, radšej aj pri banalitách, ako je zadávanie adresy do navigácie či hľadanie obľúbenej pesničky, zastavte. V niektorých autách sa to, žiaľ, týka aj elementárneho nastavenia klimatizácie. ### V dobrej forme Z vlastnej skúsenosti môžeme napísať, že moderné bezpečnostné a asistenčné systémy posúvajú limity toho, v akom stave je človek schopný šoférovať. Na mysli máme obyčajnú únavu, [nástrahy alkoholického opojenia sme si už rozobrali minule](https://www.autoviny.sk/reportaze/121718/alkohol-za-volant-nepatri-nikdy). Realita vozidlového parku na Slovensku je však taká, že aktívne udržovanie v jazdnom pruhu či adaptívny tempomat má len zlomok automobilov. **Únava výrazne zhoršuje reakčné časy, káva či energetický nápoj sú len krátka a klamlivá pomoc**. Jediný recept na únavu je spánok. Pretože z mikrospánku sa už nemusíte prebrať ani keď ste kilometer od domu.
Z auta si vytvorte nefajčiarsky priestor. **Negatívny vplyv cigaretového dymu prirovnávajú experti k rizikám používania telefónu**. A to nehovoríme o komplikovanom úkone zapálenia cigarety. Dym obsahuje množstvo škodlivín (asi 50 karcinogénov a tiež oxid uhoľnatý) a horenie oberá malý vnútorný priestor o kyslík. Okysličenie krvi sa tým zhoršuje a nastupuje pocit únavy. Koncentrácia škodlivých látok v kabíne stojaceho vozidla až 11-krát vyššia než v priemernom bare, pri idúcom aute so zavretými oknami je to približne sedemnásobok. Negatívny účinok vyfajčenej cigarety v interiéri pritom pretrváva až 12 hodín.
Väčšina vodičov si jazdu spríjemňuje počúvaním hudby či hovoreného slova. Proti tomu nemožno namietať, pozor však na výber. Agresívna a rýchla hudba či už rockového alebo elektronického razenia zvyšuje agresivitu a môže „rozpumpovať“ adrenalín vodiča za únosnú mieru. Naopak, **príliš pomalá, monotónna alebo meditatívna hudba môže pôsobiť uspávajúco**. Tu však môžeme poďakovať moderným technológiám, pretože zostaviť si dobrý playlist v telefóne alebo MP3 prehrávači je omnoho bezpečnejšie ako počas jazdy loviť nové CD. Myslite tiež na primeranú hlasitosť, pobyt v hlučnom prostredí je totiž veľmi unavujúci a príliš hlasná hudba môže prekryť aj výstražné znamenie sanitky. Neželaným rozptýlením pre vodiča môže byť tiež posádka. **Vaši cestujúci musia rešpektovať, že svoje životy zverili do vašich rúk**. Zvlášť riziková je preprava detí či zvierat. Tie majú svoje miesto tak, aby vás nerušili a rozhodne nepatria na kolená. V prípade vystrelenia airbagu sú ich šance na prežitie minimálne a vaše sa tiež radikálne znižujú. Počas jazdy nie sú ich potreby nadradené šoférovaniu. ### Ako to prežiť? Od piateho stupňa autonómnej jazdy sú vývojári ešte dosť ďaleko, úloha vodiča je teda stále pre bezpečnú jazdu kľúčová. Ak vás teda čokoľvek vyruší, jediné adekvátne riešenie je bezpečne zastaviť vozidlo. Telefón si vyložte, spojte s audiosystémom a nastavte tak, aby ste prijímali len nevyhnuté hovory, všetky ostatné upozornenia vypnite. Navigáciu i hudbu treba rovnako nastaviť vopred, alebo túto úlohu zverte niekomu inému. Na fajčenie, pitie či jedenie si urobte prestávku. Za volant sadajte len oddýchnutí a v dobrej nálade. Na dlhšie cesty si priberte spolujazdca, s ktorým sa môžete v prípade potreby vystriedať. Každý človek má inú výdrž, no sedadlo vodiča nie je to správne miesto na dokazovanie si hrdinstiev. Prestávka by mala podľa nášho názoru nasledovať najneskôr po 500 kilometroch – čerstvý vzduch, rozcvička, toaleta, občerstvenie. Vozidlo vedie vodič a toto musí posádka za každých okolností rešpektovať.

Pre deti len to najbezpečnejšie

Vozenie detí v detských sedačkách je už samozrejmosťou, aspoň v to pevne veríme. Samotný výber detskej sedačky však skrýva niekoľko úskalí.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia