Niektorí motoristi skladujú palivo v garáži: zásoby im umožnia prežiť sezónne zvýšenie cien a trochu ušetriť. Existujú však dobré dôvody, aby tak nerobili, najmä pokiaľ ide o naftu.
Alfa a omega celej problematiky skladovania palív je dodržanie správnych podmienok skladovania. To znamená, že palivo by sa malo nachádzať v uzatvorenej nádobe z materiálu, ktorý je na to na určený, v prostredí, v ktorom je približne rovnaká teplota počas celého obdobia skladovania, nesvieti na ňu priame slnko ani nedochádza do kontaktu s inými chemikáliami. Ale čo ak sa niečo z uvedeného zanedbá? Z hľadiska nebezpečenstva požiaru je motorová nafta bezpečnejšia ako benzín, pretože jej výpary sú menej horľavé a ľahšie sa uhasia, ak sa zapália. Hlavným problémom nafty je však jej veľká volatilita, teda prchavosť.
Výpary paliva sú vysoko toxické a príznaky otravy sa údajne začnú objavovať v priebehu jedného až dvoch týždňov neustáleho kontaktu. Ako prvé trpia sliznice. Človek si postupným dýchaním výparov nafty vyvíja aj ochorenie kože, opuch, ostré bolesti začať, píše [aif.ru](https://aif.ru/auto/practice/chem_opasno_hranit_solyarku_v_garazhe) . Vdýchnutie koncentrovaných výparov vedie ku kašľu, dýchavičnosti, horúčke a môže sa dokonca vyviniť aj zápal pľúc.
Najnebezpečnejšou je nafta s vyšším obsahom síry, ktorá sa však v našich končinách už v konvečnom predaji nevyskytuje. No občas sa stane, že sa v predaji predsa len objaví, ako sa to [stalo v Českej republike pred niekoľkými rokmi](https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/kvalita-nafty-se-zvysenou-koncentraci-siry-nezhorsi-skodi-ale-prirode.A120503_161313_automoto_fdv).
Platí, že čím vyššie je percento síry, tým viac je postihnutá pokožka.
V žiadnom prípade by ste sa nemali snažiť premiestňovať naftu z kanistra do nádrže hadičkou tým, že naftu rozbehnete „cucnutím“ jej konca. Jedovaté chemikálie spôsobia bolesti žalúdka a poškodzujú pľúca, a to aj v malom množstve. Nie je vylúčený vývoj hepatitídy, pretože ropné produkty ovplyvňujú pečeň, uvádza
Nebezpečné sú aj náhodné úniky nafty. Pri kombinácii s kyslíkom vzniká toxická zmes, ktorá dlho otravuje všetko naokolo. Takúto mláku s naftou nemožno utrieť obyčajnou handrou. Potrebujete špeciálny prostriedok, ktorý zmes rozdelí na jednoduché zložky, ktoré sa v atmosfére rozkladajú. Zvyšky rozliateho paliva budú eliminované parazitickými baktériami, ktoré zničia motorovú naftu a vytvoria akési želé.
Podmienky skladovania paliva sú dôležité – platí to ako pre benzín, tak pre naftu. Teplota vzduchu by nemala presiahnuť 20 stupňov Celzia, v takom prípade je možné motorovú naftu skladovať jeden rok. Pri vyššej teplote sa proces odparovania zintenzívni a za šesť mesiacov sa konzistencia paliva zmení natoľko, že ho nebude možné naliať do auta. Nesprávnym skladovaním v zime môže dôjsť k znehodnoteniu palív v dôsledku prímesy vody.
Myslite tiež na to, že palivo sa dá znehodnotiť aj zmiešaním paliva a sedimentov, ktoré sú pozostatkom z dlhodobého nečistenia nádrží nekvalitným palivom s nestálou konzistenciou a bio zložkou paliva a tiež znečistením malými čiastočkami korodovaného kovu z nádrže alebo v potrubí.
Znehodnotenie paliva môže viesť k poškodeniu motora a iných súčastí automobilu, o čom sme písali v samostatnom článku: