Koniec neekologických elektromobilov. BMW predstavilo revolučný crossover iX

Spomínate si na BMW iNEXT? Vízia elektrického SUV sa zmenila na realitu a prerodom na sériovú podobu zmenila názov.
Vydané  Text: 
Automobilka BMW virtuálne predstavila svoj najnovší model, elektrický crossover iX. Názov modelu spája písmeno i používané v elektrických modeloch značky a písmeno X príznačné pre jej SUV modely a crossovery. Viac ako technickými údajmi však bude spočiatku model iX pútať pozornosť pre svoj výrazný vzhľad. Jedná sa o modernú interpretáciu súčasného dizajnového jazyka automobilky, v ktorom ešte aj naďalej majú svoje miesto typické predné ľadvinky. V prípade elektromobilu už nemajú také opodstatnenie ako v modeloch so spaľovacím motorom, no stal sa z nich typický rozpoznávací prvok dizajnu od BMW. Významnými informáciami, ktoré komunikuje priamo BMW, sú **udržateľnosť výroby** pohonnej jednotky nového modelu, jeho **elektrický dojazd** a **rýchlosť nabíjania**: „*Piata generácia technológie BMW eDrive, ktorá pozostáva z dvoch elektromotorov, výkonovej elektroniky, technológie nabíjania a z vysokonapäťovej batérie, zaručuje výnimočnú účinnosť. Pohonná jednotka vyvinutá spoločnosťou BMW Group sa vyrába trvalo udržateľným spôsobom bez využívania nebezpečných surovín známych ako vzácne zeminy. Podľa najnovších výpočtov dosiahne **maximálny výkon viac ako 370 kW (500 k)**. To znamená, že model BMW iX bude mať dosť sily na to, aby zvládol zrýchlenie z 0 na 100 km/h za menej ako 5 sekúnd*. *Vozidlo zároveň ašpiruje na najlepšiu spotrebu elektrickej energie vo svojom segmente. Na základe predbežných výsledkov testovacieho cyklu WLTP by to malo byť menej ako 21 kWh na 100 kilometrov. Vysokonapäťové batérie s kapacitou viac ako 100 kWh by podľa cyklu WLTP mali zabezpečiť dojazd do vzdialenosti viac ako 600 kilometrov*. *Nová nabíjacia technológia modelu BMW iX umožňuje rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom až do výkonu 200 kW. Takto sa môže batéria nabiť z 10 na 80 percent za menej ako 40 minút*“ BMW iX dosahuje na svoju triedu skvelú aerodynamiku s koeficientom odporu karosérie (Cd) s hodnotou iba 0,25. Štruktúra karosérie, vrátane hliníkového priestorového rámu a inovatívnej karbónovej klietky Carbon Cage, prinášajú mimoriadnu torznú tuhosť, ktorá sa prejavuje v mimoriadnej obratnosti a maximálnej ochrane posádky, pričom sa minimalizuje jej hmotnosť. Ako presne, to už výrobca neuvádza. Interiér zaujme nevšednou kombináciou dreveného dekoru, krištáľových doplnkov a kovu: „*Premyslený mix materiálov, ktorý naplno využíva ich jednotlivé vlastnosti presne tam, kde sa dajú najlepšie využiť, znamená výnimočné riešenie v tomto segmente. Premyslený mix materiálov spolu s vynikajúcou aerodynamikou pomáhajú modelu iX dosiahnuť nezabudnuteľne vytvorené uvoľnené jazdné vlastnosti spojené s precíznymi reakciami na každý pohyb akcelerátora a zatočenie volantu*.“ [GALLERY id=31121] O časovej dostupnosti modelu a cenách zatiaľ výrobca neinformuje.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia