Lietajúce auto AirCar od slovenského Klein Vision zvládlo prvý let, teraz sa chystá na Paríž-Londýn!

Aj keď sme už niekoľkokrát čítali a počuli veľkolepé správy o fungujúcich lietajúcich autách, v skutočnosti je ich vývoj veľmi náročný.
Vydané  Text: 
Pamätáte si na lietajúce auto Aeromobil predstavené na Top Marques Monaco 2017? Vynálezca a dizajnér Aeromobilu Štefan Klein z tejto spoločnosti odišiel v roku 2016, aby pracoval na ďalšom dizajne s novou spoločnosťou s názvom Klein Vision so sídlom na Slovensku. Teraz spoločnosť Klein Vision zverejnila videozáznam z prvého letu svojho prototypu cestného lietadla. Rovnako ako Aeromobil je to štvorkolesový automobil s dvomi sedadlami. Tentokrát sa krídla sklápajú a vyťahujú pomerne komplikovaným pohybom hore a dozadu, hoci je ťažké presne si predstaviť, prečo by to malo byť lepšie ako nožnicové krídla Aeromobilu. Proces rozkladania a skladania krídelje plne automaticky, takže vodič-pilot nemusí vystúpiť z vozidla, aby nastavil krídla, ako to bolo v [Pal-V](https://newatlas.com/aircraft/pal-v-liberty-flying-car-street-legal-eu/). Chvost nového AirCar sa v letovom režime vysúva o pár desiatok centimetrov, aby vytvoril priestor pre krídla a zlepšil letové vlastnosti. V režime automobilu sa čiastočne zatiahne do karosérie, čím sa vozidlo stáva použiteľným aj na bežných cestách. Samozrejme, s otáznou manévrovateľnosťou. V tejto fáze nie je k dispozícii veľa ďalších informácií, pokiaľ ide o typy motorov, systémy pohonu, najvyššie rýchlosti alebo hodnoty dojazdu na zemi alebo za letu, ale spoločnosť Klein Vision tvrdí, že toto ľahké lietadlo s kompozitnoukarosériou bude vyhotovené v troj- a štvormiestnych verziách, ďalej vo verzii twin-prop s dvomi vrtuľami a dokonca aj ako obojživelné vozidlo pre prípad, že potrebujete lietať, riadiť aj plávať. Chýbajú snáď už iba lyže. Výkon motora verzie na videu je 103 kW (140 k). Štefan Klein dotiahol svoj projekt do štádia, kedy skutočne jazdí a lieta, o čom svedčí aj nižšie priložené video. Otázkou je aj naďalej zosúladenie zákonných požiadaviek na lietadlá a automobily, ale aj ich pilotov-vodičov. Technické a funkčné vlastnosti lietadiel sú ťažko zlúčiteľné s nárokmi na automobily, navyše v prípade prevádzky na cestách vzniká pomerne veľké riziko poškodenia karosérie, čo môže mať počas letu fatálne dôsledky. Preliačina na blatníku vám ešte nehodu nespôsobí, no vo výške viac ako kilometer na aerodynamike a vynikajúcej technickej kondícii záleží nepomerne viac. To však nijako neuberá z Kleinovho úspechu. V oblasti sa pohybuje už asi 20 rokov, je svetovým odborníkom na tento druh technológií a dobre vie, čo robí. Ostáva nám len dúfať, že vytrvá až do bodu, kedy dokáže jednu z týchto vecí reálne dostať na trh. Zo zdroja blízkeho spoločnosti Klein Vision vieme, že v súčasnosti sa pripravuje výkonnejší variant s motorom s max. výkonom 221 kW (300 k) a tiež demonštrácia lietajúceho vozidla na trase Paríž-Londýn. ### Prvé letové video AirCar:

O slovenský AeroMobil majú v Číne veľký záujem, spoločnosť vystavuje v Šanghaji

Čínske a ázijské trhy sú pre osobnú leteckú mobilitu mimoriadne perspektívne a AeroMobil chce byť v tomto kontexte priekopníkom. AeroMobil práve vystavuje svoje auto-lietadlo v Šanghaji.







Inzercia

Inzercia