Čo stojí za úspechom značiek Hyundai a Kia v Európe? Slovensko zohrávalo kľúčovú úlohu!

Kórejské značky koncernu Hyundai momentálne zažívajú v Európe boom, na viacerých trhoch ich podiel už prekonáva niektorých európskych výrobcov s vyše storočnou tradíciou. Prečo je to tak? Analýza v 10 bodoch ukazuje, že sesterské značky z Južnej Kórei robia mnohé veci správne. ### 1. Dizajn *Tu je premena obidvoch značiek zvlášť nápadná* Prirodzene móda podlieha času, no… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Kórejské značky koncernu Hyundai momentálne zažívajú v Európe boom, na viacerých trhoch ich podiel už prekonáva niektorých európskych výrobcov s vyše storočnou tradíciou. Prečo je to tak? Analýza v 10 bodoch ukazuje, že sesterské značky z Južnej Kórei robia mnohé veci správne. ### 1. Dizajn *Tu je premena obidvoch značiek zvlášť nápadná* Prirodzene móda podlieha času, no oproti 90. rokom, kedy kórejské značky nastupovali do súboja o priazeň európskych zákazníkov, sa mnoho zmenilo. Kam sa bude uberať vývoj ukazujú okrem iného atraktívne štúdie ako Hyundai Prophecy a Kia Imagine. **A nie je to iba show, lebo už v nedávnej minulosti boli sériové modely odvodené od štúdií.** V prípade Imagine by to bol kompaktný automobil s elektrickým pohonom, využívajúci novo vyvinutú elektrickú architektúru koncernu Hyundai. Značka Hyundai tento segment obsadí sériovou verziou štúdie 45 Concept – IONIQ 5. Prophecy zasa ukazuje, ako by mohol vyzerať IONIQ 6, športová limuzína s elektrickým pohonom s výkonom 370 kW a dojazdom okolo 500 km. Kia stavila na progresívne výrazové prostriedky dizajnu už skôr, pôsobivým dôkazom je tu druhá generácia modelu Ceed (2012 až 2018), rovnako ako kubistický kompaktný Soul. Za ich dizajn bol zodpovedný Peter Schreyer (v minulosti navrhol VW New Beetle, Audi A2 a Audi TT), ktorý v súčasnosti šéfuje dizajnu celého koncernu Hyundai. Na dizajn nových modelov Kia dohliada Karim Habib (exdizajnér BMW), za Hyundai bol do tejto jari zodpovedný Luc Donckerwolke (ex Lamborghini).
### 2. Pomer ceny a výkonu *Dôležitý argument na kúpu – ale oprávnene?* Jedno je isté, modely Hyundai a Kia už dávno nie sú lacné. Kým na začiatku kariéry obidvoch značiek v Európe bola cena najdôležitejším argumentom pre kúpu – alebo lepšie povedané mala byť – zákazníci dnes očakávajú viac. Začína sa to dizajnom. A výnimočný dizajn so sebou nesie náročnú výrobu. **Plechy s hranami, prelismi konkávnymi a konvexnými plochami sa nelisujú tak jednoducho ako hladké plochy.** K tomu pristupujú čoraz vyššie bezpečnostné a emisné štandardy nútiace výrobcov používať moderné technológie, ktoré je potrebné vyvíjať. No povesť veľa auta za málo peňazí sa kórejských značiek naďalej drží. Dôvodom je, že majú bohaté vybavenie. Jednotlivé prvky sú združené do kompletov (balíkov) alebo viazané výlučne na určité verzie vybavenia, čo obmedzuje možnosti individualizácie. Na druhej strane to však zjednodušuje logistiku výroby a tým znižuje náklady. V princípe tak Kórejci kopírujú úspešný model Japoncov, ktorí s ním boli kedysi úspešní v Európe, no teraz sa postupne začínajú obracať starému kontinentu chrbtom a koncentrovať sa na regióny s veľkým odbytom ako USA a Čína.
Nový Hyundai i30 – štýlovejší, výkonnejší, bezpečnejší
### 3. Spoľahlivosť *Testy na Nürburgringu pre všetkých* Čo hľadajú krotké veľkosériové produkty na okruhu Nürburgring Nordschleife? Keď berieme okruh ako pretekovú trať, tak nič. **Ale kvôli svojej dĺžke takmer 21 kilometrov, rozdielnemu povrchu, stúpaniam a klesaniam je táto trať považovaná za ultimatívny test odolnosti.** Čo sa tu nepokazí, vydrží aj v rukách zákazníka. Preto má koncern Hyundai od roku 2013 v blízkosti trate testovacie centrum a všetky svoje modely vysiela na dlhodobé testy v dĺžke niekoľko tisíc kilometrov na okruh.
### 4. Záruka Silné posolstvo pre zákazníkov Od roku 2010 poskytuje Kia na svoje nové automobily záruku 7 rokov, **Hyundai o niečo neskôr zaviedol záruku 5 rokov bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov.** Niektorí japonskí výrobcovia už vtedy síce poskytovali trojročnú záruku, no európski sa väčšinou obmedzili na 2 roky predpísané EÚ – o to silnejšie zarezonovalo posolstvo Kórejcov: „Milí zákazníci, s našimi autami sa nemusíte ničoho obávať. A ak áno, je to na nás.“ Lebo úplne bez problémov nie sú nijaké moderné automobily, ani modely Kia a Hyundai, ako ukazujú výsledky povinných prehliadok v staniciach technickej kontroly.
### 5. Prehľadnosť *Jednoduchšie je niekedy lepšie* Na obrázku je kokpit modernizovaného modelu Hyundai i30 – a súčasne začiatok novej éry. Tým sa aj Kórejci rozlúčili s doterajšou filozofiou zobrazovania a ovládania, založenou na analógových prístrojoch a veľkých tlačidlách s jasnými symbolmi. Je to teda krok vzad? Nie nevyhnutne. Nahradenie samostatne zapojených gombíkov a elektromechanických prístrojov multifunkčnými displejmi znižuje výrobné náklady. Ak majú vhodný dizajn, nezaostávajú za analógovými prístrojmi – ani tie neboli vždy brilantné. **To isté platí pre štruktúru menu infotainmentu, pri ktorom je dôležité obmedziť počet funkcií kvôli menšej komplexnosti systémov** – teda na to, čo si zákazník skutočne želá a je ochotný zaplatiť. Zostávajúce prvky je potrebné logicky usporiadať. Ako dobre vidno pri kokpite i30, Hyundai neprešiel extrémnou zmenou ako nedávno VW pri generačnej obmene modelového radu Golf. Radikálna zmena koncepcie ovládania nie vždy prospieva užívateľskej prívetivosti a intuitívnosti. Hyundai i30 má okrem digitálneho združeného prístroja a veľkého centrálneho displeja s uhlopriečkou 26 cm (10,25 palca) ešte aj množstvo fyzických ovládacích prvkov.
### 6. Praktickosť *Iná stránka radosti z jazdy* Ak auto uľahčuje vodičovi každodenný život, prispieva to k radosti z jazdy rovnako ako perfektne vyladený podvozok alebo emocionálny a súčasne efektívny pohon. Jeden príklad je na obrázkoch: kým v Golfe VII si vodič musel smartfón pripojiť káblom cez USB na nabíjanie a odkladacia priehradka bola príliš malá pre telefón, **Hyundai i30 mal už indukčnú nabíjačku v dostatočne veľkej priehradke** a k tomu výhodne umiestnený vstup USB na prenos dát.
### 7. Emócie *Občas je dobré kontrolovane vystúpiť z radu* Dizajn mnohých modelov Hyundai a Kia bol často atraktívny, no jazdné vlastnosti boli pomerne všedné. A potom **v roku 2017 vyrazila na cestu Kia Stinger s výkonom do 272 kW (370 k)** a pohonom všetkých kolies. Hyundai zakontroval športovým i30 N s pohonom predných kolies a výkonom 202 kW (275 k), ktorý sa na mnohých európskych trhoch stal bestsellerom v segmente výkonných hatchbackov a drzo útočí na tradične autority.
### 8. Inovácie *Nie vždy sa dá byť na čele* Priekopníkmi v oblasti techniky sú kórejské značky zriedkavo – aj preto, že to koliduje so základnou ideou vyrábať cenovo výhodné a súčasne spoľahlivé produkty. **Napríklad kým koncern VW od roku 2006 forsíroval rozšírenie dvojspojkovej prevodovky – občas s problémami so životnosťou – začali Hyundai a Kia s jej zavádzaním až v roku 2015,** a aj to iba zdržanlivo. Podobné platí pre benzínové motory prepĺňané turbodúchadlom s priamym vstrekovaním paliva alebo adaptívne tlmiče pruženia. Na druhej strane v roku 2018 kompaktný crossover Hyundai Kona s elektrickým pohonom prekvapil v teste auto motor und sport enormným dojazdom 536 km. No ani Kórejci nedokážu čarovať, lebo Kona Electric s batériou 64 kWh má cenníkovú cenu vyše 47 000 eur. Výrazne drahší (79 000 eur) je priekopnícky model Nexo, poháňaný palivovým článkom na vodík. Päťdverový crossover s futuristickým dizajnom karosérie funguje bez problémov a v štátoch s vodíkovou infraštruktúrou je bežne dostupný, kým Mercedes ako vyhlásený priekopník v oblasti palivového článku prenajíma GLC FCEV iba vybraným zákazníkom. No aj Kórejci považujú palivový článok za perspektívny skôr pri veľkých dodávkach a nákladných automobiloch, ktoré koncern Hyundai vyrába, aj keď sa v Európe nepredávajú.
### 9. Regionalita *Autá z Európy pre Európu* Už v roku 2003 spoločnosť Hyundai Motor Group otvorila svoje európske vývojové centrum. A to priamo v Rüsselsheime, domove značky Opel. Tam vznikla okrem iného nová generácia moderných dieselových motorov. K tomu o 10 rokov neskôr pribudlo testovacie centrum na Nürburgringu. **Väčšina modelov predávaných v Európe sa vyrába na Slovensku (Žilina),** v Českej republike (Nošovice) a v Turecku (Istanbul) – kde majú Hyundai a Kia aj priemyselné parky svojich dodávateľov. Kórejci vyrábajú rozličné komponenty aj sami vo svojej dcérskej spoločnosti Mobis. Okrem toho Mobis vyvíja aj technológie v oblasti alternatívnych pohonov a autonómnej jazdy.
### 10. Imidž *Tu sú ešte rezervy* Od roku 2002 sa Hyundai a Kia zviditeľňujú ako sponzori majstrovstiev Európy a sveta vo futbale. **Hyundai sa okrem toho venuje aj automobilovému športu, aktuálne majstrovstvám sveta v automobilových súťažiach WRC,** ako aj rozličným kategóriám pretekov cestovných automobilov na okruhoch TCR. Vo futbale sa musia kórejské automobilky deliť o reklamný priestor s mnohými inými medzinárodnými spoločnosťami, majstrovstvá sveta rely zasa sleduje relatívne malý okruh fanúšikov. V oblasti marketingu prostredníctvom športu sú teda ešte určite rezervy.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia