Fiat vyriešil najväčší problém základného Tipa! Nie každého však táto správa poteší
**Ponuka low-endových modelov na slovenskom trhu je opäť relatívne slabá.** Prišli sme o vďačné modely Škoda Rapid/SEAT Toledo a v ponuke tiež pomaly dožívajú francúzske dvojičky Peugeot 301 a Citroën C-Elysée, ktorých nástupcov zrejme neuvidíme. Svojich náhradníkov nedostali (z rôznych príčin) ani kedysi populárne modely Renault Fluence či Chevrolet Cruze. Nájsť pomerne veľké rodinné auto do 15… Prečítať celé
Vydané Text: Peter Orosz
Asi najzaujímavejšia správa sa týka výmeny základnej motorizácie. Archaická atmosférická **1.4-ka bola simplistická a jej majitelia sa nemuseli trápiť s následkami priameho vstrekovania či turbom,** no absencia výkonu či krútiaceho momentu robila v pomerne veľkom Tipe problémy pri predbiehaní. Pokojne jazdiacim vodičom vyhovovala, no skromných 70 kW (95 k) ste museli pri akejkoľvek potrebe dynamiky hľadať až pri 6 000 ot./min. a krútiaci moment 127 Nm jednoducho na plne naložené auto nestačil.
Modernizovaná verzia získa do ponuky úplne nový základnú motorizáciu s jemne vyšším výkonom 74 kW (100 km), ale podstatne lepším krútiacim momentom až 190 Nm. Kde je háčik? Už nepôjde o jednoduchý motor, ale o trubom dopovaný litrový trojvalec. **S touto skutočnosťou budú mať problém najmä konzervatívnejší motoristi, ktorí preferujú overenú klasiku pod kapotou.**
Nová rodina zážihových preplňovaných motorov FireFly vychádza z modulárnej konštrukcie s jednou valcovou jednotkou s objemom 0,33 litra. Nové motory majú celohliníkovou konštrukciu, vďaka čomu sú ľahké (trojvalcová verzia váži iba 93 kg). Blok valcov vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Teksid je vyrobený z vysokotlakovej hliníkovej zliatiny a disponuje špecifickou architektúrou kľukovej skrine, ktorá prináša optimálnu rovnováhu medzi výkonovými parametrami, hmotnosťou a štrukturálnou pevnosťou. Priame vstrekovanie paliva má taktiež svoje nesporné výhody, avšak pri mestskom používaní môže z dlhodobého hľadiska spôsobovať problémy spojené s riedením oleja a karbonizáciou. Všetky detaily novej motorizácie ešte zverejnené neboli, rovnako nemám informácie o tom, či v ponuke naďalej zostane obľúbený 1.4 T-Jet 120 k, alebo jeho miesto preberie len silnejšia verzia z modelového radu FireFly.
Zmeny sa dotknú aj použitej výbavy. Zaujímavosťou multimediálneho systému UConnect 5 s 10,25-palcovým displejom je možnosť pripojenia dvoch Bluetooth zariadení naraz, pred volantom bude mať vodič k dispozícii digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou sedem palcov. Vzadu aj vpredu sa nachádzajú Full LED svetlomety, **palubná technika obsiahne technologický balíček Advance Driver-Assistance Systems (ADAS)** s rozpoznávaním dopravných značiek, odporúčaním optimálnej rýchlosti, aktívnym udržiavaním v jazdnom pruhu či snímanie mŕtveho uhla. K dispozícii bude tiež komfortná funkcia bezkľúčového odomykania a štartovania Keyless Entry/Go.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!
Predstavujeme nový Qashqai
Nissan Qashqai sme si zamilovali všetci. Prémiové SUV je teraz za bezkonkurečnú cenu
Inzercia